Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai

Revista Estudios

Current Issue

No. Especial (2024)
Published November 29, 2024
Special issue: Digital Humanities and Digital Humanism

En su última aparición en público el expresidente uruguayo José Mujica expresó “…los más jóvenes van a vivir un cambio en el mundo que no ha conocido la humanidad: la inteligencia va a ser tan importante como el capital, lo que significa que la formación terciaria se va a imponer para las generaciones”.

Este número especial surgió de la necesidad de articular un diálogo crítico que aborde los retos y las oportunidades que emergen en un mundo cada vez más interconectado, donde la digitalización y la inteligencia artificial son herramientas, pero también son formas de pensar, crear y vivir.

En esta entrega exploramos cómo las humanidades digitales, un campo científico que combina la tradición humanística con métodos computacionales, está reconfigurando la investigación académica; desde el análisis de grandes corpus de textos hasta la visualización de datos históricos y ambientales, lo cual abre nuevas posibilidades para interrogarnos sobre nuestra historia, nuestras narrativas e identidades. Al mismo tiempo, el humanismo digital nos invita a reflexionar sobre las implicaciones éticas, sociales y culturales de vivir en un mundo mediado por la tecnología.

¿Qué significa ser humano en la era de la inteligencia artificial? ¿Cómo el entorno digital desafía nuestros valores y amplifica, pero a la vez limita, nuestras posibilidades? Estas son algunas de las inquietudes de las personas autoras de esta edición especial, y representa una pequeña parte de las contribuciones de académicas y académicos que exploraron estas y otras preguntas desde múltiples perspectivas, en la Semana de Humanidades Digitales celebrada en el mes de agosto del 2023.  Esta actividad fue organizada por la Escuela de Estudios Generales bajo el liderazgo de la Dra. Gabriela Chavarría Alfaro y con la participación especial de la Dra. Gimena del Rio Riande. Este espacio académico fue concebido como una experiencia dialógica y reflexiva sobre el cruce dinámico entre tecnología, cultura y humanidades en el siglo XXI. Agradecemos y felicitamos a las personas autoras por guiarnos en este viaje intelectual hacia horizontes digitales.

A nuestros lectores les ofrecemos un salvavidas, para que no perezcan en el naufragio de la información irrelevante.

Ileana D'Alolio Sánchez

Directora

 

Announcements

Open call papers suspended

mceclip1.png


More…

March 18, 2024

We are indexed in:


More…

September 13, 2023

Special issue: work, study, research, read


More…

September 13, 2023

Revista Estudios journal is a free, open access publication of the School of General Studies of the University of Costa Rica. The journal is published every six months. Its objective is the publication and dissemination of inter and transdisciplinary academic and scientific production that includes a humanistic approach. Traditionally, the journal has been interested in the humanistic areas of philosophy, literature and history, specifically Costa Rican history, Latin American history, universal history and cultural history. 

This publication is oriented to students, teachers, researchers and the general public. Revista Estudios  publishes academic articles, thematic dossiers, reviews, biographies, documents of historical interest and lectures related to the topics of interest of the magazine. The journal receives submissions of original and unpublished papers in Spanish and English.

Revista Estudios does not request or charge any economic fee for the reception, processing or publication of articles.

The journal has several sections. The peer-reviewed sections include the academic articles and the thematic dossiers. The non-reviewed sections include biographies, bibliographical reviews, documents of historical interest and lectures related to the topics covered in the journal. 

Articles

Gabriela Chavarría Alfaro
1-17
Digital Humanities as a proposal for curricular and methodological renewal of General Studies at the University of Costa Rica
https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62931
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))
Gina Torres Calderón, Marco A. Arroyo-Mata
18-44
Discourse Analysis and Digital Humanities: Review of Digital Tools for Data Analysis
https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62460
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))
Celso Gonzales Cam
45-56
Comparative and Stylometric Analysis of the Crónica del Perú and the Comentarios reales de los incas Using Text Analysis and Georeferencing tools
https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62932
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))
Natalia Barrantes Rojas, Vernon José Soto Lugo, Geovanna Rojas Malavasi, Gabriel Masís Benavides
57-74
Digital humanities and its potential as a tool of conservation and mitigation in Costa Rica’s environmental crisis
https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62938
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))
Fabrizio Fallas-Vargas, Carlos Morales Castro
75-101
Lights and Shadows of Artificial Intelligence: ethics, organized crime, justice, cultural industry and cognitive minimalism
https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62988
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))
Nikole Jirón Beirute
102-116
Key Pedagogical Aspects for Humanistic Education in the Artificial Intelligence and Digitalization Era
https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62954
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))
Evelyn Morales Fernández
117-134
Finding the Balance Point in the Use of Social Media
https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62989
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))
Bernardo Castillo Gaitán
135-146
Se cayó-lló el sistema: the experience of the affective turn from writing without the use of technology in philosophy lessons
https://doi.org/10.15517/re.v0iEspecial.62990
PDF (Español (España)) EPUB (Español (España))
View All Issues