Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Being a high school teacher in Peru last option, a transitional step and a job opportunity
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Supplementary Files

Declaración jurada de artículo innédito (Español (España))
Currículum vitae (Español (España))

Keywords

Perceptions
interest
teaching profession
secondary education
Percepciones
interés
profesión docente
educación secundaria

How to Cite

Chuquilin-Cubas, J. (2014). Being a high school teacher in Peru last option, a transitional step and a job opportunity. Revista Educación - Journal of Education, 38(2), 63–87. https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.7899

Abstract

This paper relates perceptions and insights through which teachers build an image of what it means to be a teacher and why they chose to be a teacher. They did not think about becoming part ofthe teaching profession in advance driven by an inner force independent of the objective conditions of their existence, but the their like and motivation teaching is growing when they go to teacher training institutions and during the same school year. In other words, interest in the teaching profession is historical and built day by day. Once they are involved in their profession, they feel ready to, value it and build an idea of what it means to be a high school teacher. This articulates perceptions and insights that teachers built about their work in relation to students in the educational field and the valuation that others make about their performance.

https://doi.org/10.15517/revedu.v38i2.7899
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Boudieu, P. (1999). Comprender. En P. Bourdieu, A. Accardo, G. Balazs, S. Beaud, E. Bourdieu, P. Bourgois, y otros, La miseria del mundo. Madrid, España: Akal.

Bourdieu, P. (2008). Capital cultural, escuela y espacio social (8ª ed.). (I. Jiménez, Trans.) México, DF, México: Siglo XXI editores.

Bourdieu, P. (2001). ¿Qué significa hablar? Madrid, España: Akal.

Bourdieu, P., y Passeron, J-C. (1998). La Reproducción. Elementos para una Teoría del Sistema de Enseñaanza (3ª edición ed.). México, D.F, México: Laia.

Bourdieu, P, Chamboredon, J-C. y Passeron, J-C. (2008). El oficio de sociólogo: Presupuestos Epistemológicos (2ª ed.). México, D. F., México: Siglo XXI editores.

Bourdieu, P., y Wacquant, L. (2008). Una invitación a la sociología reflexiva (2º ed.). (D. Ariel, Trans.) Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores Argentina.

Chuquilin, J. (2010). Percepciones y apreciaciones de profesores y directores sobre sus prácticas en instituciones de educación secundaria. (Tesis de doctorado) México, D.F. Recuperado de http://fordifp.net/Portals/0/Thesis/07ac35a6-14b7-4ea9-82d9-b57533cee8a5Percepciones%20y%20apreciaciones%20de%20profesores%20y%20directores%20sobre%20sus%20pr%C3%A1cticas%20en%20instituciones%20de%20educaci%C3%B3n%20secundaria.pdf

Chuquilin, J. (2011). La educación secundaria en Perú y sus profesores: cambios y continuidades. Revista Educación 35(2), 1-39. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44021172005

Esteve, J. (2006). Identidad y desafíos de la condición docente. En E. Tenti Fanfani, El oficio de docente. Vocación, trabajo y profesión en el siglo XXI. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores Argentina.

Ferrater Mora, J. (2004). Diccionario de filosofía. Barcelona, España: Ariel.

Freire, P. (2004). El grito manso (Primera edición México: Siglo XXI ed.). México, D.F., México, México: Siglo XXI editores.

McLauchlan de Arregui, P., Hunt, B. y Díaz, H. (1996). Problemas, perspectivas y requerimientos de la formación magisterial en el Perú. Informe final (Vol. I). Lima, Perú: GRADE.

Oliart, P. (1996). ¿Amigo de los niños? Cultura académica en la formación del docente de primaria. En P. McLauchlan de Arregui, B. Hunt, y H. Díaz, Problemas, perspectivas y requerimientos de la formación magisterial en el Perú. Informe final. (Vol. IV). Lima, Perú: GRADE.

Robalino Campos, M., y Körner, A. (2005). Condiciones de trabajo y salud docente. Estudios de caso en Argentina, Chile, Ecuador, México, Perú y Uruguay. Santiago de Chile, Chile: ORELAC-UNESCO.

Santos Guerra, M. Á. (2001). Enseñar o el oficio de aprender. Organización escolar y desarrollo profesional. Buenos Aires, Argentina: Plaza edición.

Sarason, S. (2002). La enseñanza como arte de representación. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Tedesco, J. C. (Octubre de 2001). Profesionalización y capacitación docente. Organización de Estados Iberoamericanos, Artículos Formación Docente. Recuperado de http://www.oei.es/docentes/articulos/index.htm#

Comments

Downloads

Download data is not yet available.