Abstract
Creativity is defined as the ability to be sensitive to problems, deficiencies, and information gaps which facilitates the emergence of new ideas for individual and social problem solving. Hence, it is important the development of instruments to evaluate them during early stages for educational program planning to enhance such skills in students. This investigation aimed at the validation of the Torrance Verbal Test of Creative Thinking. For this reason, 107 elementary students from a State of Mexico public school were assessed during the 2017-2018 academic year with Torrance Creative Thinking Test, Verbal and Figural as well as Raven’s Progressive Matrices Test (CPM form), who were at least 9 years old and maximum of 12 years. To learn about psychometric validity, different statistical procedures were done which allowed corroborating the accuracy of the instrument. For the TCTT-VERBAL, a result of .910 was obtained for levels of internal consistency through Cronbach’s alpha, as for the convergent validity, Pearson's correlation showed positive and significant associations between indicators and global score of TCTT-VERBAL and the total score of the figural version (0.473**). No significant correlations were found between TCTT-VERBAL and visual spatial reasoning which confirms divergent validity. The TCTT-VERBAL is considered to meet the statistical criteria for its use to assess children in elementary school and there is an agreement with different authors by acknowledging that divergent thinking is expressed through different microdomains.
References
Bernal, Ana., Esparza, Javier., Ruíz, María-José., Ferrando, Mercedes. y Sainz, Marta. (2017). Especificidad de la creatividad: Figurativa y Científica. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(43), 574-597. http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.43.16094
Caballero García, Ángeles., Sánchez Ruiz, Sara. y Belmonte Almagro, María. Luisa. (2019). Análisis de la creatividad de los estudiantes universitarios. Diferencias por género, edad y elección de estudios. Educación XXI, 22(2), 213-234. https://doi.org/10.5944/educxx1.22552
Chávez, Blanca. (2008). Programa de enriquecimiento para niños con potencial sobresaliente de segundo ciclo de primaria [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio Institucional de la UNAM. http://132.248.9.195/ptd2014/noviembre/0722505/0722505.pdf
Chávez, Blanca. (2014). Evaluación multidimensional de alumnos con aptitud sobresaliente en educación primaria. [Tesis doctoral, Universidad Nacional Autónoma de México], Repositorio Institucional de la UNAM. http://132.248.9.195/ptd2014/noviembre/0722505/0722505.pdf
De la Torre, Saturnino. (2003). Creatividad y Formación. Trillas.
Ferrán, Magdalena. (2001). SPSS para Windows. Análisis estadístico. Osborne McGraw Hill.
Garaigordobil, Maite. (2004). Juegos cooperativos y creativos para grupos de niños de 10 a 12 años. Ediciones Pirámide
Gregory, Robert. (2012). Pruebas Psicológicas. Historia, principios y aplicaciones. Pearson Educación.
Grimaldo, Edgar. (2022). Programando-Ando: Promoción del Pensamiento Creativo en Niños con Aptitud Sobresaliente a través de las Tic [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio Institucional de la UNAM.
Hernández-Sampieri, Roberto., Fernandez, Carlos. y Baptista, Pilar. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Kaplan, Robert. y Sacuzzo, Denis. (2006). Pruebas Psicológicas. Principios, Aplicaciones y Temas. Thomson Brooks.
Kettler, Todd., Lamb, Kristen., Willerson, Amy. y Muller, Dianna. (2018). Teacher Perceptions of Creativity in the Classroom. Creativity in Educational Contexts, 30(2), 164-171. https://doi.org/10.1080/10400419.2018.1446503
Kim, Kyung Hee. (2006). Can We Trust Creativity Tests? A Review of the Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). Creativity Research Journal, 18(1), 3-14. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1801_2
Klimenko, Olena. (2008). La creatividad como un desafío para el siglo XXI. Educación y Educadores, 11(2), 191-210. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v11n2/v11n2a12.pdf
Krumm, Gabriela. y Lemos, Viviana. (2010). Análisis preliminar de la validez de constructo del Test de Pensamiento Creativo de Torrance (TTCT), verbal Forma B. Acta Psiquiátrica y Psicológica de América Latina, 56(3), 168-173. https://www.researchgate.net/publication/262006278_Analisis_preliminar_de_la_validez_de_constructo_del_Test_de_Pensamiento_Creativo_de_Torrance_TTCT_verbal_Forma_B
Krumm, Gabriela., Lemos, Viviana. y Arán-Filippetti, Vanessa., (2018). Test De Pensamiento Creativo De Torrance (TTCT) - Verbal Forma B: Normas Para Adolescentes Y Adultos Jóvenes Argentinos. Anuario De Investigaciones, 24, 277-284. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369155966015
Krumm, Gabriela., Aranguren, Maria., Arán-Filippetti, Vanessa. y Lemos, Viviana. (2014). Factor Structure of the Torrance Tests of Creative Thinking Verbal Form B in a Spanish-speaking Population. The Journal of Creative Behavior, 50(2), 150-164. https://doi.org/10.1002/jocb.76
Morales-Nava, Adriana., González-Arreola, Mercedes Rosalía. y Chávez-Soto, Blanca Ivet. (2021). Maestras de preescolar: características reconocidas en niños y niñas con aptitudes sobresalientes. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(3), 276-296. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.19.3.5066
Morales Valiente, Claudia. (2017). La creatividad, una revisión científica. Arquitectura y Urbanismo, XXXVIII(2), 53- 62. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376852683005
Mullet, Dianna., Willerson, Amy., Lamb, Kristen. y Kettler, Todd. (2016). Examining teacher perceptions of creativity: A systematic review of the literature. Thinking Skills and Creativity, 21, 9–30. https://doi.org/10.1016/j. tsc.2016.05.001
Oliveira, Ema., Almeida, Leandro., Ferrándiz, Carmen., Ferrando, Mercedes., Sainz, Marta. y Prieto, María Dolores. (2009). Test de pensamiento creativo de Torrance (TTCT): elementos para la validez de constructo en adolescentes portugueses. Psicothema, 21(4), 562-567. https://www.psicothema.com/pdf/3671.pdf
Palacios, Tonny. (2014). La creatividad, Proceso, elementos y valoración de efecto en carreras de la universidad Eloy Alfaro. EcA Sinergia, 5(1), 1-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6197592
Raven, John Carlyle., Court, John. y Raven, Jean. (1993). Test de Matrices Progresivas Raven. Escala Coloreada, General y Avanzada (Manual). Paidós.
Romo, Manuela, Alfonso-Benlliure, Vicente. y Sánchez-Ruiz, María Jose. (2016). El test de creatividad infantil (TCI): evaluando la creatividad mediante una tarea de encontrar problemas. Psicología Educativa, 22(2), 93-101. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1135755X16000099
Sánchez Escobedo, Pedro Antonio., García Mendoza, Arelli. y Valdés Cuervo, Ángel Alberto. (2009). Validación de un instrumento para medir la creatividad en adolescentes sobresalientes. Revista Internacional de Psicología, 10(1), 1-34. https://doi.org/10.33670/18181023.v10i01.53
Santaella, Maribel. (2006). La evaluación de la creatividad. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 7(2), 89-106. https://www.redalyc.org/pdf/410/41070207.pdf
Torrance, Paul. (1977). Educación y capacidad creativa. Prentice Hall
Torrance, Paul. (2008). Research Review for the Torrance test of Creative Thinking Figural and Verbal Forms A and B. Scholastic Testing Service. Inc.
Torrance, Paul. (2018). Torrance Test of Creative Thinking. Interpretive Manual. Scholastic Testing Service. Inc.https://www.ststesting.com/gift/TTCT_InterpMOD.2018.pdf
Valentín, Christian. (2020). Características de las personas creativas e innovadoras: Comportamiento de liderazgo. https://www.researchgate.net/publication/342163138_Caracteristicas_de_las_Personas_Creativas_e_Innovadoras_Comportamiento_de_Liderazgo
Villamizar, Gustavo. (2012). La creatividad desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. REICE: Revisita Iberoamericana sobre Calidadm Eficacia y Cambio en Educación, 10(2), 121-237. http://hdl.handle.net/10486/661424
Walia, Chetan. (2019). A dynamic definition of creativity. Creativity Research Journal, 31(3), 237-247. https://doi.org/10.1080/10400419.2019.1641787
Zacatelco, Fabiola., Chávez, Blanca Ivet, González, Aurora. y Acle, Guadalupe. (2013). Validez de una Prueba de Creatividad: Estudio en una Muestra de Estudiantes Mexicanos de Educación Primaria. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 15(1), 141-155. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80225697009
##plugins.facebook.comentarios##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Edgar Grimaldo Salazar, Blanca Ivet Chávez Soto