Abstract
The students of the degree in pedagogy of the Aragón School of Higher Studies in Mexico are faced with the difficulty of not making sense of the theoretical contents that are part of the curriculum, fall into crisis and doubt about continuing to study or not this career. This work exposes some experiences of students who managed to overcome this situation from living the pedagogy outside of school. Methodologically, the work was interpretive with a qualitative approach, starting with hermeneutical phenomenology and dealing with the narrative biographical method. Likewise, the questionnaire and the conversational interview were used as instruments, as well as the story in the case of a single student. Initially we worked with 101 students, who were little more than 60% of the morning shift generation. Subsequently, with six for the interviews and consequently five categories of analysis were built, of which one stands out entitled The student and the "outside " The results showed that the student manages to give meaning and meaning to the curricular contents that the teachers teach them when they can articulate them with the concrete experience of the pedagogical task, either in a school or in any other work space where the pedagogy intervenes. Finally, it is concluded that there is a need for students to find meaning in what they are taught in specific practices outside the school in their professional activities.
References
Alliaud, Andrea, y Suárez, Daniel. (2011). El saber de la experiencia. Narrativa, investigación y formación docente. Argentina: Editorial CLACSO.
Aragón, FES. (2018). Facultad de Estudios Superiores Aragón. Recuperado de http://www.aragon.unam.mx
Barrero, Manuel. (2012). De la viñeta a la novela gráfica. Un modelo para la comprensión. En A. M. Peppino (Eds.), Narrativa gráfica. Los entresijos de la historieta (pp. 29-60). México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Bolivar, Antonio. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1), 1-26. Recuperado de http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/contenido-bolivar.htmlm
Bolivar, Antonio. (2014). Las historias de vida del profesorado. Voces y contextos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 711-734. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v19n62/v19n62a4.pdf
Bolivar, Antonio., Domingo, Jesús., y Fernández, Manuel. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid, España: Editorial La Muralla, S.A.
Bruner, Jerome. (2002). La fábrica de historias: Derecho, literatura, vida. Argentina: FCE.
Ferry, Gilles. (1999). Pedagogía de la formación. Argentina: Ediciones Novedades Educativas.
Honoré, Bernard. (1980). Para una teoría de la formación. Dinámica de la formatividad. Madrid, España: Narcea, S.A. de ediciones.
Husserl, Edmund. (2011). La idea de la fenomenología. España: Herder.
Larrosa, Jorge. (2003). La experiencia de la lectura: estudios sobre literatura y formación. México: FCE.
Mardones, José, y Ursua, Nicolás. (1995). Filosofía de las ciencias sociales y humanas. Materiales para una fundamentación científica. México: Fontamara S.A.
Pérez de Lara, Nuria. (2011). Escuchar al otro desde si. En C. Skliar y J. Larrosa. (Comp.), Experiencia y alteridad en educación (pp. 45-77). Rosario: Homo Sapiens Ediciones.
Reggiani, Federico. (2012). Historietas, autobiografía y enunciación: las increíbles aventuras del yo. En A. Peppino, Narrativa gráfica: Los entresijos de la historieta (pp. 105-119). México: Universidad Autónima Metropolitana.
Skliar, Carlos. (2011). ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable) de la diferencia. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila Editores.
Skliar, Carlos, y Larrosa, Jorge. (2009). Experiencia y alteridad en educación. Argentina: Homo Sapiens Ediociones.
Sparkes, Andrew y Devis, José. (2007). Investigación narrativa y sus formas de análisis: una visión desde la educación física y el deporte. En W. Moreno y S. Pulido, Educación, cuerpo y ciudad. El cuerpo en las interacciones e instituciones sociales (pp. 43-68). Medellin: Funámbulos Editores.
Taylor, Stephen y Bogdan, Robert. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de los significados. España: Ed. Paidos.
Tinto, Vincent. (1987). Leaving College. Rethinking the causes and cures of student. Chicago and London: The University of Chicago Press.
Trabado, José Manuel. (28 de 1 de 2012). Construcción narrativa e identidad gráfica en el cómic autobiográfico: retratos del artista como joven dibujante. Rilce. Revista de Filología Hispánica, 28(1), 223-256. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/rilce/article/download/2997/2798
Van Manen, Max. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: Ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Barcelona, España: Idea Books, S.A.
Van Manen, Max. (2004). El tono de la enseñanza. El lenguaje de la pedagogía. Barcelona, España: Ediciones Paidós Ibérica, S.A. .
Weiss, Eduardo. (2012). Los estudiantes como jóvenes. El proceso de subjetivación. Perfiles educativos, 34(135), 134-148. doi: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2012.135.29175
Comments
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación