Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
QR-Learning: la invisiblidad de la mujer en el arte
PDF (Español (España))

Keywords

QR-Learning
education
art
women
m-learning
invisibility
QR-Learning
educación
arte
mujer
m-learning
invisibilidad

How to Cite

Moreno Vera, J. R., & Vera Muñoz, M. I. (2016). QR-Learning: la invisiblidad de la mujer en el arte. Revista Estudios, (33), 292–314. https://doi.org/10.15517/re.v0i33.27368

Abstract

The goal of this study is to promote learning in a very concrete field: the role developed by women in the arts. To reach this goal the use of mobile devices has been integrated in the teaching&learning process in order to improve the results permitting students to use daily tools, improving their knowledge, conducts, abilities and values. The QR codes research has been centered in the topic of gender equality in art history due to its invisibility in history teaching where the students had to research starting from a minimal or non basis. Groups of students has been created to work about women artists in art history and, with the information retrieved, they were asked to create QR codes that will be used as didactic tools for future primary education students. The results of the didactic action were very positive as, when starting the experience, the 99% of the students were uncapable to name any women artist in the age of Renaissance or Baroque; while after researching and creating their QR codes the 97% of the students were capable to name, at least, two women artists of the ages. This relevant change is due to the importance that students give to work about invisible topics as women in art history, to the labour of investigation that permits students to build their own knowledge and, finally, to the fact of working cooperatively in small research groups.

https://doi.org/10.15517/re.v0i33.27368
PDF (Español (España))

References

Alario Trigueros, M. T. (2000). Nos miran nos miramos. Revista Tabanque, Vol. 15, 59- 78.

Alario Trigueros, M. T. (2009). Arte y feminismo. San Sebastián: Nerea.

Camacho M. & Lara, T. (2014). M-learning en España, Portugal y América latina. Monográfico Scopeo, nº 3, 11-12

Cubillo, J., Martín, S. y Castro, M. (2011). New Technologies Applied in the Educational Process. IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON 2011) – “Learning Environments and Ecosystems in Engineering Education”, pp. 575-584.

De Miguel González, R. y Buzo Sánchez,I (2015). Aprender Geografía con la Web 2.0 a través de la evolución de los paisajes agrarios de España. Madrid: Universidad Complutense de Madrid

Fernández Valencia, A. (1997). Pintura, protagonismo femenino e historia de las mujeres. Arte, individuo y sociedad, Vol. 9, 129-158.

Graham, R. C., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St Clair, L., & Harris, R. (2009). Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, 53(5), 70-79.

Koehler, M., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60-70.

Llonch, N. y Martín, C. (2014). Los códigos QR y su potencial como herramienta de educación patrimonial interdisciplinar en las aulas. En I Congreso de patrimonio y educación. Granada: Universidad de Granada

Mayayo, P. (2003). Historia de mujeres, historia del arte. Madrid: Cátedra

McCabe, M. y Tedesco, S. (2012). Using QR Codes and Mobile Devices to Foster an Inclusive Learning Environment for Mathematics Education. International Journal of Technology and Inclusive Education (IJTIE), Volume 1 (1), pp. 37-43

Mendicino, M., Razzaq, L. y Hefferman, N. (2009). A Comparison of Traditional Homework to Computer-Supported Homework. Journal of Research on Technology in Education, 41(3), 331-359

Moreno, J.R., García, R. y Espejo, C. (2015). El web-mapping como herramienta cartográfica en la enseñanza de Geografía. En Tortosa M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. (coords.) XIII Jornadas de investigación en docencia universitaria. Alicante: Ediciones ICE

Moreno, J.R., Vera, M.I. & López, I. (2014). Development of creative and educational thinking in arts training teachers: QR codes. Sylwan Journal, 158 (12), pp. 185-200

Moreno, J.R., Vera, M.I., Seva, F. Quiñonero, F., Pérez, T. y Soriano, C. (2015). QR-Learning: la romanización en la enseñanza de la historia. En Tortosa M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. (coords.) XIII Jornadas de investigación en docencia universitaria. Alicante: Ediciones ICE

Moreno, J.R. (2016). Geovicente: la enseñanza de Geografía con códigos QR. En Tortosa M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. (coords.) XIV Jornadas de investigación en docencia universitaria. Alicante: Ediciones ICE

Ortega, D., Gómez, I. y Moreno, J.R. (2016). Didáctica de la Geografía a través de Google Earth: MOOC para la formación del profesorado en Ciencias Sociales. Saarbrucken: Editorial Académica Española

Ortega, D. y Pérez, C. (2016). Didáctica del patrimonio histórico-cultural y TICD: códigos QR en la formación de maestros/as. En Tortosa M.T., Álvarez, J.D. y Pellín, N. (coords.) XIV Jornadas de investigación en docencia universitaria. Alicante: Ediciones ICE

Pollock, G. (2000). Inscripciones en lo femenino, los manifiestos del arte posmoderno. Madrid: Akal

Rikala, J. (2015). Designing a mobile learning framework for a formal educational context. Jyväskylä: University of Jyväskylä

Rikala, J. y Kankaanranta, M. (2013) The Use of Quick Response Codes in the Classroom. Paper presented at mLearn 2012: International Conference on Mobile and Contextual Learning 2012 Proceedings

Rosenthal, A. (2004). “She’s got the look! Eighteenth-century female portrait painters and the psychology of a potentially ‘dangerous employment”. En Woodall, J. Portraiture: facing the subject. Manchester: Manchester University Press.

Schwabe, G. y Göth, C. (2005). Mobile learning with a mobile game: Design and motivational effects. Journal of Computer Assisted Learning, 21(3), 204-216

Seva Soriano, E. (2015). La enseñanza de la Historia del Arte mediante la creación de códigos QR en Educación Primaria. Trabajo Fin de Máster. Alicante: Universidad de Alicante

Traxler, J. (2009). Learning in a mobile age. International journal of mobile and blended learning, 1 (1), pp. 1-12

Vera, M.I. & Pérez, D. (2004). El futuro profesorado de Ciencias Sociales frente a las nuevas tecnologías educativas: competencias y actitudes. En M.I. Vera Muñoz; D. Pérez Pérez (Ed.), La formación de la ciudadanía: Las TICs y los nuevos problemas. 255-274. Alicante: AUPDCS.

Vera Muñoz, M.I., Soriano López, M.C., & Seva Cañizares, F. (2011). La competencia tecnológica del profesorado de Ciencias Sociales en la enseñanza secundaria. In Miralles Martínez, P., Molina Puche, S., Santisteban Fernández, A. La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales. II, 463-475. Murcia: AUPDCS

West, S. (2004). Portraiture. Oxford: Oxford University Press.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.