Abstract
In Mexico a great number of people’s disabilities and injuries are inadequately treated or followed up on due to the lack of dissemination of programs, projects, and patient care alternatives to continue treatment and recovery through physical rehabilitation. Physical and sports therapy university programs are aimed at improving functional physical recovery processes by supporting adherence to recreational or competitive sports practices. This paper presents a narrative review of the relevance of university education in physical and sports therapy in Mexico with an emphasis on the career field and the socioeconomic approach. Reports on three constructs (social relevance, educational offer, and socioeconomic relevance) are critically analyzed. An insufficient educational offer is identified, as well as a very wide career field ranging from health institutions to independent jobs, resulting in low unemployment rates reported in graduates. The monthly salary of physiotherapy professionals is higher than the national average. Given the national conditions regarding professional training, university education in physical and sports therapy represents an opportunity for educational institutions in the country and a profitable option for those interested in venturing in this field.
References
Comisión Nacional de Cultura Física y Deporte. (2017). Lesiones deportivas, un obstáculo a vencer: **Las disciplinas más vulnerables son las de conjunto y contacto // Boletín 2667. Recuperado de https://www.gob.mx/conade/prensa/lesiones-deportivas-un-obstaculo-a-vencer
Cortés-González, R. E. y Ravelo-Izquierdo, M. A. (2017). La fisioterapia en el proceso de readaptación físico-deportiva mediante el entrenamiento en un gimnasio con un paciente posoperado de reconstrucción de ligamento cruzado anterior. Caso Clínico. Entre Ciencias: Diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 5(12). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457650040010
Diario Oficial de la Federación [DOF]. (2014). Programa Nacional para el Desarrollo y la Inclusión de las Personas con Discapacidad 2014-2018. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5343100&fecha=30/04/2014
Encuesta Nacional de Ingresos y Gastos de los Hogares [ENIGH]. (2013). Estadísticas a Propósito del Dia Internacional de las Personas con Discapacidad. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/9640/inegi_2012.pdf
Estrada-Gómez, C. G., Camacho, C., Sánchez, I. y Ochoa, L. (2019). Conocimiento y percepciones médicas sobre la fisioterapia y el trabajo interdisciplinario. Revista Investigación en Educación Médica, 8(31), 38-47. doi: http://dx.doi.org/10.22201/facmed.20075057e.2019.31.18109
Grindem, H., Granan, L.P., Risberg, M.A., Engebretsen, L., Snyder-Mackler, L. y Eitzen, I. (2015). How does a combined preoperative and postoperative rehabilitation program influence the outcome of ACL reconstruction 2 years after surgery? A comparison between patients in the Delaware-Oslo ACL Cohort and the Norwegian Knee Ligament Registry. British Journal of Sports Medicine, 49(6), 385-389. doi: http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2014-093891
Gómez, E., Silva, V. A., y David, J. (2015). Perfil profesional y ocupacional de los fisioterapeutas en Colombia. CES Movimiento y Salud, 3(1), 35-43.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2013). Estadísticas a Propósito del Dia Internacional de las Personas con Discapacidad. Recuperado de
https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/9640/inegi_2012.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2015). Censos y Conteos de Población y Vivienda, Encuesta intercensal. Recuperado de https://www.inegi.org.mx/temas/estructura/
Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. (2021). Módulo de Práctica Deportiva y Ejercicio Físico (MOPRADEP). Recuperado de https://www.inegi.org.mx/programas/mopradef/
Landinez Parra, N. S., Contreras Valencia, K. y Castro Villamil, Á. (2012). Proceso de envejecimiento, ejercicio y fisioterapia. Revista Cubana de Salud Pública, 38(4), 562-580. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0864-34662012000400008
Massimo-Biancardi, C., Luisa-Bona, R. y Lagos-Hausheer, L. (2020). Locomoción humana: modelos y variables biomecánicas. Pensar en Movimiento: Revista de Ciencias del Ejercicio y la Salud, 18(2), e41360. doi: https://doi.org/10.15517/pensarmov.v18i2.41360
Moreau, W. J. y Nabhan, D. (2012). Organización y trabajo multidisciplinario en un centro olímpico de alto rendimiento en los Estados Unidos. Revista Médica Clínica Las Condes, 23(3), 343-348. doi: https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70320-6
Organización Mundial de la Salud. (2020). Discapacidad y salud. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health
Padilla-Muñoz, A. (2010). Discapacidad: contexto, concepto y modelos. International Law: Revista Colombiana de Derecho Internacional, (16), 381-414. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/824/82420041012.pdf
El País. (2020, 12 enero). Estudiar en México: terapia y rehabilitación. Recuperado de https://elpais.com/especiales/2015/carreras-mexico/carrera/terapia-y-rehabilitacion.html
Pineda, J. A. (2018). El abandono de la rehabilitación física. México: Casa abierta al tiempo. Recuperado de http://www.evaluacion.azc.uam.mx/assets/abandono_rehabilitacion_fisica.pdf
Pons, A., Gómez, C., Bueso, P. y Lourido, B. (2006). Relevancia de la formación sobre ejercicio físico y deporte en los planes de estudio de fisioterapia. Fisioterapia, 28(6), 291-297. Recuperado de https://bit.ly/3wA1wMx
Sánchez-Vallejo, P. G., Pérez-Núñez, R. y Heredia-Pi, I. (2015). Costo económico de la discapacidad causada por lesiones de tránsito en México durante 2012. Cadernos de Saúde Pública, 31(4), 755-766. doi: https://doi.org/10.1590/0102-311X00020314
Santamaría Damián, A., Martínez Olguín, M., Reséndiz Ramírez, I. A., Pacheco Soto, C. E., y Jaramillo-Díaz, A. P. (2012). Discrepancia entre el perfil de egreso universitario del fisioterapeuta y sus competencias laborales en instituciones públicas de salud en México. Fisioterapia, 34(1), 39–47. doi: https://doi.org/10.1016/j.ft.2011.09.003
Secretaría de Gobernación. (2017). Ficha temática. Personas con discapacidad. Recuperado de https://www.conapred.org.mx/userfiles/files/Ficha%20PcD%281%29.pdf
Secretaría de Salud. (2018). Encuesta Nacional de Salud y Nutrición 2018. Presentación de resultados. Recuperado de https://ensanut.insp.mx/encuestas/ensanut2018/doctos/informes/ensanut_2018_presentacion_resultados.pdf
Thomas, J. R. y Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación en actividad física. Badalona, España: Paidotribo.
Uribe, E. (2015, 14 enero). Abre una clínica del deporte y rehabilitación. Recuperado de https://www.entrepreneur.com/article/267787
World Physiotherapy. (2020). Asociación Mexicana de Fisioterapia. Recuperado de https://world.physio/es/membership/mexico
World Physiotherapy Mexico. (2020). Annual Membership Census. Recuperado de https://world.physio/sites/default/files/2020-12/2020-amc-mexico.pdf