Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Employment status of female faculty in institutions of higher education. León, Guanajuato, 2012-2015
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

higher education
gender
women and development
educación superior
género
mujer y desarrollo
higher education
gender
women and development

How to Cite

Cánovas Marmo, C. E. (2017). Employment status of female faculty in institutions of higher education. León, Guanajuato, 2012-2015. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30221

Abstract

This article recovers an investigation on the employment perceptions of female faculty in four different Higher Education Institutions (HEIs) in León (Guanajuato, Mexico), performed between 2012 and 2015. Its main objective was to verify if their institutional context reinforced the sex-gender system, preventing their professional development within their Academic Community. The exploratory qualitative methodology used, sought the experiences of ten female faculty who had obtained a Masters or Doctorate Degree - or that were in the process of obtaining it. The first selection of the sample was done out of convenience, then by an avalanche of study subjects, ending finally with a deliberate selection of the subjects to be studied being addressed through semi-structured interviews using a predesigned script. This non-probabilistic qualitative sampling was preceded by a quantitative exploration on the disaggregated population by gender, which included a total of 64 private HEIs, with 82 campuses; and 11 public HEIs with 16 campuses. The quantitative exploration denoted that in teaching positions women were a minority (15% less in private HEIs and 20% less in public HEIs); that the professor-researcher positions, both male and female, decreased during the period of this study; and that in positions for full-time researchers there were no women. The critical analysis of the discourse provided by the interviewees evidenced that the prevailing sex-gender system in the academic environment revolved around gender acting as a regulator of labour practices which subjects women to the power of males; thus undermining the professional development of women. As a result, this study presents that even if the institutional regulations promote gender equality, the organizational culture still holds women in a subordinated level.
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30221
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alvarado, María de Lourdes. (2004). La educación “superior” en México del siglo XIX. Demanda social y reto gubernamental. México, DF: CESU/Plaza y Valdés.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2015). Anuario Estadístico de Educación Superior. Ciclos Escolares 2012-2013 y 2013-2014. México: ANUIES.

Blázquez, Norma, Busto, Olga y Fernández, Lourdes. (Febrero, 2012). Saber y Poder: Vivencias de Mujeres Académicas. En E. Pérez Sedeño et al. IX Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género. Sevilla, España.

Braidotti, Rosi. (2000): Sujetos nómades. Argentina: Paidós.

Burin, Mabel y Dio Bleichmar, Emilce. (Compiladoras). (1996). Género, Psicoanálisis y Subjetividad. Buenos Aires: Paidós.

Burin, Mabel y Meler, Irene. (2000). Varones. Género y subjetividad masculina. Buenos Aires: Paidós.

Burin, Mabel. (2008). Las fronteras de cristal en la carrera laboral de mujeres. Género, subjetividades y globalización. Anuario de Psicología, 39 (1), 1-17. Recuperado de https://xenero.webs.uvigo.es/profesorado/mabel_burin/cristal.pdf

Bourdieu, Pierre. (1980). El sentido práctico. Madrid: Taurus.

Bourdieu, Pierre. (1998). La distinción. Madrid: Taurus.

Bourdieu, Pierre. (2000). La dominación masculina. Madrid: Anagrama.

Buquet Corleto, Ana, Cooper, Jennifer, Mingo, Araceli y Moreno, Hortensia, (2013). Intrusas en la universidad. México: Universidad Nacional Autónoma de México-Programa Universitario de Estudios de Género.

Butler, Judith, (1997). Mecanismos psíquicos del poder. Valencia: Instituto de la Mujer/Cátedra.

Bustos Romero, Olga. (2005). Mujeres, educación superior y políticas públicas con equidad de género en materia educativa, laboral y familiar. En Norma Blázquez Graf y Javier Flores, (Eds.), Ciencia, tecnología y género en Iberoamérica (pp. 63 - 90). México: CEIICH-UNAM/UNIFEM/Plaza y Valdés.

Bustos, Olga. (2012). Mujeres en la educación superior, la academia y la ciencia. Revista Ciencia, 63(3), 24-33. Recuperado de https://www.ses.unam.mx/curso2013/pdf/Bustos_Mujeres_Educ_Superior.pdf

Cánovas-Marmo, Célica (2005). Tejedoras de sí mismas. Algo más sobre género, innovación y docencia. México: Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Cánovas-Marmo, Célica. (2014). Académicas en la acción-reacción laboral cotidiana. En Ebookamet, Adriana Martínez, Octavio Maza, Redi Gomis y Juan José Morales (Comps.), Transformaciones en el mundo del trabajo: retos actuales y perspectivas a futuro. México: Asociación Mexicana de Estudios del Trabajo, (AMET).

Cánovas-Marmo, Célica. (2017). El género: El arte de su resignificación. México: Ed. Fontamara.

Casanova-Cardiel, Hugo. (2009): La universidad pública en México y la irrupción de lo privado. En Humberto Muñoz (Coord.) La universidad pública en México (pp. 147- 167). México: Miguel Ángel Porrúa

Castoriadis, Cornelius. (2003). La institución imaginaria de la sociedad. El imaginario social y la institución (Volumen 2). Buenos Aires: Tusquets Editores.

Castoriadis, Cornelio. (2004). Sujeto y verdad en el mundo histórico-social. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Crosby, Faye, Williams, Joan y Biernat, Mónica (2004): The maternal Wall. En Journal of Social Issues, 60(4), 675-682. doi 10.1111/j.0022-4537.

Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (Conacyt). (2014). Directorio de Investigadores. México D.F.: Conacyt.

Dijk, Teuan van. (2010). El discurso como interacción social. Barcelona: Gedisa.

Echeverría, Rafael. (2003). Ontología del lenguaje. Santiago-Chile: J.C. Sáez Editor.

Fairclough, Norman. (1995). Critical discourse analysis: The critical study of language. Harlow: Pearson Education.

Garay, Adrián de y Gabriela del Valle Díaz-Muñoz. (2012). Una mirada a la presencia de las mujeres en la educación superior en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(6), 3-30. Recuperado de https://ries.universia.net/rt/printerFriendly/71/257

García Guevara, Patricia. (2004). Mujeres académicas. El caso de una universidad estatal mexicana. México: Plaza y Valdés/ UdeG.

Gargallo, Francesca. (2006). Las ideas feministas latinoamericanas. México: UACM.

Gobierno de Guanajuato. (2015). Catálogos educativos Oficiales. Recuperado de http://app.seg.guanajuato.gob.mx/ceo/IU/Busquedas/BusRapida.aspx

Hurtado, Jacqueline. (2004). Cómo formular objetivos de investigación. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Lamas, Marta (Comp.). (2007). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

Meler, Irene. (2012). Las relaciones de género: Su impacto en la salud mental de mujeres y varones. En César Hazaki (Comp.), La crisis del patriarcado, (pp. 23-46). Buenos Aires: Topía.

Odorika, Imanol. (2015). Equidad de género en Educación Superior. Revista de la Educación Superior, 44(2)(174), 7-17. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/604/60439229001.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (Unesco). (2013). Informe Educación Superior en América Latina y el Caribe 2000-2005: Metamorfosis de la Educación Superior. Caracas: UNESCO. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf

Papadópulos, Jorge y Radakovich, Rosario. (2006). Educación Superior y género en América Latina y el Caribe. En IESALC- Unesco (Eds.), Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe 2000-2005. La metamorfosis de la Educación Superior (pp. 117-128). Caracas: IESALC. Recuperado de https://es.slideshare.net/guest241d8e/unesco-iesalc-informe-sobre-la-educacion-superior-en-amrica-latina-y-el-caribe-2005-la-metamorfosis-de-la-educacin-superior

Palomar Verea, Cristina (2011). La cultura institucional de género en la Universidad de Guadalajara. México: ANUIES.

Rubin, Gayle. (1986). El tráfico de mujeres: notas sobre la economía política del sexo. En Marta Lamas (Comp.), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual (pp. 35-98). México: PUEG-UNAM.

Salamanca Castro, Ana Belén y Martín-Crespo Blanco, Cristina. (2007). El muestreo en investigación cualitativa. Nure Investigación, 27. Recuperado de http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340

Sandoval, Juan. (2013). Una perspectiva situada de la investigación cualitativa en ciencias sociales. Cinta Moebio, 46, 37-46. Recuperado de http://www.moebio.uchile.cl/46/sandoval.html

Sayago, Sebastián. (2007). La metodología de los estudios críticos del discurso. En Pedro Santander (Ed.), Discurso y crítica social (pp. 45-60). Santiago: E.O.C.

Taylor, Stephen John y Bodgan, Robert. (1992). Introducción a los métodos cualitativos. México: Paidós.

Travel by Mexico. (s.f). Guanajuato. Recuperado de http://www.travelbymexico.com/estados/guanajuato_edo

World Bank. (2015). Gross enrolment ratio, tertiary, both sexes (%). Recuperado de http://data.worldbank.org/indicator/SE.TER.ENRR/countries

Zemelman, Hugo. (2012). Pensar teórico y pensar epistémico: Los retos de las Ciencias Sociales Latinoamericanas. En Instituto de Pensamiento y Cultura en América (Ed.), Enseñar a pensar. Recuperado de http://www.ipecal.edu.mx/Biblioteca/Documentos/Documento7.pdf

##plugins.facebook.comentarios##

Downloads

Download data is not yet available.