Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Se cayó-lló el sistema: the experience of the affective turn from writing without the use of technology in philosophy lessons
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

humanities
intelligence
affect
person
writing
humanidades
inteligencia
afecto
persona
escritura

How to Cite

Castillo Gaitán, B. (2024). Se cayó-lló el sistema: the experience of the affective turn from writing without the use of technology in philosophy lessons. Revista Estudios, (Especial), 135–146. https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62990

Abstract

This text analyzes the experience of a group of university students who receive Philosophy and Thought lessons without using any element of technology, such as cell phones, personal computers, tablets or digital channels, in order to expose the importance of the affective turn in academic reflection. A focus group is held with a topics’ guide as an instrument for collecting information from the participants. It is concluded that, in digital humanism, the affective relationship established between students and technological subsidies is valued.

https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62990
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Aragón, E., Delgado-Casas, C., Menacho, I. y Romero, M. (2016). Análisis comparativo entre escritura manual y electrónica en la toma de apuntes de estudiantes universitarios. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 24(48), 101-107. https://doi.org/10.3916/C48-2016-10

Burdisso, J. (2019). Soy Humana. Homo Sapiens Ediciones.

Cesaretti, L. (2021). Intelligenza artificiale e educaziones: in incomtro tra due mundi. Rischi e oppotunitá. Revista di scienze dell´educaziones, LIX (1), 81 – 98. https://rivista.pfse-auxilium.org/it/riv_abstract.cfm?PUBRIVISTA_ID=1635&tab=8

Enciso, G. y Lara, A. (2014). Ciencia, Teoría Social y Cuerpo en el Giro Afectivo: Esferas de articulación. Quadernos de psicología, 16 (2), 7-25.

Gamboa, L. (2023). El escribir a mano: un camino para mejorar la compresión lectora. Revista Pensamiento Actual, 23(41), 158-165. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/view/57660/58383

Hernandez, R., Fernández, C. & Baptista, M. (2014). Metodología de la Investigación. (6ª. Ed). McGraw Hill.

Maritain, J. (1966). Humanismo integral. Problemas temporales y espirituales de una nueva cristiandad. Carlos Lohlé.

Oliver, N. (2020). Inteligencia artificial, naturalmente: un manual de convivencia entre humanos. Ministerio de Asuntos Económico y Transformación Digital de España.

Rumiche, M y Solís, B. (2021). Loe efectos positivos y negativos en el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación en educación. Hamutay. Revista cuatrimestral de divulgación científica, Universidad Alas peruanas, 8(1), 23 - 32. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v8i1.2233

Smith, S. (2007). Spinoza y el libro de la vida. Libertad y redención de la Ética. Biblioteca Nueva.

Spinoza, B. (2013). Ética demostrada según el orden geométrico. Alianza Editorial.

Terrones, A. (2018). Inteligencia artificial y ética de la responsabilidad. Cuestiones de Filosofía, 4 (22), 141-170. https://doi.org/10.19053/01235095.v4.n22.2018.8311

Terrones, A. (2019). Humanismo tecnológico: fundamento para una inteligencia artificial. Revista Pensamiento Actual, 19 (33), 15-24. https://doi.org/10.15517/pa.v19i33.39556

Terrones, A. (2020). Inteligencia artificial, responsabilidad y compromiso cívico y democrático. Revista CTS, 14 (44), 253 – 276. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92463902013

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Bernardo Castillo Gaitán

Downloads

Download data is not yet available.