Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
A Learning Ecology Approach in a General Chemistry Course: Identifying Self-Regulated Learning Strategies among Students
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Learning Ecology
Self-regulated Learning
Chemistry
Higher Education
Ecología de aprendizaje
Aprendizaje autorregulado
Química
Educación superior

How to Cite

Carazo Mesén, J. (2025). A Learning Ecology Approach in a General Chemistry Course: Identifying Self-Regulated Learning Strategies among Students. Revista Educación - Journal of Education, 49(1), 1–22. https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61273

Abstract

A virtual learning ecology was implemented in the General Chemistry course offered at the Interuniversity Campus of Alajuela, University of Costa Rica, during the first semester of 2023. The objective was to investigate the presence of self-regulated learning strategies among students engaged with this learning ecology. This ecology consisted of digital resources and tools developed through ICT to support course content. The study employed a mixed-methods approach, using a nested concurrent design with a dominant model (DIAC). Sixty students enrolled in the course participated in the quantitative phase, while 12 students took part in the qualitative phase, all from the Industrial and Mechanical Engineering programs. Quantitative data were collected through a questionnaire, and qualitative insights were gathered using a focus group. Results indicated that motivation is the primary driver of self-regulated learning, serving as the foundational factor for initiating, persisting, and achieving learning goals. Additionally, planning and control strategies emerged as essential components for effective learning management, enabling deeper processing of information, comprehension of complex concepts, and adaptation to academic challenges. This learning ecology facilitated interactions with diverse elements, including technology, digital resources, and social exchanges with peers and instructors. The findings suggest that promoting such spaces in university courses can enhance students' ability to self-regulate their learning effectively. It is recommended that instructors develop and integrate learning ecologies as these environments offer flexibility and improved access to educational resources, enriching the overall educational experience.

https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61273
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Barriga-Pizarro, M. E., Balón-Pinillo, S. M., Torres-Ruiz, H. M., Balseca-Córdova, M.C. y Asunción-Parrales, R. A. (2021). Las habilidades metacognitivas en el desarrollo del aprendizaje autorregulado en los estudiantes de la Educación Superior. International Journal of Innovation and Applied Studies, 34(3), 433-444. https://www.proquest.com/openview/0729f972a9957f4c73d588647bc75d22/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2031961

Berridi-Ramírez, R. y Martínez-Guerrero, J. I. (2017). Estrategias de autorregulación en contextos virtuales de aprendizaje. Perfiles educativos, 39(156), 89-102. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200089&lng=es&tlng=es

Carazo-Mesén, J. (2024). Una ecología de aprendizaje implementada en un curso de química general y su relación con el aprendizaje autorregulado en el estudiantado [Tesis de maestría, Universidad de Costa Rica, Costa Rica]. Repositorio Kérwá. https://hdl.handle.net/10669/91438

Castro-Méndez, N. P., Suárez-Cretton, X. A. y Rivera-Olguín, P. (2021). Estrategias de autorregulación usadas por universitarios en entornos virtuales y satisfacción académica alcanzada en pandemia. Mendive. Revista de Educación, 19(4), 1127-1141. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8200470

Chaves-Barboza, E. y Rodríguez-Miranda, L. (2017). Aprendizaje autorregulado en la teoría sociocognitiva: Marco conceptual y posibles líneas de investigación. Ensayos Pedagógicos, 12(2), 47-71. http://dx.doi.org/10.15359/rep.12-2.3

González-Sanmamed, M., Estévez-Blanco, I., Souto-Seijo, A. y Muñoz-Carril, P. (2020). Digital learning ecologies and professional development of university professors [Ecologías digitales de aprendizaje y desarrollo profesional del docente universitario]. Comunicar, 28(62), 9-18. https://doi.org/10.3916/C62-2020-01

González-Sanmamed, M., Sangrà, A., Souto-Seijo, A. y Estévez-Blanco, I. (2018). Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: desafíos para la Educación Superior. Publicaciones, 48(1), 25-45. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v48i1.7329

Layza-Candela, P. A., Andrade-Díaz, E. A., Fabián-Sotelo, G. E. y Torres-Villanueva, G. N. (2022). Las TIC en la enseñanza de la química: Una revisión sistemática. TecnoHumanismo, 2(3), 1-22. https://doi.org/10.53673/th.v2i3.173

Lecaros-Palma, O. (2021). Aproximación a las pedagogías emergentes en ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(2), 181-190. https://doi.org/10.51660/ripie.v1i2.50

Lentini-Gilli, V., Román-Forastelli, M., García-Santamaría, C., Zúñiga-Cordero, A., Barquero-Mejías, K. y Aragón-Ramírez, A. (2023). Capítulo 5: Educación Superior. En Informe Estado de la Educación (Informe N.° 9, pp. 257-320). PEN. https://hdl.handle.net/20.500.12337/8539

Monsalve-Lorente, L. y Aguasanta-Regalado, M. E. (2020). Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo: la era digital en la escuela. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, 19(1), 139-154. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.1.139

Navarro-Hudiel, S. J. (2020). Tendencias en el uso de recursos y herramientas de la tecnología educativa en la educación universitaria ante la pandemia COVID-19. Revista Ciencia y Tecnología El Higo, 10(2), 111-122. https://doi.org/10.5377/elhigo.v10i2.10557

Ocampo-Hernández, B. (2016, 24 de octubre). Resolución de la Vicerrectoría de Docencia impulsa enfoque Multiversa. Vida UCR. https://www.ucr.ac.cr/noticias/2016/10/24/resolucion-de-la-vicerrectoria-de-docencia-impulsa-enfoque-multiversa.html

Panadero, E. y Tapia, J. (2014). ¿Cómo autorregulan nuestros alumnos? Modelo de Zimmerman sobre estrategias de aprendizaje. Anales de Psicología, 30(2), 450-462. https://doi.org/10.6018/analesps.30.2.167221

Queiruga, M. A., Vázquez, J. B., Sáiz-Manzanares, M. C., López-Iñesta, E. y Diez, M. (2021). Valoración de la Ecología de Aprendizaje Autorregulado Virtualizada para la Didáctica de las Ciencias de la Naturaleza durante la crisis COVID-19. Publicaciones, 51(3), 375-397. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v51i3.18046

Requena-Arellano, M. A. (2020, Julio). Autorregulación del aprendizaje y su andamiaje en entornos virtuales [Ponencia]. Actas del XIII Congreso Iberoamericano de Computación para el Desarrollo-COMPDES2020, Quetzaltenango, Guatemala. https://api-saber.ucab.edu.ve/server/api/core/bitstreams/b6304f24-3c69-4be1-bc8d-651893fad936/content

Ruiz-Alzate, L. y Roncancio-Moreno, M. (2023). Promoción del aprendizaje autorregulado mediado por la virtualidad en la educación superior. Revista Guillermo de Ockham, 21(2), 447-461. https://doi.org/10.21500/22563202.5856

Sánchez-Rosario, R. A. (2020). Didáctica transmoderna de la química en el nivel universitario. Saperes Universitas, 3(3), 142-154. https://doi.org/10.53485/rsu.v3i3.152

Souto-Seijo, A., Estévez, I. y Sande, O. (2021). Oportunidades de aprendizaje y formación docente: una mirada desde las Ecologías de Aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 39(2), 61-80. https://doi.org/10.6018/educatio.463211

Trasmonte-Rosendo, P. R. y Maldonado-Mosquera, D. (2022). Análisis de la motivación intrínseca y extrínseca del talento humano en las organizaciones escolares. Gestio et Productio. Revista Electrónica de Ciencias Gerenciales, 4(6), 27-47. https://doi.org/10.35381/gep.v4i6.36

Velasco-Angulo, C. y Cardeñoso-Ramírez, O. (2020). Evaluación de la competencia de aprendizaje autorregulado en función del nivel educativo y el género de estudiantado de carreras administrativas. Perfiles Educativos, 42(169), 8-20. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.58687

Vergara, T. (2021). Nuevas experiencias en un curso de química universitaria. Educación en la Química, 27(1), 69-76. http://hdl.handle.net/11336/140649

Villanueva-De la Cruz, I., Santos-Sanabria, V. Y., Rivera-Arellano, E. G. y Vega-Gonzales, E. V. (2021). Estrategias de autorregulación en contextos virtuales de aprendizaje durante el confinamiento social por la pandemia Covid-19. Revista de Educación, (23), 253-269. http://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/5098/5578

Zimmerman, B. (2013). From Cognitive Modeling to Self-Regulation: A Social Cognitive Career Path [Del modelado cognitive a la autorregulación: una trayectoria professional cognitive social]. Educational Psychologist, 48(3), 135-147. https://doi.org/10.1080/00461520.2013.794676

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.