Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Mentalities and Slavery in the Colonial Atlantic World: Didactic Strategy to Fight Against Anachronism
PDF (Español (España))

Keywords

didactic strategy
History of Culture
inter-learning
Colonial Atlantic World
slavery
mentalities
Estrategia didáctica
historia de la cultura
interaprendizaje
Mundo Atlántico Colonial
esclavitud
mentalidades

Abstract

This article shows a didactic strategy for the unit of the course of History of Culture at the Escuela de Estudios Generales in the Universidad de Costa Rica. This strategy corresponds to one of the units whose objective is to characterize the slavery at the Colonial Atlantic World. The purpose of this unit is to appreciate the implications of slavery in those human beings. First, this article shows the difficulty of understanding the mentality of the social subjects from the past because it seems an anachronism. Second, this strategy, inspired in methodology of inter-learning, is explained. Finally, this article exposes the evaluation of the different components of the strategy made by the students of the course. Although it is difficult for the students to stand in the shoes of the slavery people, the strategy help not only to acquire the knowledge in a dynamic way, but also to develop sensibility with the situation. The most relevant conclusions are the ludic character of the strategy and its relevance in the teaching-learning process. 

https://doi.org/10.15517/re.v0i0.27589
PDF (Español (España))

References

Acuña O., Victor Hugo (2002). “La invención de la diferencia costarricense, 1810- 1870”. Revista de Historia, 45, 191-228.

Aguilar, Nicolás y Soto, Ronny (14 de abril de 2010). “Policía rescata 36 esclavos asiáticos en Puntarenas”. La Nación, 4A.

Aguilar, Nicolás (14 de abril de 2010). “Se lanzaron al mar cansados de explotación”. La Nación, 5A.

Beckles, Hilary y Shepherd, Verne (editores) (sin año). Las voces de los esclavizados, los sonidos de la libertad. (Sin país): UNESCO-The Slave Route.

Berenzon G., Boris (1999). “El santo al cielo en la historia de las mentalidades”. Vetas, 3, 27-45.

Díaz A., David (2005). Construcción de un Estado moderno. Política, Estado e identidad nacional en costa Rica, 1821-1914. Serie Cuadernos de Historia de las Instituciones de Costa Rica. San José, C.R.: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Gamboa U., Luís Enrique (2007). África en América. Serie Cuadernos de Historia de la Cultura No. 4. (1ª ed., 3ª reimpr.). San José, C.R.: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Le Goff, Jacques (1974). “Las mentalidades, una historia ambigua”. En Jacques Le Goff y Pierre, Nora, Hacer la historia. (Vol. III). Barcelona: Editorial LAIA. http://ares.unimet.edu.ve/derecho/fpep12/apoyo/Las%20mentalidades.pdf

Lobo, Tatiana y Meléndez, Mauricio (1997). Negros y blancos, todo mezclado. San José, C.R.: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Menjívar O., Mauricio (2010). Las características de la esclavitud en el Caribe y en el Mundo Atlántico colonial (inédito).

Murillo Ch., Carmen (1999). “Vaiven de arraigos y desarraigos: identidad afrocaribeña en Costa Rica, 1870-1940”. Revista de Historia, 39, 187-206.

Padua, Jorge (1994). Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales (1ª . reimpresión). Santiago, Chile: Fondo de Cultura Económica.

Ríos, Martín (2009). “De la historia de las mentalidades a la historia cultural. Notas sobre el desarrollo de la historiografía en la segunda mitad del siglo XX”. Estudios de historia moderna y contemporánea de México, 37, 97-137.

Sánchez P., Saturnino (2005). ¿Y qué es historia? (2ª ed.). Madrid: Siglo XXI.

Spilberg, Steven (1997) Amistad [película]. Estados Unidos: Dreamworks, 157 min.

Thornton, John (1998). Africa and Africans in the making of the Atlantic World, 1400- 1800. Cambridge: Cambridge University Press.

Tobón, Sergio (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo. Curso IGLU 2008, Guadalajara: Universidad Autónoma de Guadalajara. Versión en línea: http://www.uag.mx/curso_iglu/competencias.pdf Recuperado: 7 de mayo 2010.

Tobón, Sergio (2005). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. (2ª ed.), Bogotá: Ediciones ECOE. Versión en línea: http://www.scribd.com/doc/28137201/Formacion-Basada-en-Competencias Recuperado: 7 de mayo 2010.

Quirós, Edda (1997). Sentir, pensar y enfrentar la violencia intrafamiliar. San José, C.R.: Centro Nacional para el Desarrollo de la Mujer y la Familia.

Viales H. (1998), Ronny. Después del enclave: un estudio de la región atlántica costarricense. San José, C.R.: Editorial de la Universidad de Costa Rica: Museo Nacional de Costa Rica.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.