Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Overcoming myths about reading comprehension in the university student populatio
PDF (Español (España))

Keywords

reading comprehension
writing skills
student population
university
myth
comprensión lectora
lectoescritura
población estudiantil
universidad
mito

How to Cite

Regueyra Edelman, M. G., & Argüello Scriba, S. (2018). Overcoming myths about reading comprehension in the university student populatio. Káñina, 42(1), 33–49. https://doi.org/10.15517/rk.v42i1.32941

Abstract

This is an essay that summarizes the thoughts of two university professors concerned about the difficulties faced by students in higher education, related to reading comprehension. They share their myths and how they were modifying the initial premises to conclude that reading comprehension is an integral part of a broader concept of literacy, which in turn must be analyzed from the context of a socio-economic system that reproduces the social and cultural class inequality. This work is also a result of the study and analysis of a wide literature that shows that the student population reaches university classrooms facing a new culture in each academic subject that should be taught by the teaching staff, who, in turn, must understand that teaching in higher education involves teaching to read, understand and produce knowledge about the subject matter.
https://doi.org/10.15517/rk.v42i1.32941
PDF (Español (España))

References

Álzate, María; Gómez, Miguel y Arbeláez, Martha. (2012). Enseñar en la Universidad Saberes, Prácticas y Textualidad. Revista Visión Electrónica, 1, 137-140. Recuperado de http://revistas.udistrital.edu.co/ojs/index.php/visele/article/viewFile/3756/5539. Consulta: 2014-2015.

Atehortua, Jaime. (2010). Mediador de Lecto-Escritura y Técnicas de Estudio. (PDF) Recuperado de http://www.uco.edu.co/academica/pedagogos/Documents/Libro%20Mediador%20de%20Lectoescritura%20y%20Técnicas%20de%20Estudio.pdf. Consulta: 2014-2015.

Braslavsky, Berta. (2005). Enseñar a Entender lo que se lee: La Alfabetización en la familia y en la Escuela. Recuperado de http://www.eduteca.mex.tl/imagesnew/8/8/4/5/0/Alfabetización.pdf. Consulta: 2014-2015.

Carlino, Paula. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Revista EDUCERE, Investigación, 20, 409-420. Recuperado de http://portal.fagro.edu.uy/docs/uensenia/Carlino_Alfabetización%20académica.pdf. Consulta: 2014-2015.

Carlino, Paula. (2004). ¿De qué modos incentivar en nuestras instituciones la responsabilidad compartida por cómo se lee y se escribe en la Universidad IFD. I Congreso Internacional Educación, Lenguaje y Sociedad Tensiones Educativas en América Latina. Organizado pro el Instituto para el Estudio de la Educación, el Lenguaje y la Sociedad, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de la Pampa. Recuperado de http://www.aacademica.org/paula.carlino/86.pdf. Consulta: 2014-2015.

Carlino, Paula. (2005). Representaciones sobre la escritura y formas de enseñar en la Universidad de América del Norte. (PDF). Revista de Educación, 336, 143-168. Recuperado de http://www .revistaeducacion.educacion.es/re336/re336_09.pdf. Consulta: 2014-2015.

Carlino, Paula. (2006a). Escribir, leer y aprender en la universidad Una introducción a la alfabetización académica. Editorial: Fondo de Cultura Económico de Argentina. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/12132/11016 Consulta: 2014-2015.

Carlino, Paula. (2006b). La escritura en la investigación (PDF). Documentos de trabajo Escuela de Educación Universidad de San Andrés, 19. Recuperado de http://live.v1.udesa.edu.ar/files/ESCEDU/DT/DT19-CARLINO.pdf Consulta: 2014-2015.

Carlino, Paula. (2013). Alfabetización Académica Diez años Después. (PDF). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/14025774003.pdf. Consulta: 2014-2015.

Carvajal, Paula, Trejos, Alvaro, Montes, Héctor. (2010). Competencia Lectora de los Estudiantes de la Universidad Tecnológica De Pereira y Rendimiento Académico. (PDF). Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4562469.pdf. Consulta: 2014-2015.

Castro, María y Sánchez, Martín. (2013). La Expresión de Opinión en Textos Académicos Escritos por Estudiantes Universitarios. (PDF). Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/140 25774008.pdf Consulta: 2014-2015.

Congos, Dennis. (2007). Identifying Problems that lead to slow Reading. (PDF). Recuperado de http://sarconline.sdes.ucf.edu/files/files/2014/01/Identifying_Problems_That_Lead1.pdf Consulta: 2014-2015.

Coromines, Jean. (2010). Breve diccionario etimológico de la lengua castellana. España: Editorial Gredos.

Dubois, María. (1995). Lectura Escritura y Formación Docente. (PDF). Recuperado de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a16n2/16_02_Dubois.pdf. Consulta: 2015

Ezcurra, Ana. (2011). Igualdad en Educación Superior: Un desafío Mundial. Buenos Aires, Argentina: Editorial UNGS.

Estienne, Viviana y Carlino, Paula. (2004). Informes de Investigación y Ensayos Inéditos: Leer en la Universidad Enseñar y Aprender una Cultura Nueva. (PDF). Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/viewFile/15150/13195 Consulta: 2014-2015.

Diccionario Latín. (2008). Vox Spes. Barcelona: Larousse Editorial, S.L.

Guzmán, Fernando y García, Eduardo. (2014). Los Hábitos lectoescritores en los alumnos Universitarios. (PDF). Revista Eléctronica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (3), 79-92. Recuperado de http://revistas.um.es/reifop/article/view/204071 Consulta: 2014-2015.

Martínez, María. (2002). Estrategias de Lectura y Escritura de Textos Perspectivas Teóricas y Talleres. Cali, Colombia. Recuperado de http://www.ceip.edu.uy/IFS/documentos/2015/lengua/bibliografia/martinez_estrategiaslecturaescritura.pdf .Consulta: 2014-2015.

Regueyra, María Gabriela. (2013). Aprendizajes sobre la población estudiantil que no continúa y el derecho a la educación superior. Ponencia presentada en la III Conferencia Latinoamericana sobre el abandono en la Educación Superior. Recuperado de http://www.alfaguia.org/www-alfa/images/ponencias/clabesIII/LT_1/ponencia_completa_8.pdf Consulta: 2014-2015.

Scardamalia, Marlene y Bereiter, Carl. (1992). Dos Modelos Explicativos de los Procesos de Composición Escrita. Recuperado de http://ciequilmes.com.ar/wp-content/uploads/2013/03/PLEN_Scardamalia-Bereiter_Unidad_11.pdf. Consulta: 2014-2015.

Tapia, Jesús. (1988). Dificultades de comprensión lectora: origen, entrenamiento y evaluación. (PDF). Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/averroes/~cepco3/competencias/lengua/aspgenerales/Dificultades_CL.pdf. Consulta: 2014-2015.

Teobaldo, Marta y Melgar, Sara. (2009). Competencias en la comprensión lectora y producción escrita. Alumnos de Institutos Superiores de Formación Docente: Dificultades de los estudiantes de 1er. año. (PDF). Recuperado de http://www.buenosaires.gob.ar/sites/gcaba/file /2009 _ competencias _en_la_comprension _ lectora_y_produccion_escrita.pdf Consulta: 2014-2015.

Segura Mungía, Santiago. (2013). Nuevo Diccionario Etimológico Latín-Español y de voces derivadas. España: UDeusto.

University of Leicester. (2009). Improving Your Reading Skills. (PDF). Recuperado de https://www2.le.ac.uk/offices/ld/resources/study-guides-pdfs/study-skills%20pdfs/improving-reading-v0.1.pdf . Consulta: 2014-2015.

Uribe, Graciela y Camargo, Zahyra. (2011). Prácticas de Lectura y Escritura Académicas en la Universidad Colombiana. (PDF). Recuperado de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3543. Consulta: 2014-2015.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.