Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Prospective for Costa Rican education. An opportunity to transform the education system for the twenty-first century
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

prospective
future studies
education
public politics
innovation.
prospectiva
estudios del futuro
educación
política pública
innovación
prospective
future studies
education
public politics
innovation

How to Cite

Meléndez Rojas, R. E. (2017). Prospective for Costa Rican education. An opportunity to transform the education system for the twenty-first century. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29072

Abstract

This essay describes the possibility of applying prospective thinking as a strategic alternative to transform the Costa Rican educational system for the twenty-first century. First, brief reflections are given about the current state of Costa Rican education and its long term vision. Then, an explanation of how the new technologies development influences the educational system. Later, some conceptual definitions are provided on the range of future studies, specifically, about prospective. It assumes the idea that prospective is a discipline that possesses a set of methods, processes and systems that allows to design possible and desirable future scenarios for social change, and that can be applied to the education sector. Following, a serial of reasons that justifies the necessity of applying the prospective analysis to the Costa Rican education are exposed, since our educational system is founded in values, approaches and legislation inspired on the past and with no image that amplifies the range of future alternatives. From these sections, a serial of general reflections are derived about the exposed topic. In general it is concluded that Costa Rica requires a long-term vision on education that contemplates, on a creative and innovative way, what our educational system that propitiates capabilities to compete based on technology, innovation, creativity and productivity in harmony with the environment.
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29072
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Baena, Guillermina. (2012). Prospectiva para la educación superior. Propuestas para el futuro que ya empezó. Ponencia presentada en el III Congreso Latinoamericano de Prospectiva y Estudios del Futuro, América Latina 2012. Recuperado de http://www.uncu.edu.ar/prospectaargentina/upload/7baena.pdf

Comisión Económica para América Latina (Cepal). (2016). Horizontes 2030: La Igualdad en el Centro del Desarrollo Sostenible. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40159/S1600653_es.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Cubero, Wander, Elizondo, Seylin, Gómez, Vanessa, Ramírez, Jennifer y Ramírez, Sylvia. (2015). Análisis Prospectivo del Sector de Agua Potable y Saneamiento de Costa Rica al año 2040 (Trabajo final de graduación para optar por el grado de Licenciatura en Administración Pública). Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Cuervo, Mauricio (octubre, 2016). Los desafíos del desarrollo al 2030 y la Agenda de Desarrollo Sostenible [Presentación ppt]. Conferencia presentada en el Congreso Prospectiva para el desarrollo, América Latina y el Caribe al 2030. Celebrada en Montevideo, Uruguay.

Dengo, María Eugenia. (1995). Educación Costarricense. San José: Editorial Universidad Estatal a Distancia.

García, Alicia, Angarita, Janeth y Velandia, Cristian. (2013). Implicaciones pedagógicas del uso de las TICs en la educación superior. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://www.academia.edu/31494910/Educational_implications_of_the_use_of_ICT_in_higher_education

Gavigan, James, Ducatel, Ken, Scapolo, Fabiana y Zappacosta, Mario. (2002). The role of foresight in the selection of research policy priorities. Seville: European Comission-IPTS-JRC. Reporte EUR 244-06.

Godet, Michel y Durance, Philippe. (2011). La Prospectiva Estratégica para las Empresas y los Territorios. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://www.laprospective.fr/dyn/francais/actualites/SR10vSpa.pdf

Gómez, Sergio. (2010). La planificación prospectiva: una oportunidad para las IES. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/207425228/Monografia-Prospectiva-Sergio-Gomez-Castanedo#scribd

González García, Ernesto. (s f). La filosofía y la prospectiva de la educación ante el problema de los fines. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/revista-de-educacion/articulosre248-249/re24824910.pdf?documentId=0901e72b813eeecf

Hjerppe, Riitta. (2008). An Economic History of Finland. Recuperado de https://eh.net/encyclopedia/an-economic-history-of-finland/

Medina, Javier, Becerra, Steven y Castaño, Paola. (2014). Prospectiva y política pública para el cambio estructural en América Latina y el Caribe. Chile: Publicación de las Naciones Unidas, Cepal.

Medina, Javier y Ortegón, Edgar. (2006). Manual de prospectiva y decisión estratégica: bases teóricas e instrumentos para América Latina y el Caribe. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://www.cepal.org/ilpes/publicaciones/xml/3/27693/manual51.pdf

Meléndez, Raudin. (2016). El acceso a la educación de calidad para las personas con discapacidad visual en el país: un derecho fundamental. Manuscrito presentado para su publicación.

Meléndez, Raudin y López, Lorena. (setiembre, 2012) Prospectiva: Estrategia para el cooperativismo en Costa Rica. Ponencia presentada en el VII Congreso Internacional RULESCOOP. Universidad de Valencia y Universidad Jaume I de Castellón, Valencia, España.

Miklos, Tomás y Tello, María Elena. (2010). Planeación Prospectiva. Una estrategia para el diseño del futuro. México: EDITORIAL LIMUSA S.A DE C.V.

Miklos, Tomás, Jiménez, Edgar y Arroyo, Margarita. (2008). Prospectiva, Gobernabilidad y Riesgo Político. Instrumentos para la acción. México: Editorial Limusa S.A de C.V.

Mojica, Francisco José. (2015). Introducción a la Prospectiva Estratégica. Bogotá: Publicaciones Capal.

Najmanovich, Denise. (2010). Epistemología y Nuevos Paradigmas en Educación. Educar y aprender en la sociedad-red. Buenos Aires. Recuperado de http://www.rizoma-freireano.org/index.php/epistemologia-y-nuevos-paradigmas-en-educacion-educar-y-aprender-en-la-sociedad-red--dra-denise-najmanovich

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2016). Educación para transformar vidas. Metas, opciones de estrategia e indicadores. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002452/245278S.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2015a). Enseñanza y Aprendizaje: Lograr la Calidad para todos. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002256/225654s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2015b). Replantear la Educación: ¿Hacia un bien común mundial? [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/232697s.pdf

Palacios Echeverría, Alfonso. (2002). Prospectiva Organizacional. San José, Costa Rica: Publicaciones del Instituto Latinoamericano de Investigación y Capacitación Administrativa. S.R.L.

Programa Estado de la Nación (PEN). (2015). Quinto Informe del Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Estado de la Nación. [Versión digital en pdf]. Recuperado de http://www.estadonacion.or.cr/educacion2015/

Soto, José Alberto y Bernardini, Amalia. (2009) La educación actual en sus fuentes filosóficas. San José, Costa Rica: Editorial Euned.

Viana, Nancy y Rullán, Agustín. (2010). Reflexiones sobre la deserción escolar en Finlandia y Puerto Rico. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 18(4). Recuperado de http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/698

Comments

Downloads

Download data is not yet available.