Reflexiones Journal ISSN Impreso: 1021-1209 ISSN electrónico: 1659-2859

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/oai
Environmental awareness in Social Work students: analysis of the pedagogical process developed in the academic practice of the third level of the degree
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio de resumen en español (Español (España))

Keywords

Environmental education
Social Work
Pedagogy
Constructivism
Water and sanitation
Educación ambiental
Trabajo Social
Pedagogía
Constructivismo
Agua y saneamiento

How to Cite

Calvo Salazar, C. (2023). Environmental awareness in Social Work students: analysis of the pedagogical process developed in the academic practice of the third level of the degree. Reflexiones Journal, 102(2), 1–24. https://doi.org/10.15517/rr.v102i2.56875

Abstract

Introduction: Workshop I: “Local organization and construction of citizenship” is the first practical experience developed by Social Work students at the University of Costa Rica. This article corresponds to a systematization of the pedagogical process with a constructivist perspective developed in the period 2020-2023, in terms of the student body's approach to environmental issues, particularly with respect to environmental sanitation and its connection with Social Work in local spaces.

Objective: Analyze the pedagogical process developed in workshop I to generate greater environmental awareness in Social Work students, for their ethical positioning to be consistent with the actions proposed within the course.

Method: The article corresponds to a systematization of experiences, which was carried out by reviewing documents such as: course planning, audios and videos used in the development of classes, field diaries and final student reports, as well as presentations developed by students.

Results: The pedagogical process carried out during the period under study is based on a constructivist approach, in which a personal reflection of the student body on perceptions, representations and daily actions in environmental terms is promoted, as a basis for the promotion of significant changes in themselves, the people, communities, and/or organizations with which they intervene during the practice.

[Continue reading in the article]

https://doi.org/10.15517/rr.v102i2.56875
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
Audio de resumen en español (Español (España))

References

Asamblea Legislativa de Costa Rica. 2010. Ley para la gestión de Residuos No.8839. San José, Costa Rica.

Ávila Agüero, María. 2009. «Hacia una nueva salud pública». Acta Médica Costarricense 51, 71-73. Colegio de Médicos y Cirujanos. ISBN 0001-6002/2009/51/2/71-73

Barquero Zúñiga, Luis David, Ana María Carrillo Zúñiga, Estéfani Delgado Mora y Susana Murillo Rojas. 2020. «Principales determinantes que inciden en las condiciones de saneamiento ambiental en las nueve regiones del territorio costarricense, establecidas por el Ministerio de Salud». Seminario de graduación de licenciatura en Trabajo Social, Universidad de Costa Rica.

Calixto Flores, Raúl. 2008. «Representaciones sociales del medio ambiente». Revista Perfiles Educativos 120, 33-62.

Calvo Salazar, Cindy. 2017. «El alcance de un saneamiento ambiental sostenible en países en desarrollo». En Imagen, cultura y territorio: Una mirada al contexto. Editado por Octavio Augusto Calvache Salazar. Universidad Autónoma José Camacho, Calí, Colombia. ISBN: 978-958-8292-78-6.

Calvo Salazar, Cindy. 2014. «Hacia un saneamiento ambiental sostenible en Costa Rica». Tesis de doctorado en Filosofía con énfasis en Trabajo Social. Escuela de Bienestar Social, Universidad de Kansas.

Duran Quesada, Ana María. 2015. «Labor docente en centros de investigación apoyando la construcción del conocimiento entre los estudiantes». En Ambientes promotores para la construcción del conocimiento en el contexto universitario. Editado por Luis Ángel Piedra García, Marco Gutiérrez Soto y Andrea Mora Umaña. Vicerrectoría de Docencia, Estación Experimental Fabio Baudrit Moreno, Departamento de Docencia Universitaria. Universidad de Costa Rica. ISBN 978-9968-47-854-0.

Escuela de Trabajo Social. 2023. Programa del curso TS-0043: “Organización local y construcción de ciudadanía I”. Sección de Docencia, Universidad de Costa Rica.

Franceshi Barraza, Hannia. 2014. «Ambiente: ¿Nueva Cuestión Social para el Trabajo Social?». Revista de Ciencias Sociales, 143: 89-100.

Francis Salazar Susan. 2015. «La estrategia didáctica vista desde el constructivismo en la docencia». En Docencia constructivista en la universidad: una serie de ensayos sobre experiencias en Costa Rica. Editado por Marco Gutiérrez Soto y Luis Ángel Piedra. 1 ed. Estación Experimental Fabio Baudrit, Universidad de Costa Rica. ISBN 978-9977-15-222-6

Laguardia Martínez, Jaqueline. 2013. «Pobreza y (medio) ambiente en el discurso global: por una perspectiva de cambio». En Crisis socioambiental y cambio climático. Editado por Gian Carlo Delgado Ramos, Mayra Paula Espina Prieto y Héctor Sejenovich. CLACSO, Buenos Aires.

Liévano Latorre, Adriana. 2013. «Escenarios y perspectivas de Trabajo Social en Ambiente». Revista de Trabajo Social, 15: 219-233.

ONU (Organización de Naciones Unidas). 2019. Informe de los Objetivos del Desarrollo Sostenible. New York (ONU).

Paniagua Arguedas, Laura. 2012. El trabajo con comunidades: Notas para el aprendizaje. Revista Reflexiones 91, 39-52. ISSN: 1021-1209/2012

Piedra García, Luis Ángel. 2015. «El proceso de aprendizaje en el contexto universitario. En Ambientes promotores para la construcción del conocimiento en el contexto universitario». Editado por Luis Ángel Piedra García, Marco Gutiérrez Soto y Andrea Mora Umaña. Vicerrectoría de Docencia, Estación Experimental Fabio Baudrit Moreno, Departamento de Docencia Universitaria. Universidad de Costa Rica. ISBN 978-9968-47-854-0.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cindy Calvo Salazar

Downloads

Download data is not yet available.