Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Suitability analysis of a bank of items for people with hearing and visual impairments in a standardized test for access to higher education in Costa Rica
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

educación superior
discapacidad auditiva
discapacidad visual
pruebas estandarizadas
higher education
hearing impaiment
visual impairment
standardized tests
ensino superior
avaliação
deficiência auditiva}
deficiência visual testes padronizados

How to Cite

Arias Monge, M., Solano Alvarado, L., & Rojas Rojas, G. (2023). Suitability analysis of a bank of items for people with hearing and visual impairments in a standardized test for access to higher education in Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 23(2), 1–35. https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.54185

Abstract

The standardized tests used to select applicants to enter the university must guarantee equal opportunities and equity. The item repositories constitute a valuable source of information on the consideration of the item as an object of study. The purpose of the research is to analyze the suitability of the item repository for people with hearing and visual disabilities. The research used a mixed and descriptive approach, it was carried out between 2016 and 2020, 636 items from the repository were used and 5 experts judges participated, the study variables were the judging criteria and the suitability of the item, and the techniques used were the content analysis and the check sheet. We found that 31% of the items in the repository are not suitable for people with visual disabilities and judging criteria are more frequently elements that make reading more complex and contrast between the statement and response options. On the other hand, 58% of the items in the repository are not suitable for people with hearing disabilities and the most frequent judging criteria is unsuitable vocabulary. They indicate the relevance of adjusting the text of the item, suppressing hegemonic visual discourses that possibly affect the execution of the test in people with visual disabilities and the creation of a repository of items in sign language for people with hearing disabilities that guarantee equity in the execution of a standardized test of high consequences for the people who participate in the process of admission to the University.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i2.54185
PDF (Español (España))
Word (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alfaro, Lucrecia. (2014). Estrategias empleadas por personas en condición de sordera en la resolución de ítems de la Prueba de Aptitud Académica de la Universidad de Costa Rica. Tesis no publicada. Universidad de Costa Rica.

Alfaro, Lucrecia., y Rojas, Luis. (2016). Desempeño de Personas con la Adecuación de Tiempo Adicional en una Prueba Estandarizada. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 215-227. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100011

Asamblea Legistiva, C.R. (1996). Ley de Igualdad de Oportunidades de las Personas con Discapacidad. https://www.mtss.go.cr/seguridad-social/discapacidad/Ley_7600.pdf

Behares, Luis. (2006). La enseñanza en el campo de la sordera: reflexiones desde la teoría del acontecimiento didáctico. Educação Temática Digital, 7(2), 229-244.

Brizuela, Armel., Villarreal, María. Paula., y Alfaro, Lucrecia. (2015). Construcción de pruebas estandarizadas en el ámbito de la medición educativa y psicológica (Series cuadernos metodológicos, 8). Instituto de Investigaciones Psicológicas.

Cruz, Juan Antonio. (2007) El lenguaje de los derechos. Ensayo para una teoría estructural de los derechos. Madrid: Trotta.

Dembitzer, Leah. (2016). Universal design and accommodations: Accessibility reliability and validity. Tesis no publicada. Rutgers University.

Elosua, Paula., Mujica, José., Almeida, Leandro., y Hermosilla, Daniel. (2014). Procedimientos analítico-racionales en la adaptación de tests. Adaptación al español de la batería de pruebas de razonamiento. Revista Latinoamericana de Psicología, 46, 117-126.

Finsterbugs, Cristian. (2016). La extensión de los ajustes razonables en los derechos de las personas en situación de discapacidad d. acuerdo al modelo social de derechos humanos. Revista ius et praxis, 22, 227-252. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-00122016000200008

Flick, Uwe. (2014). El diseño de la investigación cualitativa. Ediciones Morata, S.L.

Hustvedt, Siri. (2014). Vivir, pensar, mirar. Editorial Anagrama, S.A.

Jiménez, Karol., Rojas, Guaner., Brizuela, Armel., y Pérez, Nelson. (2018). Validación de un modelo de cuatro estrategias de resolución de ítems de razonamiento en una prueba estandarizada de selección. Revista Costarricense de Psicología, 37(1), 77-88. https://doi.org/10.22544/rcps.v37i01.04

Kastrup, Virginia., y Valente, Dannyelle. (2018). ¿Cómo Hacer que el Cuerpo Hable? Discapacidad Visual, Verbalismo y Discurso Incorporado. Psicologia: Ciência e Profissão, 38(3), 572-583. https://doi.org/10.1590/1982-3703000052018

López, Rocío., González, Gerardina., y Crisóstomo, Rodrigo. (2017). Procedimiento incluyente para el examen de admisión del ITD para aspirantes en situación de discapacidad. Revista Visión Educativa IUNAES, 4, 1-31.

Martín, Pilar., y Vergara, Esperanza. (2015). Procesos e instrumentos de evaluación neuropsicológica educativa. Ministerio de Educación y Cultura.

Martínez, María Rocío., Hernández, María Victoria., y Hernández, María José. (2014). Psicometría. Madrid: Alianza.

Meloy, Linda., Deville, Craig., y Frisbie, David. (2002). The effect of a read aloud accomodation on test scores of students with and without a learning disability in reading. Remedial special education, 4, 248-255. https://doi.org/10.1177/07419325020230040801

Montero, Eiliana. (2014). Referentes conceptuales y metodológicos sobre la noción moderna de validez de instrumentos de medición: Implicaciones para el caso de personas con necesidades educativas especiales. Revista Actualidades en Psicología, 114, 113-128.

Montero, Eiliana., Rojas, Guaner., Francis, Susan., y Negrini, Miguel. (2015). Efectos de una capacitación sobre los puntajes de la prueba de admisión de la Universidad de Costa Rica: Una aproximación bayesiana. Actualidades en Psicología, 29(119), 115-130.

Organización de las Naciones Unidas. (2008). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Publications/AdvocacyTool_sp.pdf

Palacios, Agustina. (2008). El modelo social de discapacidad. Orígenes, caracterización y plasmación en la Convención Internacional sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. Madrid: Ediciones Cinca.

Programa Permanente de la Prueba de Aptitud Académica (PPPAA). (2019). Manual de procesos de una prueba estandarizada: la PAA de la UCR. Universidad de Costa Rica.

Rojas, Luis., Rojas, Guaner., y Brizuela, Armel. (2018). El uso de la invarianza de medición con variables dicotómicas como evidencia de validez. Revista Evaluar, 18(2), 45-58.

Sacks, Oliver. (2003). Veo una voz: viaje al mundo de los sordos. Barcelona: Editorial Anagrama S.A.

Test, David., Mazzotti, Valerie., Mustian, April., Fowler, Catherine., Kortering, Larry., Kohler, Paula. (2009). Evidence-based secondary transition predictors for improving postschool outcomes for students with disabilities. Development off exceptional individual, 32(3), 160-181. https://doi.org/10.1177/0885728809346960

UNESCO. (1998). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior en el Siglo XXI: Visión y acción. Paris.

UNESCO. (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Mónica Arias Monge, Laura Solano Alvarado, Guaner Rojas Rojas

Downloads

Download data is not yet available.