Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud ISSN Impreso: 1409-0724 ISSN electrónico: 1659-4436

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pem/oai
CUBAN NINETEENTH-CENTURY THOUGHT: CONTRIBUTION TO PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS
PDF_es (Español (España))
XML_ES (Español (España))

Keywords

pedagogical thinking
Cuban history
physical culture history
humanism
humanistic model
physical culture
pensamiento pedagógico
historia de Cuba
historia de la Cultura Física
humanismo
formación humanista
Cultura Física
pensamento pedagógico
história de Cuba
história da Cultura Física
humanismo
formação humanista
Cultura Física

How to Cite

Rodríguez González, R. (2017). CUBAN NINETEENTH-CENTURY THOUGHT: CONTRIBUTION TO PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS. Pensar En Movimiento: Revista De Ciencias Del Ejercicio Y La Salud, 15(2), e29590. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v15i2.29590

Abstract

The objective of this article is to explore the existing relationships between the humanistic formation and physical culture in the Cuban pedagogical thinking during the nineteenth century. With this goal in mind, a bibliographical search was performed including the most relevant authors who had addressed the topic and including some sources of their thinking, in order to better interpret and assess this topic. The integrative, selective and critical approach of Cuban pedagogical thinking from that era was verified in its sociocultural, universal, and autochthonous character, patent in different actions meant to introduce the humanistic model and physical culture into the formative process. We show some shortcomings in the present approach to those elements associated with physical culture in Cuban history, and the lack of solid discussion about 19th century Cuban teachers’ contributions to the humanistic model and its close relation to physical culture. Future research topics are proposed as a possible contribution to training professionals in this field.
https://doi.org/10.15517/pensarmov.v15i2.29590
PDF_es (Español (España))
XML_ES (Español (España))

References

Alfonso, J. (2009). Apuntes para la Historia de la Cultura Física. La Habana: Deportes.

De la Luz y Caballero, J. (2001a). Obras (Vol. I). La Habana: Imagen Contemporánea.

De la Luz y Caballero, J. (2001b). Obras (Vol. II). La Habana: Imagen Contemporánea.

De la Luz y Caballero, J. (2001c). Obras (Vol. III). La Habana: Imagen Contemporánea.

Guadarrama, P.M. (2001). Humanismo y autenticidad en el pensamiento filosófico latinoamericano. Islas 43(128), 87-122. Recuperado de: http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/744/654

Mariño, O. (2011). Visión histórica del deporte en Cuba (1762 - 1961). La Habana: Deportes.

Martínez, J. A. (2006). Cultura Física y Deportes. Génesis, evolución y desarrollo (Hasta la Inglaterra del siglo XIX). La Habana: Deportes. Recuperado de https://www.ecured.cu/Cultura_f%C3%ADsica_y_deportes_G%C3%A9nesis,_evoluci%C3%B3n_y_desarrollo_(Hasta_la_Inglaterra_del_siglo_XIX) (Libro)

Masjuan, M. A. (1984). El deporte y su historia. La Habana: Científico-técnico.

Rodríguez-González, R. (2010). La significación social de la Cultura Física en la pedagogía humanista de José Martí. Odiseo, 8(15). Recuperado de: http://www.odiseo.com.mx/2010/8-15/rodriguez-cultura-fisica-marti.html

Rodríguez-González, R. (2011a). Formación humanista y cultura física en la pedagogía del italiano Vittorino Rambaldoni da Feltre. Odiseo, 8(16). Recuperado de: http://www.odiseo.com.mx/bitacora-educativa/2011/02/formacion-humanista-cultura-fisica-pedagogia-italiano-vittorino-rambaldon

Rodríguez-González, R. (2011b). Formación humanista y cultura física en la pedagogía del médico italiano Hyeronimus Mercurialis. Odiseo, 8(16). Recuperado de: http://www.odiseo.com.mx/bitacora-educativa/2011/05/formacion-humanista-cultura-fisica-pedagogia-medico-italiano-hyeronimus-m

Rodríguez-González, R. (2016). Estrategia de formación humanista-martiana en la licenciatura en Cultura Física. Apunts. Educación física y deportes, 125. Recuperado de: http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=1752

Saco, J. A. (2001). Obras. La Habana: Imagen Contemporánea.

Salas, J. A. (2009). Génesis y difusión de la educación física en Cuba: (1800-1901) (Tesis de Doctorado, Universidad de Salamanca). Recuperado de: http://hdl.handle.net/10366/76296

Sánchez, B. P. (2004). Cultura Física y Epistemología: una propuesta para el estudio de la experiencia cubana (Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física). Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, Cuba.

Sosa, E., & Penabad, A. (2005a). Historia de la educación en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.

Sosa, E., & Penabad, A. (2005b). Historia de la educación en Cuba. La Habana: Pueblo y Educación.

Torres, E. (2006a). En busca de la cubanidad (Vol. I). La Habana: Ciencias Sociales.

Torres, E. (2006b). En busca de la cubanidad (Vol. II). La Habana: Ciencias Sociales.

Vives, J.L. (1988). Diálogos y otros escritos. Recuperado de https://www.casadellibro.

com/libro-dialogos-y-otros-escritos/9788432039805/19667

Vives, J. L. (1994). De institutione feminae christianae. Recuperado de https://books.

google.co.cr/books/about/De_Institutione_Feminae_Christianae.html?id=VfQpAAAAYAAJ&redir_esc=y

Vives, J. L. (1997). Las Disciplinas. Recuperado de https://www.casadellibro.com/libro-las-disciplinas/mkt0003325980/4599511

Varela y Morales, F. (2001a). Obras (Vol. I). La Habana: Imagen Contemporánea.

Varela y Morales, F. (2001b). Obras (Vol. II). La Habana: Imagen Contemporánea.

Varela y Morales, F. (2001c). Obras (Vol. III). La Habana: Imagen Contemporánea.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.