Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud ISSN Impreso: 1409-0724 ISSN electrónico: 1659-4436

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pem/oai
QR codes in physical education: orienteering race
PDF_ES (Español (España))
XML_ES (Español (España))

Keywords

ICT
innovation
evaluation
mobile devices
learning
TIC
innovación
evaluación
móvil
aprendizaje.
TIC
inovação
avaliação
móvel
aprendizagem

How to Cite

Escaravajal-Rodríguez, J. C. (2018). QR codes in physical education: orienteering race. Pensar En Movimiento: Revista De Ciencias Del Ejercicio Y La Salud, 16(1), e30141. https://doi.org/10.15517/pensarmov.v16i1.30141

Abstract

The use of computers, video consoles and mobile devices has become normal in our daily lives.  This has influenced school education and has produced methodological changes in the teaching-learning process. The aim of this study is to analyse the use of QR codes as a P.E. teaching tool from the student’s perspective, more precisely, in an orienteering race. A total of 22 students from both sexes, ages 18 to 23, participated in the study. Data was obtained from an ad hocquestionnaire consisting of 20 closed questions. A quantitative analysis was used, with both descriptive and frequency statistics. The results showed that the majority of participants had good previous knowledge of QR codes. Regarding the activity itself, most of them think this type of learning activity is motivating and incorporating QR codes in an orienteering race is appealing. Moreover, they claimed that it helped them consolidate their knowledge and that evaluation with QR codes was more engaging when compared to a written test. In conclusion, the results obtained from this experience positively reinforce the integration of QR codes as a teaching method in P.E. classes and as an emerging educational tool with great potential.

https://doi.org/10.15517/pensarmov.v16i1.30141
PDF_ES (Español (España))
XML_ES (Español (España))

References

Bosco, A. (2013). Las TIC y la educación escolar: tiempo y espacio como obstáculos o aliados de la innovación. Investigación en la escuela, (79), 43-53. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/59838

Cabero, J. (2004). Formación del profesorado en TIC. El gran caballo de batalla. Comunicación y Pedagogía. Tecnologías y Recursos didácticos, (195), 27-31. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=950727

Cantillo, C., Roura, M. y Sánchez, A. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educ@ción Digital Magacine, (147), 1-21. Recuperado de http://www.educoas.org/portal/la_educacion_digital/147/pdf/ART_UNNED_EN.pdf

Cánovas, G., García, A., Oliaga, A. y Aboy, I. (2014). Menores de Edad y Conectividad Móvil en España: Tablets y Smartphones. Madrid, España: PROTEGELES. Recuperado de https://kidsandteensonline.files.wordpress.com//07/estudio_movil_smartphones_tablets_protegeles.pdf

Carbonell, J. (2002). La aventura de innovar (2da ed.). El cambio en la escuela. Recuperado de https://books.google.co.cr/books/about/La_aventura_de_innovar.html?id=fkI8vgAACAAJ&redir_esc=y

Castro, N. y Gómez, I. (2016). Incorporación de los códigos QR en la Educación Física en Secundaria. Retos: Nuevas Tendencias en Educación física, Deporte y Recreación, (29), 114-119. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/3457/345743464023.pdf

Cepero, M., García, A. y López, M. (2013). Diseño de un Programa de intervención bilingüe para el área de Educación Física basado en la competencia digital. Porta Linguarum: Revista Internacional de Didáctica de Las Lenguas Extranjeras, (19), 257-274. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4594836

Corrales, A. (2009). La integración de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en el Área de Educación Física. Hekademos: revista educativa digital, (4), 45-56. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3286615

Dudzinska-Przesmitzki, D. y Grenier, R. (2008). Nonformal and informal adult learning in museums: a literature review. Journal of Museum Education, 33(1), 9-22. doi: https://doi.org/10.1080/10598650.2008.11510583

Escaravajal-Rodríguez, J. C. (2017). La orientación deportiva como medio interdisciplinar. Trances: Revista de Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 9(6), 885-908. Recuperado de http://www.trances.es/papers/TCS%2009_6_1.pdf

Escaravajal-Rodríguez, J. C., Baena-Extremera, A., Ayala-Jiménez, J. D. y Ruiz-Fernández, Z. M. (2017). Propuesta de raid de aventura escolar en Educación Física. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (1), 1-27. Recuperado de http://files.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/200003562-2007321028/17-9-27.%20Propuesta%20de%20Raid%20de%20Aventura%20Escolar%20en%20Educaci%C3%B3n%20F%C3%ADsica.pdf

Federación Española de Orientación. (2012). Reglamento de orientación 2012. Recuperado de http://www.fedo.org/web/ficheros/competicion/o-pie/reglamentos/2012/Reglamento-Orientacion-2012.pdf

Fernández, A. (2009). El uso de las TIC en Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, (128). Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd128/el-uso-de-las-tic-en-educacion-fisica.htm

Fernández, R., Herrera-Vidal, J. I. y Navarro, R. (2015). Las TIC como recurso en la didáctica de la Educación Física escolar. Propuesta práctica para la Educación Primaria. EmásF: Revista Digital de Educación Física, (35), 58-69. Recuperado de http://emasf2.webcindario.com/EmasF_35.pdf

Fundación Telefónica (2013). Guía Mobile Learning. Recuperado de https://innovacioneducativa.fundaciontelefonica.com/wp-content/uploads/2016/04/Guia_MobLearning.pdf

García, L. (2004) Aprendizaje móvil, m-learning. Madrid: Editorial del BENED. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:331/editorialdiciembre2004.pdf

Gómez-Gonzalvo, F., Atienza, R. y Mir-Daud, M. (2015). Revisión bibliográfica sobre usos pedagógicos de los códigos QR. @tic. Revista d’innovació Educativa, (15), 29-38. Doi: https://doi.org/10.7203/attic.15.6803

Granero, A. (2008). Una experiencia de teleformación del profesorado de Educación Física (Primaria y Secundaria) en actividades físicas en el medio natural. Retos: Nuevas Tendencias En Educación Física, Deporte y Recreación, (13), 39-45. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3457/345732278007/

Granero-Gallegos, A., Baena-Extremera, A. y Martínez-Molina, M. (2010). Contenidos desarrollados mediante las actividades en el medio natural de las clases de Educación Física en secundaria obligatoria. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 12(3), 273-288. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23703

Holzinger, K., Lehner, M., Fassold, M. y Holzinger, A. (2011, julio). Archaeological scavenger hunt on mobile devices: from education to e-business: A triple adaptive mobile application for supporting experts, tourists and children. Paper presentado en Proceedings of the International Conference on e-Business del IEEE, Sevilla, España. Recuperado de http://ieeexplore.ieee.org/document/6731111/

Huidobro, J.M. (2009). Qué es… Código QR. Bit, (172), 47-49. Recuperado de http://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1NS6XZ211-1V8WNZ2-2555/Microcodigos%20qr.pdf

Ibáñez, A., Vicent, N. y Asensio, M. (2012). Aprendizaje informal, patrimonio y dispositivos móviles. Evaluación de una experiencia en Educación Secundaria. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, (26), 3-18. doi: https://doi.org/10.7203/dces.26.1937

Jiugen, Y., Ruonan, X. y Jianmin, W. (2010, julio). Applying research of mobile learning mode in teaching. Paper presentado en International Forum on Information Technology and Applications del IEEE, Kunming, China. Recuperado de http://ieeexplore.ieee.org/document/5635021/

Lai, H.C., Chang, C.Y., Li, W.S., Fan, Y.L. y Wu, Y.T. (2013). The implementation of mobile learning in outdoor education: application of QR codes. British Journal of Education Technology, 44(2), 57-62. Recuperado de http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-8535.2012.01343.x/abstract

Medina, A., Pérez, L. y Campos, B. (2014). Elaboración de planes y programas de formación del profesorado en didácticas especiales. Madrid: UNED. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=567365

Monguillot, M., González, C., Guitert, M. y Zurita, C (2014). Mobile learning: una experiencia colaborativa mediante códigos QR. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 11(1), 175-191. doi: https://doi.org/10.7238/rusc.v11i1.1899

Monguillot, M., Guitert, M. y González, C. (2013). El trabajo colaborativo virtual: herramienta de formación del profesorado de educación física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (24), 24–27. Recuperado de http://www.retos.org/numero_24/24-27.pdf

Naismith, L., Lonsdale, P., Vavoula, G. y Sharples, M. (2004). Literature Review in Mobile Technologies and Learning. Reino Unido: Futurelab. Recuperado de https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190143/document

Navarrete, R. (2010). La inclusión de las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Programación del Área de Educación Física. EmásF: Revista Digital de Educación Física, 1(4), 53-64. Recuperado de http://emasf.webcindario.com/La_inclusion_de_las_nuevas_tecnologias_en_EF.pdf

Ozcelik, E. y Acarturk, C. (2011). Reducing the spatial distance between printed and online information sources by means of mobile technology enhances learning: Using 2D barcodes. Computers & Education, 57(3), 2077-2085. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.05.019

Prat, Q., Camerino, O. y Coiduras, J. L. (2013). Introducción de las TIC en Educación Física. Estudio descriptivo sobre la situación actual. Apunts. Educación Física y Deportes, (113), 37-44. doi: http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2013/3).113.03

Román, P. (2012). Diseño, elaboración y puesta en práctica de un observatorio virtual de códigos QR. @tic, Revista d’innovació Educativa, (9), 96-107. doi: https://doi.org/10.7203/attic.9.1947

Tolsá, J. (2012). Los menores y el mercado de las pantallas: una propuesta de conocimiento integrado. Madrid: Foro Generaciones Interactivas. Recuperado de https://www.revistacomunicar.com/pdf/2012-03-menores-mercados.pdf

UNESCO. (2013). Policy guidelines for mobile learning. Francia: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219641E.pdf

Wang, M., Shen, R., Novak, D. y Pan, X. (2009). The impact of mobile learning on students' learning behaviors and performance: Report from a large blended classroom. British Journal of Educational Technology, 40(4), 673–695. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00846.x

Comments

Downloads

Download data is not yet available.