Abstract
The purpose of this article is to present a historical review of teacher education in higher education at the University of Costa Rica, from its creation in 1941 until today. Curricula, training areas, credits, and the curricular and administrative management models of majors are described. The training of teachers has been characterized as comprehensive and interdisciplinary until the year 2016 when the Subdirector of Teaching approved a disciplinary major with a technocratic approach contrary to current trends in teacher education training. The article deals with a descriptive-comparative research on models of teacher education in secondary education in the following five countries: Germany, Cuba, Finland, Singapore, and Costa Rica. The techniques used for this research paper were the analysis of documents and interviews to key informants.
References
Castro, J (julio-diciembre, 2004). La enseñanza de las artes plásticas en la Universidad de Costa. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 4(2), 1-20. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/447/44740206/
Chaves, L. (2011). Informe de labores del Decanato de la Facultad de Educación. San José, Costa Rica. Manuscrito inédito.
Chaves, L. (2012a). Informe de labores del Decanato de la Facultad de Educación. San José, Costa Rica. Manuscrito inédito.
Chaves, L. (12 abril 2012b). Una Resolución de la Rectoría Institucionalmente Histórica. Periódico La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/opinion/foros/resolucion-Rectoria-institucionalmente-historica_0_1262073930.html
Asamblea Legislativa de la República de Costa Rica. (1957). Ley Fundamental de Educación N.° 2160. San José, Costa Rica.
Dengo, M. E. (2013). El desarrollo de la formación docente en Costa Rica. En J. Salazar (Ed.), Historia de la educación costarricense (2ª ed.). San José, Costa Rica: EUNED.
González, Y. (2013). Educación diversificada y humanística para una democracia integral (1950-1970). En J. Salazar (Ed.), Historia de la educación costarricense (2ª ed.), San José, Costa Rica: EUNED.
Ministerio de Educación Pública. (1958). Informe sobre el estado actual de los trabajos de reforma de la segunda enseñanza costarricense. San José, Costa Rica: Publicaciones MEP.
Murillo, J. (2006). La formación docente: Una clave para la mejora educativa. En Modelos innovadores de formación inicial docente. Una apuesta por el cambio. Santiago de Chile: UNESCO-PRELAC.
Pogre, P. y Krichesky, G. (2005). Formar docentes una alternativa multidisciplinaria. Argentina: Papers Editores.
Polanco, M. E. (1990). Profesores de segunda enseñanza y Reforma Universitaria de 1957. Revista Educación. 14(1), 37-57. Recuperado de https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/viewFile/18428/18598
Robalino, M. (2009). Políticas educativas, políticas docentes y formación docente. Quito: Oficina UNESCO.
Universidad de Costa Rica. (1960). Reglamento de la Escuela de Educación. San José, Costa Rica: Autor.
Universidad de Costa Rica. (1980). Acta del Consejo Universitario N.º 2728 del 16 de setiembre de 1980. San José, Costa Rica: Autor.
Universidad de Costa Rica. (1981). Acta del Consejo Universitario N.º 2762 del 2 de marzo 1981. San José, Costa Rica: Autor.
Universidad de Costa Rica. (1989). Resolución VD-R-4379-89. San José, Costa Rica: Autor.
Universidad de Costa Rica. (2000). Resolución Adición a la Resolución VD-R-4379-89. San José, Costa Rica: Autor.
Universidad de Costa Rica. (2012a). Resolución VD-R- 8782.2012 San José: Autor.
Universidad de Costa Rica. (2012b). Resolución R-2616-2012. San José: Autor.
Universidad de Costa Rica. (2012c). Resolución VD-R-8873-2012. San José: Autor.
Universidad de Costa Rica. (2015). Políticas de la Universidad de Costa Rica 2016-2020 “Excelencia e Innovación con Transparencia y Equidad” Recuperado de http://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/politicas_institucionales_2016-2020.pdf
Universidad de Costa Rica. (2015). Aspectos por considerar al elaborar propuestas de modificación parcial o integral de planes de estudio y para la creación de carreras. Normativa curricular asociada. San José: Centro de Evaluación Académica, Vicerrectoría de Docencia. Universidad de Costa Rica. Recuperada de http://www.cea.ucr.ac.cr/media/diea/Modificaciones-a-planes-propues.pdf
Universidad de Costa Rica. (2016). Resolución VD-R-9454-2016. San José: Autor.
UNESCO-OREALC. (2014). Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en América Latina y el Caribe: El debate actual. Santiago, Chile: Centro de Estudios de Políticas Educativas. Universidad Católica.
Villegas-Reimers, E. (2012). Desarrollo profesional docente. Heredia: Universidad Nacional.