Abstract
The present article research of addressed the subject of pedagogical training as a result of the methodological factor, from the knowledge of the properties of the dialectical method; because the age of knowledge and competition demand scientifically trained professionals; the research was carried out at the higher Public Institute of Ayaviri-Puno, with the aim of establishing the effects caused by the limited knowledge of the dialectical method in the scientific training of the students of pedagogical training. The type of research was descriptive within the quantitative approach; as a research unit, it focused on 100 % of the student population in the pedagogical area, that is to say 213 students; two instruments were used to collect the data in october of 2008: the questionnaire and the Likert scale validated by means of the consistency matrix of the problem. The ordinal measurement scale was used; we consider the Dialectical Method as an variable affect to the Scientific Formation. The results established that the knowledge of the Dialectical Method in its dimensions of: contradiction, change and practice turned out to be limited; and referring to the Scientific Formation (theoretical direction, transforming attitude and strategic decision making), showed deficiencies whose attitudes are dubious. These results abowed that the shortcomings of scientific training respond to the limited and limited knowledge referred to the dialectical days should prioritize the knowledge of the properties of the dialectical method; condition that will raise the level of scientific education in the pedagogy students.References
Barrantes Echavarría, Rodrigo. (s.f.). La investigación: un camino al conocimiento. San José, Costa Rica: EUNED. Recuperado de https://www.uned.ac.cr/academica/images/ceced/docs/Investigacion_camino_conocimiento.pdf
Benbenaste, Narciso, Luzzi, Silvina y Costa, Gustavo. (2007). Vigotsky: desde el materialismo histórico a la psicología. Hologramática, 7(3), 13-32. Recuperado de http://www.cienciared.com.ar/ra/usr/3/216/n7_vol3pp13_32.pdf
Caro Ríos, Germán. (1975). Las escuelas de estudio y de trabajo en coeducación. Lima, Perú: Editorial Asencios.
Castillo Ochoa, Emilia y Montes Castillo, Mariel Michessedett. (2012). Enfoques y modelos de la formación de profesorado universitario en la Sociedad del Conocimiento. Red de Investigación Educativa en Sonora. 11, 48-61. Recuperado de https://rediesonorense.files.wordpress.com/2012/09/redies-11_-castillo-y-montes1.pdf
Castillo Ríos, Carlos. (1984). Los niños del Perú. Clases sociales, ideología y política. Lima, Perú: Editorial Lima S.A.
Dirección Regional de Educación Puno y Gobierno Regional. (2006). Proyecto educativo regional 2006-2015. Recuperado de http://ssii-per.cne.gob.pe/sites/default/files/per_puno_2006-2015.pdf
Encinas Franco, José Antonio. (1973). La reforma universitaria en el Perú 1930-1932. Lima, Perú: Ediciones 881.
Engels, Federico. (1988). La dialéctica de la naturaleza. Lima, Perú: Editorial Latinoamericana.
Hernández Sampieri, Roberto, Fernández Collado, Carlos y Baptista Lucio, Pilar. (2006). Metodología de la Investigación. México: Editorial McGRAW-HILL/INTERAMERICANA S.A.
Iudin, P. y Rosental, M. (1988). Diccionario filosófico. Lima, Perú: Ediciones Universo.
Kerlinger, Fred N. y Lee, Howard B. (2002). Investigación del comportamiento, métodos de investigación en ciencias sociales. México: EDITORES. S.A. de C. V. GRAW-HILL. INTERAMERICANA.
Kopnin, Pável Vasílievich. (1966). Lógica dialéctica. México, D. F.: Editorial Grijalbo, S.A.
Lenin, Vladímir Il’ich. (1975). Materialismo y empiriocriticismo. Pekín, China: Editorial Lenguas extranjeras.
Mao, Tsé Tung. (1976). Textos escogidos. Pekín, China: Editorial del pueblo Pekín.
Mariátegui, José Carlos. (1969). Ideología y política. Lima, Perú: Editorial AMAUTA.
Marx, Karl y Engels, Friedrich. (2010). Obras escogidas. [Versión digital pdf]. Recuperado de https://www.marxists.org/espanol/m-e/oe/pdf/oe3-v1.pdf
Ministerio de Educación Perú. (2003). Nueva docencia. Lima,Perú: Editorial. MINEDU.
Ortiz Torres, Emilio. (2009). La psicodidáctica y el uso de las contradicciones dialécticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación, 50(1), 1-8. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1847
Stalin, José. (1977). Cuestiones de leninismo. Pekín, China: Editorial Lenguas extranjeras.
Tafur Portilla, Raúl. (1995). La tesis universitaria. Lima, Perú: Editorial Mantaro.
Vigotsky, Lev. (1987). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. La Habana, Cuba: Editorial Científico-Técnica.
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación