Abstract
The article presents the results on the implementation of the project "The practical-experimental training in the natural sciences", in the teaching-learning process of the pre-university students of Ciego de Ávila municipality and in the degree in education in these specialties. Specifically, the theoretical conception assumed on the practical-experimental training (FPE) and the methodology to contribute to the said training were introduced in practice. As a mixed-case study, eight indicators were evaluated in four categories. The evaluations were carried out at the initial, two at the intermediate and final moments on the implementation of the project, based on the integrated analysis of the information obtained by the application of the designed instruments and according to the established criteria. An intentional sampling was carried out which included 294 participants, belonging to the five determined units of study. Progress was observed in all the indicators evaluated and notable among them those referring to the levels of socialization and application of the project results. The intermediate measurements allowed the improvement and adjustment of the implementation actions and favored a more effective and pertinent final finding. In general, progress was made in the quality of theoretical-practical work and seminars; the results of the evaluation of the learning process and the preparation of the subjects. Likewise, the satisfaction of students, teachers, technicians and educational managers regarding the improvement on the performance of their functions is noticed.References
Alexandre Dias, Bravo. (2011). La interdisciplinariedad de la metodología de la enseñanza de la Química con la Biología y la Geografía: una estrategia didáctica desde la actividad experimental, en la formación de profesores de la especialidad de Biología-Química de Viana, en Luanda, República de Angola (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). U de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, La Habana, Cuba.
Arnaiz Barrios, Ibrahim. (2011). Dimensiones e indicadores para evaluar el impacto del proceso de introducción y generalización de resultados científicos en la práctica educativa (Informe de resultado científico de proyecto de investigación). Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Pedagógicas, Centro de Estudios e Investigaciones Educacionales.
Banasco Almentero, Josefa, Pérez Álvarez, Celina Esther, Pérez Capote, Manuel, Hernández Mujica, Jorge Lázaro, Caballero Camejo, Cayetano Alberto, Cuétara López, Ramón, Rico Molina, Pedro Pablo. (2013). Ciencias Naturales: una didáctica para su enseñanza y aprendizaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Barraqué, Graciela. (1992). Metodología de la enseñanza de la Geografía. La Habana: Editorial de libros para la Educación.
Caballero Camejo, Cayetano y Vidal Tallet, Raúl. (febrero, 2014). La actividad práctica experimental de la química y el empleo de los software educativos como modo de actuación en la formación docente. Ponencia presentada en el VIII Congreso Didácticas de las Ciencias, La Habana, Cuba.
Castillo Estenoz, Micaela, Yera Quintana, Andrés Israel, Martínez Jiménez, Gerardo, Cruz Dávila, Maritza, Cárdenas Martínez, José Raúl y Rodríguez Frade Greidy. (2014). La formación práctico-experimental en las ciencias naturales (Informe de resultado de proyecto de investigación). Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Pedagógicas, Departamento de Ciencias Naturales.
Colado Pernas, José. (2003). Estructura didáctica para las actividades experimentales de las ciencias naturales en el nivel medio (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Cuétara López, Ramón. (2004). Hacia una didáctica de la Geografía Local. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
García Cabrero, Benilde. (2010). Modelos teóricos e indicadores de evaluación educativa. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2010000200005
Hedesa Pérez, Ysidro. (2015). Didáctica y currículo de la Química. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Hernández Sampieri, Roberto, Fernández Collado, Carlos y Baptista Lucio, Pilar. (2010). Metodología de la Investigación (5ª. ed) [Versión digital]. Recuperado de http://FreeLibros.com
Iglesias Triana, Leydis. (2012). Modelo didáctico para el perfeccionamiento del proceso de práctica de campo en la formación inicial de la carrera Biología–Geografía en la Universidad de Ciencias Pedagógicas “Rafael María de Mendive” (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas Rafael María de Mendive, Pinar del Río, Cuba.
Martínez Jiménez, Gerardo. (2009). El empleo de la tarea experimental en el proceso de enseñanza-aprendizaje de Ciencias Naturales en secundaria básica (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas Manuel Ascunce Domenech, Ciego de Ávila, Cuba.
Pérez Álvarez, Francisco y Hedesa Pérez, Ysidro. (2010). El experimento en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Química. Ponencia presentada en el VI Congreso Didácticas de las Ciencias, La Habana, Cuba.
Rionda Sánchez, Haydeé. (1999). La técnica semimicro en las actividades experimentales de la Química. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Rodríguez Pérez, José. (2009). El experimento docente desarrollador. Un modelo didáctico de su dirección en la carrera de Profesor de Ciencias Naturales para la Educación Media Superior (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García, Santiago de Cuba, Cuba.
Rojas Angel-Bello, Raidy. (2014). Metodología para la evaluación del impacto de los resultados científicos del proyecto de investigación (Informe de resultado de proyecto de investigación). Ciego de Ávila: Universidad de Ciencias Pedagógicas, Centro de Estudios e Investigaciones Educacionales.
Rojas Arce, Carlos y Achiong Caballero, Gustavo. (1990). El experimento químico y su papel en la realización de la función desarrolladora en la enseñanza. Ponencia presentada en el Congreso Internacional de Pedagogía 90, La Habana, Cuba.
Salcedo, Inés; Hernández, J.L.; Del Llano, M.R.;Mc Pherson, M. y Daudinot, I. (2002). Didáctica de la enseñanza de la Biología. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Vidal Tallet, Raúl. (2012). La actividad práctico experimental de contenidos de Química con el apoyo de los software educativos en la formación inicial de profesores de Biología–Química de la Educación Media. Una estrategia didáctica (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas). Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona, La Habana, Cuba.
Zilberstein Toruncha, José y Silvestre Oramas, Margarita. (2004). Didáctica integradora de las Ciencias Naturales. Experiencia cubana. La Habana: Editorial Academia.