Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
The institutional pedagogical mandate: which human profile to educate?
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

pedagogy
higher education
graduate profile
education institutional mandate
pedagogía
educación superior
perfil de egreso
mandato pedagógico institucional
pedagogy
higher education
graduate profile
education institutional mandate

How to Cite

González García, V. (2017). The institutional pedagogical mandate: which human profile to educate?. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29620

Abstract

This essay presents research findings "Linking Education, Curriculum and Teaching: The Case of the careers of the University of Costa Rica re-certified by SINAES". This research approaches the education as the training process that concerns to human beings. Also, it proposes an Institutional Pedagogic Mandate created with the generic description of a graduated human being profile from this university. This profile or Institutional Pedagogical Mandate, is proposed as a guide for the curricular and didactic improvement and it was built from the work of different professors, the existing guidelines in institutional documents and interviews with people who coordinate efforts related to this topic. Moreover, the “Institutional Pedagogic Mandate” is based on the mission of the university, as is denominated in the essay. Due to that mandate, there was done a consideration about the origin of the University of Costa Rica in order to identify the context of its creation, the influence of the educative Costa Rican model and the current pertinence of the mission from the organic statute of the University of Costa Rica. Based on that academic task it is created the profile to guide the different curricular efforts develop in the institution and another initiatives of professors training. It is concluded that the profile reflects the university’s ideal from the de desire or aspiration which guides this High educational institution with the reason for being of the university.
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.29620
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Asamblea Legislativa, Costa Rica. (1957). Ley Fundamental de Educación. San José, Costa Rica: Imprenta Nacional.

Centro de Evaluación Académica, Universidad de Costa Rica. (2016a). Centro de Evaluación Académica. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.cea.ucr.ac.cr/index.php

Centro de Evaluación Académica, Universidad de Costa Rica. (2016b). Quienes somos. San José, Costa Rica. Recuperado de http://www.cea.ucr.ac.cr/index.php/quienes-somos

Centro de Evaluación Académica, Universidad de Costa Rica. (2015). Diseño Curricular Universitario. Orientación para los procesos de diseño curricular. Recuperado de http://www.cea.ucr.ac.cr/media/diea/publicaciones/orientacion-diseno-curricular.pdf

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (2015). Políticas de la Universidad de Costa Rica 2016-2020 “Excelencia e Innovación con Transparencia y Equidad”. La Gaceta Universitaria N° 13-2015. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (2008). Políticas de la Universidad de Costa Rica para los años 2010-2014. La Gaceta Universitaria N° 40-2008. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (2004). Perfil de competencias para el profesorado de la Universidad de Costa Rica. Gaceta Universitaria N° 39-2004. San José-Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (1974). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. Recuperado de http://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (1956b). Acta de la Sesión Nº 822 celebrada el 21 de mayo de 1956. Universidad de Costa Rica. San José. Recuperado de http://www.cu.ucr.ac.cr/actas/1956/822.pdf

Consejo Universitario, Universidad de Costa Rica. (1956a). Acta de la Sesión N° 818 celebrada el 02 de mayo de 1956. Recuperado de http://www.cu.ucr.ac.cr/actas/1956/818.pdf

Escuela de Formación Docente, Universidad de Costa Rica. (2016a). Departamento de Docencia Universitaria. Recuperado de http://docenciauniversitaria.ucr.ac.cr/

Escuela de Formación Docente, Universidad de Costa Rica. (2016b). Departamento de Docencia Universitaria: Actividades y servicios. Recuperado de http://docenciauniversitaria.ucr.ac.cr/index.php/inicio/actividades-servicios

González, Victoria. (2014). Innovar en docencia universitaria: algunos enfoques pedagógicos. Intersedes – Revista Electrónica de las Sedes Regionales de la Universidad de Costa Rica, 15(31), 50-68. http://www.intersedes.ucr.ac.cr/ojs/index.php/intersedes/article/view/423/405

González, Victoria. (2012). La Innovación Docente: Reflexiones a Partir del Enfoque Histórico Cultural. Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-31.

González, Victoria. (2010). Interpretando el pensamiento complejo: un acercamiento a Lev S. Vygotsky. Revista Posgrado y Sociedad, 10(1), 38-63.

González, Victoria. (2005). Tecnología digital: reflexiones pedagógicas y socioculturales. Actualidades Investigativas en Educación, 5(1) 1-24.

Universidad de Costa Rica (UCR). (1957). Anales de la Universidad de Costa Rica 1957 [Versión digital]. Recuperado de http://www.rectoria.ucr.ac.cr/site/wp-content/uploads/2014/09/1957.pdf

Universidad de Costa Rica (UCR). (2015). Historia de la Universidad de Costa Rica. Recuperado de www.ucr.ac.cr/acerca-u/historia-simbolos/historia.html

Universidad de Costa Rica (UCR). (2016). Carreras. Recuperado de http://www.ucr.ac.cr/estudiantes/carreras/

Vicerrectoría de Acción Social, Universidad de Costa Rica. (2016). ¿Qué es la Acción Social? Recuperado de http://accionsocial.ucr.ac.cr/accion-social

Vicerrectoría de Docencia, Universidad de Costa Rica. (2016a). Quiénes somos. Recuperado de http://vd.ucr.ac.cr/nosotros/

Vicerrectoría de Docencia, Universidad de Costa Rica. (2016b). Unidad de Apoyo a la Docencia Mediada con Tecnologías de la Información y Comunicación (METICS). Recuperado de http://vd.ucr.ac.cr/nosotros/metics/

Vicerrectoría de Docencia, Universidad de Costa Rica. (2016c). Red Institucional de Formación y Evaluación Docente (RIFED). Recuperado de http://vd.ucr.ac.cr/nosotros/red-institucional-de-formacion-y-evaluacion-docente/

Vicerrectoría de Docencia, Universidad de Costa Rica. (2016d). Cátedras Internacionales. Recuperado de http://vd.ucr.ac.cr/index.php/catedras-internacionales

Vicerrectoría de Docencia, Universidad de Costa Rica. (2016e). Docencia multiversa. Recuperado de http://vd.ucr.ac.cr/index.php/docencia-multiversa

Vicerrectoría de Docencia, Universidad de Costa Rica. (2016f). Proyectos de Docencia. Recuperado de http://vd.ucr.ac.cr/index.php/proyectos

Vicerrectoría de Investigación, Universidad de Costa Rica. (2016). Información general. Recuperado de http://www.vinv.ucr.ac.cr/informacion-general-de-la-vicerrectoria-de-investigacion

Ysunza B., Marisa. (2010). Perfil de egreso y formación profesional: una estrategia metodológica en el diseño curricular. México: IISUE – Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.