Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
The contribution of the Philosophy of Education in the teaching of Humanities in the University of Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

philosophy of education, humanities, University of Costa Rica
filosofía de la educación; humanidades; universidad; Costa Rica.

Abstract

The teaching of Humanities can be traced back to the Middle Ages with the introduction of Trivium and Quadrivium, with the modern ages, a Copernican twist is added in the teaching and it becomes more focused in the development of reason as opposed to just instruction. None the less, the fundamental end is not lost, it’s in every moment the formation of an integral, ethical, critical, human who is also compromised with analyzing reality.

 

However,  the present of the University of Costa Rica, along with other superior education institutions is that they are now receiving students from Generation Z. This are students that are highly influenced by image, globalization, immediacy and technology. The previous elements imply new challenges in humanistic education, therefore the importance of philosophy of education as a discipline that can illuminate new roads of critical thinking in the task of humanities

https://doi.org/10.15517/re.v0i39.39856
PDF (Español (España))

References

Azofeifa, I. F. (1979). Humanismo Crítico. Los polémicos Estudios Generales. San José: EUCR.

Bonilla, A. (1969). Objetivos de los Estudios Generales. San José: EUCR.

Briones, G. (1996). Epistemología de las ciencias sociales. Recuperado de: https://es.slideshare.net/vaghalles/epistemologia-de-las-ciencias-sociales.

Castillo, E. (2014). Las Humanidades y las universidades en el siglo XIX. Recuperado de: https://prezi.com/uabyk-ja5v1l/las-humanidades-y-las-universidades-en-el-siglo-xix/

Chavarría, G. (2012). Los Estudios Generales en las Universidades Públicas de Centroamérica: 1950-1970.

Cifuentes, E. (2014). El papel de las humanidades en la educación superior en el s. XXI. En Temas en Debate (15), p. 101-112. Recuperado de: http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/viewFile/842/816

Cortes, A. (2007). Heidegger y el Humanismo. En Revista Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas (12) Vol. 7, p.2-15. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=100220305015

De Andrea, N. (2010). Perspectivas cualitativas y cuantitativas en investigación ¿inconmensurables? En revista Fundamentos en humanidades (21), p.53-66 Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/184/18415426004.pdf

Díaz, A. (Enero-Junio 2013). Consideraciones de la Filosofía de la Educación. En revista Praxis y Saber, Vol. 4, (7), pp. 267-279.Recuperado de: Dialnet-ConsideracionesSobreLaFilosofiaDeLaEducacion-4805877.pdf

Follari, R. (2001). Epistemología y Sociedad. Revista Fundamentos en humanidades (3) p. 149-157. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/184/18400309.pdf (empírico-fenomenológico)

Fuentes, C. (Enero-Junio 2013).Reflexiones de la enseñanza de las humanidades en la universidad. En revista Praxis y Saber, Vol. 4, (7), pp. 201-219.Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/4772/477248391011.pdf

Heidegger, M. (2000). Carta sobre el humanismo. Madrid: Alianza Editorial. Recuperado de: https://www.ucm.es/data/cont/docs/241-2015-06-16-Carta%20sobre%20el%20humanismo.pdf

Iglesia, J. (s.f.). Las artes liberales en la Biblioteca Escorial, dos antecedentes iconográficos. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2855778.pdf

Martínez Gutiérrez, Bernal Cronología de la educación costarricense [recurso electrónico] / Bernal Martínez Gutiérrez. – 1ª ed. – San José: Imprenta Nacional, 2016. Recuperado de: https://www.imprentanacional.go.cr/editorialdigital/libros/historiaygeografia/cronologia_de_la_educacion_costarricense_edincr.pdf

Méndez, R. (s.f.). Humanismo y educación superior en costa Rica. Los entretelones de una propuesta educativa. Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/ecsh/images/generales/Humanismo_EducacionSuperior_CR.pdf

Mora, A. (2017). Análisis de los 60 años de los Estudios Generales en la Universidad de Costa Rica: alcances y desafíos. Conferencia de cierre Coloquio sobre la Investigación en los Estudios Humanísticos: Métodos y Experiencias. Estudios Generales, Universidad de Costa Rica

Nussbaum, M. (2005). El cultivo de la humanidad. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. (2010). Sin Fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades. Uruguay: Katz. Recuperado de: http://ideasocialistas.cl/wp-content/uploads/2016/06/NUSSBAUM-M.-Sin-fines-de-lucro.-Por-qu%C3%A9-la-democracia-necesita-de-las-humanidades.pdf

Parra, M (2005).FUNDAMENTOS EPISTEMOLÓGICOS, METODOLÓGICOS Y TEÓRICOS QUE SUSTENTAN UN MODELO DE INVESTIGACIÓN CUALITATIVA EN LAS CIENCIAS SOCIALES. (Tesis doctoral en filosofía con mención en epistemología de las ciencias sociales). Universidad de Chile. Recuperado de: http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2005/parra_m/sources/parra_m.pdf

Pomante, L. (2017). Las investigaciones sobre la historia de las universidades en Italia. Un balance historiográfico del siglo pasado. Recuperado de: https://e-revistas.uc3m.es/index.php/CIAN/article/view/3732

Restrepo, A. (2003). Acerca del surgimiento de las humanidades en Colombia. En Revista Historia Sociedad (9) p. 45-64. Recuperado de: http://revistas.unal.edu.co/index.php/hisysoc/article/view/23243

Rivero, A. (julio-septiembre 2013). Qué son las humanidades y cuál ha sido su valor en la universidad. En Revista de Educación Superior (167), Vol. 42. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602013000300003

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona: Editorial Ariel. Recuperado de: https://grandeseducadores.files.wordpress.com/2015/04/el-valor-de-educar.pdf

Soetard, M. (1988). De la science aux sciences de l’éducation: France, où est la pèdagogie? en: Il concetto di pedagogia ed educazione nelle diverse aree culturali, Giardini editori, Pisa, pp.39-56.

Soetard, M. (1997). La pédagogie entre pensée de la fin et science des moyens. Revue Française de Pédagogie, 120, pp.99-104.

Universidad de Costa Rica. (2019). La UCR en cifras. Recuperado de: https://www.ucr.ac.cr/acerca-u/ucr-en-cifras.html

Vázquez, Stella. (2012) La filosofía de la educación: estado de la cuestión y líneas esenciales. - 2a ed. –Buenos Aires: CIAFIC Ediciones, 2012. Recuperado de: http://www.ciafic.edu.ar/documentos/FilosofiadelaEducacionVazquez_2da_Ed.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.