Abstract
In editing images in editorial design, we refer to the location, printing and related aspects with a good editing and design of elements such as photographs, drawings, computer graphics, graphics and illustrations in the format to develop a graphic project. It is necessary to use these graphics in an editorial design and there should not be a gamble at your location and less design graphic image.
The photograph must be designed before the photo shoot, in other words, the photographer should think and edit before placing your eye on the camera lens. It must be analyzed from its location to its function. A reference to this point is made because it is very usual to observe powers between text and images in graphic design; in other words, no editing.
It is appropriate that photography communicates directly or complement way the note, so that the reader expands the information of what is being communicated. Use of this graphic resource is necessary to study and consider what is needed to communicate, and to determine how you are going to communicate the message? It is not “put” a photograph to fill a space in the format design, and level of composition. It is important to locate the element in a manner that complies with the appropriate space to have a good readability and relate directly to the other graphic design elements.
For a designer to have a good photograph, it is necessary and important to make necessary adjustments to appropriate it or graphic elements needed for editing and appropriate for reproduction technical conditions.
Photography is an art, this is already proven, but designing a photograph with their texts in a format, it is even more, is going beyond the composition of a graphic element and form a compositional unity through their texts so they are a single element, where they do not compete with each other and achieve direct communication with the reader.
It is convenient and necessary to adjust the pictures to the grid; it should be remembered that these elements interact with one another to be effective in graphic communication; this is where the grid achieves its goal of ordering the various elements and locate the place to each element in the composition and photography that it is not “set” or competing with other graphic elements.
References
Ambrose, G y Harris, P. (2005). Imagen. España: Parramón.
Ambrose, G y Harris, P. (2008). Retículas. España: Parramón.
Ávila, R.(2009). De la imprenta a la Internet: la lengua española y los medios de comunicación masiva. México: El Colegio de México.
Bhaskaran L. (2006).¿Qué es diseño editorial? Barcelona, España: Editorial Index Book S.L.
Canga, J. (1994). El diseño periodístico en prensa diaria. Normas básicas. Barcelona España: Bosh Casa Editorial, S. A.
Carter, D. (1999). The Big Book of logos. EE. UU: Editorial HBI.
Chaves, N. (1996). La imagen corporativa. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili, S. A.
Costa, J. (2006). Imagen corporativa en el siglo XXI. Argentina: La Crujia Ediciones.
Costa, J. (2008). Diseñar para los ojos. España: Costa Punto Editor.
Costa, J. (2008). La forma de las ideas, cómo piensa la mente estrategias de la imaginación creativa. España: Costa Punto Editor.
Cruz, J. (2009). Imagen: ¿signo, icono o ídolo? México: Siglo veintiuno editores.
Dabner D. (2007). Diseño gráfico fundamentos y prácticas. Barcelona, España: Blume.
De Buen, J. (2008). Manual de diseño editorial. España: Ediciones Trea, S. L.
De Buen, J. (2011). Introducción al estudio de la tipografía. España: Ediciones Trea, S. L.
De Pietro, S y Hamra, P. (2010). Diseñar hoy, visión y gestión estratégica del diseño. Argentina: Nobuko.
Dondis, D. (2010). La sintaxis de la imagen, introducción al alfabeto visual. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.
Elam, K. (2007). Sistemas retículares, principios para organizar la tipografía. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.
Elizondo, J. (2009). La Escuela de Comunicación de Toronto. Comprendiendo los efectos del cambio tecnológico. México: Siglo veintiuno editores.
Estrada. S. (2010). Desarrollo de un proyecto gráfico. España: Index Book S. L.
Hall, S. (2007). Esto significa esto, esto significa aquello, semiótica: Guía de los signos y su significado. Barcelona, España: Editorial Blume.
Haslam, A. (2007). Creación, diseño y producción de libros. Barcelona, España: Blume.
Jijena, R. (2008). Imagen personal, profesional y corporativa, Cómo mejorarla, sostenerla o revertirla. Buenos Aires. Argentina: Nobuko.
Johansson, K; Lundberg, P y Ryberg. (2011). Manual de producción gráfica recetas. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.
Jury, D. (2007). ¿Qué es la tipografía? Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili, S. A.
Koch, R. (2000). El libro de los símbolos. México: Grupo Editorial Tomo S. A. de C.V.
Koren, L y Wippo, M. (2009). Recetario diseño gráfico. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.
Lidwell, W; Holden, K y Butler, J. (2011). Principios universales de diseño. España: Blume.
Martín, J; Mas, M. (2007). Manual de tipografía. Valencia, España: Campgrafic.
Munari, B. (2010). Diseño y comunicación visual, contribución a una metodología didáctica. España. Editorial Gustavo Gili, S. L.
Rojas, M. (2007). La creatividad desde la perspectiva de la enseñanza del diseño. México: Universidad Iberoamericana.
Samara, T. (2009). Los elementos del diseño. Manual de estilo para diseñadores gráficos. España: Editorial Gustavo Gili, S. A.
Samara, T. (2010). El diseñador como chef. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.
Samara, T. (2011). Diseñar con y sin retícula. España: Editorial Gustavo Gili, S. L.
Tondreau B. (2009). Principios fundamentales de composición 100 proyectos de diseño con retículas. España: Blume.
Trémoli A. (2008). Diseño del libro, construcción de la página. Argentina: Nobuko.
Weber, M. (2010). Nuevas tendencias en maquetación y diseño editorial. España: Maomao Publications.
Zappaterra, Y. (2008). Diseño editorial periódicos y revistas. Barcelona, España: Editorial Gustavo Gili, S. A.
Tesis
Ramírez, Fernando (2002) Diseño, ilustración y elaboración de la imagen gráfica para la colección de libros de artistas costarricenses dirigidos a niños. Tesis, UCR, N.º 2118.
(2012) Propuesta de un Sistema de Comunicación Gráfico para la lectura en el periódico Eco Católico. Tesis UCR.
Artículos
Ramírez, F. (V. 23 N°2, 2011). “Dimensión cultural de la gráfica en el diseño de cubiertas de libros”. Revista Herencia. Editorial de la Universidad de Costa Rica.
http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/herencia/article/view/3528/3430.
Ramírez, F. (N°30, 2015). “La retícula en el diseño editorial como medio de comunicación gráfica”. Revista Estudios. Editorial de la Universidad de Costa Rica.
http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/22639.
Ramírez, F. (N°30, 2015) “El uso de la tipografía en el diseño editorial como medio de comunicación gráfica”. Revista Estudios. Editorial de la Universidad de Costa Rica.
http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/19864.