Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Promotion of the equity and social cohesion in the University of Costa Rica
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Higher education
social cohesion
relevance
equality
Educación universitaria
cohesión social
pertinencia
igualdad

How to Cite

Washburn-Madrigal, S., Ureña-Salazar, V., & Mata-Segreda, A. (2013). Promotion of the equity and social cohesion in the University of Costa Rica. Revista Educación - Journal of Education, 37(2), 39–77. https://doi.org/10.15517/revedu.v37i2.12926

Abstract

This article refers to the results obtained in the first phase of work of the Red Alfa III as the Inter-university Framework Program for Equity and Social Cohesion Policies in Higher Education, with the University of Costa Rica, as a partner institution.
It includes the analysis of the actions for promoting equity and social cohesion, developed by the University as an institution of higher education. It concludes that although the institution has rules enough resources to promote justice and equality in its own community from teaching, research, social action and student life, other psychosocial conditions are not being fulfilled in an appropriate way.

https://doi.org/10.15517/revedu.v37i2.12926
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Asamblea Legislativa de Costa Rica (1940). Ley Orgánica de la Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica. Recuperado

de: www.cu.ucr.ac.cr/normativ/ley_de_creacion_ucr.pdf

Barrantes, R. (1999). Investigación. Un camino hacia el conocimiento. Un enfoque cuantitativo y cualitativo. San José, Costa Rica: EUNED.

Benadusi. (2001). Equity and education: a critical review of sociological research and thought, en W. Hutmacher, D.

Cochrane y N. Bottani (Eds.), In Pursuit of Equity in Education (Dordrecht, Kluwer Academic Publishers).

Colombia aprende. La red del conocimiento. (s.f.). ¿Por qué la pertinencia educativa? Recuperado de: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-199408.html

Consejo Universitario. (s.f.). Políticas Universitarias. Recuperado de: http://www.cu.ucr.ac.cr/politicas.php?accion=mostrar&tipo=p

De Barbieri, T. (1992). Sobre la categoría de género. Una introducción teórico-metodológica. Revista Interamericana de Sociología 2(2-3). pp. 147-178.

Gewirtz, S. (2004). Equity in education: what counts as success? En L. Moreno Herrera y G. Francia (Eds.), Educational Policies – Implications for equity, equality and equivalence, (pp.) Reports from the Department of Education. Örebro University, 2004: 1.

Gaceta Oficial. (2008). Reglamento de régimen académico y servicio docente. Recuperado de: http://cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_academico_docente.pdf

Gaceta Universitaria 01-2001 (2001). Reglamento de régimen académico estudiantil Recuperado de: http://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_academico_estudiantil.pdf

Gaceta Universitaria 01-2003 (2003). Reglamento del proceso de admisión mediante prueba de aptitud académica. Recuperado de: http://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/admision_por_paa.pdf

Gutiérrez, J. (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

Hutmacher W., Cochrane, D. y Bottani, N. (Eds.). (2001). In Pursuit of Equity in Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Martín, J. (2008). Participación de la sociedad civil y cohesión social. Unión Europea: Fundación Internacional y para Iberoamérica de Administración y Políticas Públicas (FIIAPP).

Oficina de Asuntos Internacionales. (s.f.) Focus Areas. Recuperado de: http://www.oaice.ucr.ac.cr/es.html

Organización Mundial de la Salud (s.f.). Temas de Salud. Recuperado de: http://www.who.int/topics/gender/es/

Ortí, A. (1994). La confrontación de modelos y niveles epistemológicos en la génesis e historia de la investigación social. En J. Delgado, y J. Gutiérrez: Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales, (pp. 87-91) Madrid: Síntesis.

Pérez, K. (2000). Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo. Bilbao: Hegoa e Icaria. Recuperado de: http://dicc.hegoa.efaber.net/

Portal de la Investigación. (s.f.). Presentación. Recuperado de: http://www.vinv.ucr.ac.cr/index.php?Itemid=28&id=12&option=com_content&view=article

Programa Estado de la Nación. (1994). Primer Informe del Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación.

Programa Estado de la Nación. (2010). Decimosexto Informe del Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación.

Programa Estado de la Nación. (2011). Tercer Informe Estado de la Educación. San José: Programa Estado de la Nación.

Rodríguez, E. (2000). Entre silencios y voces. Género e historia en América Central (1750-1990). San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica: Instituto Nacional de las Mujeres.

RIFED. (s.f.). Acerca de RIFED. Recuperado de: http://www.rifed.ucr.ac.cr/rifed/

Rojas, R. (1991). Guía para investigaciones sociales. México: Plaza y Valdés.

Rubin, G. (1975) The Traffic in Women: Notes on the ‘Political Economy’ of Sex; en Reiter, R. (comp.), Toward an Anthropology of Women, Monthly Review Press, Nueva York.

Thompson, José. (2000). Acceso a la Justicia y Equidad. Estudio de siete países de América Latina. San José, Costa Rica: IIDH.

Tünnermann Bernheim, Carlos. (1999). Educación Superior de cara al Siglo XXI. San José, Costa Rica: Mirambell.

Universidad de Costa Rica (1974). Estatuto Orgánico de la Universidad de Costa Rica. San José, Costa Rica. Recuperado de: www.cu.ucr.ac.cr/normativ/estatuto_organico.pdf

Universidad de Costa Rica. (1985). Reglamento de Régimen Académico y Servicio Docente. San José, Costa Rica. Recuperado de: www.cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_academico_docente.pdf

Universidad de Costa Rica. (2001). Reglamento Régimen Académico Estudiantil. San José, Costa Rica. Recuperado de: www.cu.ucr.ac.cr/normativ/regimen_academico_estudiantil.pdf‎

Universidad de Costa Rica. (2008). Políticas de la Universidad de Costa Rica para los años 2010-2014. Recuperado de: www.cu.ucr.ac.cr/normativ/politicas_institucionales_2010-2014.pdf

Universidad de Costa Rica. (2010). VI Informe Anual de Labores de Rectoría 2009-2010. Recuperado de: http://www.ucr.ac.cr/informe-rectoria.html

Universidad de Costa Rica. (2008). Plan de Desarrollo Institucional 2008-2012. Recuperado de: http://oplau.ucr.ac.cr/phocadownload/plan_desarrollo/vinculacion_pdi_con_politicas2010-2014.pdf

Villasante, T. (1994). De los movimientos sociales a las metodologías participativas, en Delgado, J. y Gutiérrez, J.: Métodos y técnicas cualitativas de investigación. En Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.