Abstract
Introduction: This article is part of an investigative process currently registered with the School of Social Work and is in the process of execution. It analyzes the scientific academic production in disability, identifying the research trends in disability between 2019 and 2023, to promote various research in that area of study.
Objective: To analyse research trends in interdisciplinary disability studies, both at the national and international levels, with a view to the production of knowledge and with it, claiming the rights of persons with disabilities in the context of the COVID-19 pandemic o SARS-CoV-2.
Method: The research is qualitative type, with an epistemological approach oriented to hermeneutics and emancipation, uses Grounded Theory for the analysis of information through documentary review.
Results: In the pandemic period as an opportunity for the rise of academic productions, a preference is evident in this regard, in terms of the publication modality, led by a greater production of scientific articles as opposed to other modalities.
[Continue reading in the article]
References
Camargo Rojas, Diana Alexandra., Delgado Castrillon, Juana Valentina., García Cabrera, Valentina., Estupiñan González, Laura Marcela., Medina Garzón, Paula Marcela., Muñoz-Hinrichsen, Fernando., y Torres Paz, Luis Edwin. 2023. «Estado del arte de la investigación en discapacidad y actividad física en Sudamérica. Una Revisión Narrativa». Retos: Nuevas Perspectivas de Educación Física, Deporte y Recreación, 48, 945–968. https://research.ebsco.com/linkprocessor/plink?id=6978a40a-04bd-3eda-8faf-a3ba68fa1de9
Duarte-Cuervo, Clara., Fernández-Moreno, Aleida., Cruz Velandia, Israel., y García Ruiz, Solángel. 2015. «Aproximación a las capacidades de investigación en discapacidad en Colombia». Revista de la Facultad de Medicina, 63(3Sup), 13–24. https://doi.org/10.15446/revfacmed.v63n3sup.49351
Piñeiro-Naval, Valeriano., Marcos-Ramos, María., Martín-García, Teresa., y Segado-Boj, Francisco. 2023. «Análisis de la investigación sobre discapacidad y diversidad indexada en Web of Science en comunicación». Icono 14, 21(2), 1–21. https://research.proxyucr.elogim.com/linkprocessor/plink?id=e64f644c-051f-36a1-99b8-9fe7ad974b75
Ramírez, Marcela. 2020. «La experiencia de Diseño Universal de Aprendizaje en la capacitación docente desde la perspectiva de la discapacidad». Revista académica Arjé 3 (1): 39-45. http://revistas.utn.ac.cr/index.php/arje/article/view/243/185
Ramírez, Marcela. 2022. «Comprensión De La Accesibilidad: Lineamientos Generales para Documentos Accesibles con Lenguaje Inclusivo». Revista Académica Arjé 5 (1):126-70. https://revistas.utn.ac.cr/index.php/arje/article/view/507
Roma, María Cecilia. 2021. «La accesibilidad en los entornos educativos virtuales: Una revisión sistemática». Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara 6: 1-29. https://fundacionmenteclara.org.ar/revista/index.php/RCA/article/view/219
Taylor, Steven, & Bogdan, Robert. 1987. «Introducción a los métodos cualitativos de investigación» (Vol. 1). Barcelona: Paidós.
Zapata, Luz, García, María, Tabera, Jennifer. 2019. «Prácticas pedagógicas inclusivas desde el Diseño Universal de Aprendizaje y plan individual de ajuste razonable» Inclusión y Desarrollo 6 (2): 4-14.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Marcela Ramírez Morera