Abstract
Nursing is a profession that integrates theoretical knowledge with human, empathetic, and experiential understanding. This study aimed to explore how the nursing faculty constructs the meaning of care within theoretical-practical modules. A descriptive methodology with a phenomenological approach was employed, involving semi-structured interviews based on the four dimensions of the ECCOE-VA instrument for assessing human care: (1) Patient Assistance and Support, (2) Teaching and Learning of Self-Care, (3) Teaching and Learning of Emotions, and (4) Humanism. The analysis of the transcripts revealed co-occurrences among these dimensions. Findings indicate that ethical and moral principles regulate and shape the faculty's conceptualization of care, which in turn influences how students internalize these meanings and apply them to human interactions aimed at improving patient health.
References
Akgün, M., Kavradim, S. T., Boz, İ. y Özer, Z. (2020). Development and psychometric properties of the Caring Behaviors Assessment Tool Nursing Version-Short Form [Desarrollo y propiedades psicométricas de la Herramienta de Evaluación de Comportamientos de Cuidado Versión para Enfermería- Forma Corta]. International Journal for Quality in Health Care, 32(10), 701-707. https://doi.org/10.1093/intqhc/mzaa134
Bermejo, J. C. (2014). Humanizar la asistencia sanitaria: Aproximación al concepto (2a ed.). Desclée De Brouwer, MAIOR.
Bettancourt, L., Muñoz, L., Merighi, M. y Santos, M. (2011). El docente de enfermería en los campos de práctica clínica: un enfoque fenomenológico. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 19(5), 1-9. https://www.scielo.br/j/rlae/a/Y3hCZnpWq6WDJzKthWLSB6C/?format=pdf&lang=es
Blanco-Echeverry, M. (2022). ¿Cómo entender la identidad profesional hoy? El Ágora U.S.B., 22(1), 426-443. https://doi.org/10.21500/16578031.4694
Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. (2014). Reglamento de la Ley General de Salud en materia de investigación para la salud (Última reforma publicada en el Diario Oficial de la Federación el 2 de abril de 2014). Secretaría General, Secretaría de Servicios Parlamentarios. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/regley/Reg_LGS_MIS.pdf
Campiño-Valderrama, S. M., Duque, P. A. y Cardozo, V. H. (2019). Percepción del paciente hospitalizado sobre el cuidado brindado por estudiantes de enfermería. Universidad y Salud, 21(3), 215-225. http://dx.doi.org/10.22267/rus.192103.158
De Arco-Canoles, O. C. y Suarez-Calle, Z. K. (2018). Rol de los profesionales de enfermería en el sistema de salud colombiano. Universidad y Salud, 20(2), 171-182. http://dx.doi.org/10.22267/rus.182002.121
Díaz-Rodríguez, M., Alcántara Rubio, L., Aguilar García, D., Puertas Cristóbal, E. y Cano-Valera, M. (2020). Orientaciones formativas para un cuidado humanizado en enfermería: una revisión integrativa de la literatura. Enfermería global, 19(58), 640-672. https://doi.org/10.6018/eglobal.392321
Elizalde-Ordoñez, H., Ortiz-Dávalos, G., Rodríguez-Quezada, F., Aya-Roa, K. J. y Moreno-González, M. M. (2021). Experiência do profissional de enfermagem em sua relação com o aluno durante a prática clínica [Experiencia del profesional de enfermería en su relación con el alumno durante la práctica clínica]. Sanus, 6(17), 1-15. https://doi.org/10.36789/sanus.vi1.192
Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Hernández, L., Zequeira, D. y Miranda, A. (2010). La percepción del cuidado en profesionales de enfermería. Revista Cubana de Enfermería, 26(1), 30-41. http://scielo.sld.cu/pdf/enf/v26n1/enf07110.pdf
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación cualitativa. McGraw-Hill.
Miranda-Limachi, K. E., Rodríguez-Núñez, Y. y Cajachagua-Castro, M. (2019). Proceso de Atención de Enfermería como instrumento del cuidado, significado para estudiantes de último curso. Enfermería Universitaria, 16(4), 374-389. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.4.623
Mondragón-Hernández, I. y Sosa-Rosas, M. (2019). Experiencias de los alumnos en el Aprendizaje del Proceso de Atención de Enfermería. Enfermería Universitaria, 16(3), 249-258. https://doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.3.709
Morales-Castillo, F. A., Hernández-Cruz, M. C., Rodríguez, M. y Landeros-Olvera, E. A. (2016). Validation and standardization of the instrument: Assessment of the provided caring behaviors in Mexican nurses [Validación y estandarización del instrumento: Evaluación de los comportamientos de cuidado proporcionados en enfermeras mexicanas]. Enfermería Universitaria, 13(1), 3-11. https://doi.org/10.1016/j.reu.2015.11.005
Mulone, M. V. (2016). El proceso de construcción de la identidad profesional de los traductores de inglés. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(19), 152-166. https://www.scielo.org.mx/pdf/ries/v7n19/2007-2872-ries-7-19-00152.pdf
Nowicki, R. I. (2022). Análisis de los Paradigmas de Enfermería y su articulación con la Práctica profesional. Cultura de los Cuidados (Edición digital), 26(64), 277-287. http://dx.doi.org/10.14198/cuid.2022.64.23
Oriundo-Ramos, E. (2017). Aprehensión de los enfermeros (as) en aplicar el cuidado humanizado de Jean Watson y su impacto en los pacientes hospitalizados, Hospital II Es Salud Huaraz–2014 [Tesis doctoral, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo]. Repositorio Institucional UNASAM. https://hdl.handle.net/20.500.14593/1631
Peña-Sánchez, S. A., Flórez-Cardona, J. M., Calvache, I. M. y Molina-Sánchez, L. (2018). Repercusión del uso del Celular en el Cuidado de Enfermería mediante la Teoría del Cuidado Humano de Jean Watson. Cina Research, 2(2), 30-39. https://journals.uninavarra.edu.co/index.php/cinaresearch/article/view/132
Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en Psicología, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167
Rodríguez, L. J., Auchter, M. C., Sánchez, L. I. y Medina, O. A. (2018). Valoración de los estudiantes de la Licenciatura en Enfermería acerca de las interacciones que establecen con el personal de los ámbitos de práctica clínica. En M. Auchter, G. Larroza (Comps.), Libro de artículos científicos en salud (pp. 69-72). Universidad Nacional del Noreste. Facultad de Medicina. https://repositorio.unne.edu.ar/xmlui/bitstream/handle/123456789/9125/RIUNNE_FMED_CL_Rodriguez_L_2.pdf?sequence=1
Rojas, J., Cárdenas, L., Arana, B., Kempfer, S., Rodríguez, M. y Catarina, A. (2021). Prácticas pedagógicas desarrolladas por docentes en la enseñanza de enfermería. Revista de Enfermagem Referência, 5(8), 1-6. https://doi.org/10.12707/RV20174
Rosado, G. y Varas, N. (2019). Experiencias y Proceso de duelo entre profesionales de enfermería oncológica pediátrica: Experiences and grieving process among pediatric cancer nurses. Revista Puertorriquena de Psicologia, 30(2), 290-306. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7195809/pdf/nihms-1581284.pdf
Ruíz, E., Gómez, C., García, V., Lemus, E., Quezada, M., González, J., Bravo, L. y López, M. (2024). "Análisis exploratorio y confirmatorio del instrumento ECCOE-VA en estudiantes mexicanos de enfermería". Innovación Educativa.
Tejada, S., Ramírez, E. J., Díaz, R. J. y Huyhua, S. C. (2019). Práctica pedagógica en la formación para el cuidado de enfermería. Enfermería Universitaria, 16(1), 41-51. http://dx.doi.org/10.22201/eneo.23958421e.2019.1.577
Vásquez, G., Clavero, J, Encalada, G, León, G. y Echeverría, K. (2022). Cuidado humanizado de enfermería en los hospitales públicos de Milagro-Ecuador. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 8(3), 334-350. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/2812
Watson, J. (2023). Unitary Caring Science: Caritas Compassion Transpersonal Theory [Ciencia del Cuidado Unitario: Teoría de la Compasión Caritas Transpersonal]. Pensar Enfermagem, 27(1), 106-109. https://doi.org/10.56732/pensarenf.v27i1.296
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education