Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Impact of the Strategy for Risk Management in Schools of Santo Domingo de Heredia, Costa Rica
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

strategy
education
schools
risk
estrategia
educación
escuelas
riesgo
estrategia
educación
escuelas
riesgo

How to Cite

Fernández Arce, M., González Zúñiga, M., & Camacho Calvo, S. (2021). Impact of the Strategy for Risk Management in Schools of Santo Domingo de Heredia, Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 21(2), 22. https://doi.org/10.15517/aie.v21i2.46822

Abstract

The Strategy for Disaster Risk Management in the Education Sector of the Republic of Costa Rica has abundant goals and results to improve risk management in educational communities, but its impact on the Santo Domingo school sector has not been evaluated yet. This plan was created in 2014 but there is still no measurement of its influence on the training of teachers from the studied area. The objective of this work is to inform about the role of the approach in risk management in 8 schools in Santo Domingo. The qualitative and basic research focused on the results proposed by the plan and was carried out between 2018 and 2019. To obtain the required information, the research group asked data to the person who teaches risk management in the selected schools as well as the coordinator of the risk management committee. This required two instruments (questionnaires) with short-answer questions alluding to the products of the strategy expected in 2020. The research group found that some teachers have been trained, but those trained are few with respect to the proposed goals and the courses carried out are more on emergency care than on risk prevention. The results indicate that the strategy is being used, but its influence is little in the management of risks in the schools of Santo Domingo. Such conclusion implies that efforts must be increased so that the Strategy generates the expected results.

https://doi.org/10.15517/aie.v21i2.46822
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Asamblea Legislativa de Costa Rica. (2006). Ley 8488 de 2005: Ley Nacional de Emergencias y Prevención del Riesgo. Recuperado de https://www.ucr.ac.cr/medios/documentos/2015/LEY-8488.pdf

Camacho Calvo, Silvia., y Ramírez Vega, Catalina. (2005). Estrategia de intervención psicológica en niñas y niños, a partir de la percepción de riesgo por desastres y su impacto psicológico (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Centro de Coordinación para la Prevención de Desastres Naturales de América Central (CEPREDENAC). (2017). Política Centroamericana de Gestión Integral de Riesgo de Desastres. Ciudad de Guatemala, Guatemala: Centro de Coordinación para la Prevención de los Desastres Naturales en América Central.

Comisión Nacional de Prevención de Riesgos y Atención de Emergencias (CNE). (2014). Estrategia para la gestión del riesgo de desastre en el sector educación de la república de Costa Rica. San José, Costa Rica: Comisión Nacional de Prevención de Riesgos y Atención de Emergencias. Recuperado de https://www.mep.go.cr/sites/default/files/estrategia-gestion-riesgos.pdf

Comisión Nacional de Prevención de Riesgos y Atención de Emergencias de Costa Rica (CNE). (2015). Política Nacional de Gestión del Riesgo 2016-2030. San José, Costa Rica: Comisión Nacional de Prevención de Riesgos y Atención de Emergencias. Recuperado de https://www.cne.go.cr/rectoria/politicangr/PNGR%202016%20-2030.pdf

Comisión Nacional de Prevención de Riesgos y Atención de Emergencias de Costa Rica (CNE)]. (2016). Plan Nacional de Gestión del Riesgo 2016-2030. https://www.cne.go.cr/rectoria/planngr/PLAN%20NACIONAL%20GESTION%20DEL%20RIESGO%202016-2020.pdf

Fernández Arce, Mario., Borges Salas, Jenny., Meléndez Salazar, Giancarlo., Mora Rodríguez, Fernando., Mora Calderón, José., y Muñoz Chaves, Charlotte. (2012). Análisis de Gestión de Riesgo de Inundación en la ciudad de Santo Domingo de Heredia. En M. Adamson, F. Castillo, Costa Rica en el tercer milenio: desafíos y propuestas para la reducción de vulnerabilidad ante los desastres (pp. 265-286). San José, Costa Rica: Contrastes Vivos de Costa Rica.

Fernández Arce, Mario.,, Calderón Carpio, Alejandro., y Bolaños Villalobos, Rafael. (2019). Avances en la estimación del riesgo sísmico del cantón Santo Domingo de Heredia. Revista Geológica de América Central, 19(60), 123-131. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/geologica/article/view/36467

Luján Ferrer, Manuel. (2010). La administración de la educación no formal aplicada a las organizaciones sociales: Aproximaciones teórico-prácticas. Revista Educación 34(1), 101-118. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/440/44013961006.pdf

Reyes Chaves, Jonnathan., y Fernández Arce, Mario. (2013). Amenazas Tecnológicas en Santo Domingo de Heredia. Revista de Salud Ocupacional HOY, 5(16), 23-24.

Reyes-Chaves, Jonnathan., y Fernández-Arce, Mario. (2014). Landslide Potential in Santo Domingo De Heredia, Costa Rica, Central America. Journal of Geography and Geology, 6(4). doi: https://doi.org/10.5539/jgg.v6n4p1.

Rojas Barrantes, Martín., y Fernández Arce, Mario. (2016). Volcanic Deposits and Volcanic Hazard in Santo Domingo de Heredia, Costa Rica. Journal of Geography and Geology, 8(2), 111-126, doi: https://doi.org/10.5539/jgg.v8n2p111.

Soto Fernández, José., y Espido Bello, Eva. (1999). La Educación Formal, no Formal e Informal y la función docente. Innovación Educativa, (9), 311-323. Recuperado de https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/5208/pg_313

Oficina de Naciones Unidas para la Reducción del Riesgo de Desastres [UNISDR]. (2015). Campaña Mundial Desarrollando Ciudades Resilientes: ¡Mi Ciudad se está Preparando!. Recuperado de http://www.eird.org/camp-10-15/sobrecampana.html

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2006). Campaña Mundial para la Reducción de Desastres: La Reducción de Desastres empieza en la Escuela (2006-2007). Recuperado de https://www.unisdr.org/2007/campaign/pdf/WDRC-2006-2007-Spanish-fullversion.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2017). Educación para la gestión del riesgo ante desastres. Áreas de Acción. Recuperado de https://webarchive.unesco.org/20170506114443/http://www.unesco.org/new/es/santiago/education/disaster-risk-management-education/

United Nations Office for Disaster Risk Reduction [UNISDR]. (2015). Marco de Sendai para la Reducción del Riesgo de Desastres 2015-2030. Ginebra, Suiza: UNISDR. Recuperado de https://www.unisdr.org/files/43291_spanishsendaiframeworkfordisasterri.pdf

United Nations Office for Disaster Risk Reduction [UNDRR]. (2017). Terminology. Recuperado de https://www.undrr.org/terminology

United Nations Office for Disaster Risk Reduction [UNDRR]. (2020). Hazard Definition & Classification Review: Technical report. Geneva, Switzerland: United Nations.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.