Abstract
During 2020 the world faced many negative changes as reflected in speeches by international organizations, government and the media including citizen perception. The hypothesis of this study looks beyond the negative and also analyze positive attitudes during this period and with regards to how the study participants were impacted by the Covid emergency with reference also made to online education. The methodological design and data collection is based on the narrative accounts of individuals who participated in the study, all university students in Mexico City. Grounded theory was used for data analysis. Overall, two points of views prevailed – negative and positive perspectives. The importance of the former does not cancel out the latter. A recommendation was made for these students to embrace resilience so that they can better adapt to change. Given that the pandemic is still widespread, this experience must be replicated and intensified in order to continue to learn and grow as a result.
References
Cómo citar
Fernández Poncela, A. M. (2022). Miradas positivas y negativas de personas universitarias sobre las medidas de prevención en la contingencia de 2020. Revista Educación, 46(1). http://doi.org/10.15517/revedu.v46i1.45142
REFERENCIAS BIBLIOGRÁFICAS
Agamben, G. (2020). La invención de la epidemia. En G. Agamben, S. Zizek, Ñ.N. Nancy, F. Berardi, S. López, J. Butler, A. Badiou, D. Harvey, B-C. Han, R. Zibechi, M. Galindo, M. Gabriel, G. Yañez, P. Manrique, P.B. Preciado (Coords.), Sopa de Wuhan. (pp. 17-20). ASPO. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10038
Ajzen, I. (2005). Attitudes, Personality, an Behavior. Open University Press. https://bit.ly/38pBvqm
Bericat, E. (2005). La cultura del horror. REIS, 110, 53-93. http://reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_110_041168261572507.pdf
Bohner, G. y Dikel, N. (2010). Attitudes and attitude change. Annual Review of Psychology, 62, 391-417. https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/annurev.psych.121208.131609
Briñol, P., Falces, C. y Becerra, A. (2007). Actitudes. En J.F. Morales; C. Huici; M. Moya; E. Gaviria (Eds.), Psicologia Social. (pp.457-490). (3ra ed.). McGraw-Hill.
Bruner, J. (2012). Realidad mental y mundos posibles. Gedisa.
Corrales, C. (1991). El estudio de los campos semánticos. Revista de Filología, 10, 79-93.
Douglas, M. (1996). La aceptabilidad del riesgo según las ciencias sociales. Paidós.
Dussel, E. (2020). El COVID-19 jaqueó la modernidad. Boletines UAM, 258, 1-3. http://www.comunicacionsocial.uam.mx/boletinesuam/258-20.html
Foucault, M. (2007). Nacimiento de la biopolítica. FCE.
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Aldine Publishing Company.
Gobierno de México (2020). Salud Mental. https://coronavirus.gob.mx/salud-mental/
Han, B-Ch (2014). La sociedad del cansancio. Herder.
Han, B-Ch (2020). La emergencia viral y el mundo de mañana. En G. Agamben, S. Zizek, Ñ.N. Nancy, F. Berardi, S. López, J. Butler, A. Badiou, D. Harvey, B-C. Han, R. Zibechi, M. Galindo, M. Gabriel, G. Yañez, P. Manrique, P.B. Preciado (Coords.), Sopa de Wuhan. (pp. 97-112). s.l.: ASPO. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10038
Kepner, J. (2000). Proceso corporal. Manual Moderno.
Lasalle, J. M. (2019). Ciberleviatán. Arpa.
Latour, B. (2020). ¿Qué medidas de protección para evitar el regreso del modelo de producción de la precrisis? https://bit.ly/3hW8NR3
Lupton, D. (2020). Doing Fieldwork in a Pandemic. https://aassrec.org/new-resource-doing-fieldwork-in-a-pandemic/
Maslow, A. (1982). La amplitud potencial de la naturaleza humana. Trillas.
Morin, E. (1999). El método. El conocimiento del conocimiento. Cátedra.
Organización Mundial de la Salud [OMS]. (2020). Preguntas y respuestas sobre la enfermedad por coronavirus (COVID-19). https://bit.ly/2Xq43de
Kuhn, Th. (1986). La estructura de las revoluciones científicas. FCE.
Stake, R. (1999). Investigación con estudios de caso. Morata.
Sousa, B. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación. Siglo XXI-CLACSO
Ubillos, S., Mayordomo, S. y Páez, D. (2004). Actitudes: definición y medición. Componentes de la actitud. Modelo de la Acción Razonada y Acción Planificada. En D., Páez, I. Fernández, S. Ubillos y E. Zubieta (Coords.) Psicología Social, Cultura y Educación. (pp. 97-112). Pearson Educación.
Valderrama, M. D. (2020, 3 de abril). Lipovetsky: Tras el coronavirus solo crecerá la desconfianza hacia el poder. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/politica/20200403/48282784962/lipovetsky-tras-el-coronavirus-solo-crecera-la-desconfianza-hacia-el-poder.html
Valles, M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Síntesis.
Wallerstein, I. (1998). Abrir las ciencias sociales. Siglo XXI.
Watzlawick, P. (1983). El lenguaje del cambio. Herder.
Yin, R. (1994). Case Study Research. Design and Methods, Sage Publication.
Zibechi, R. (2020). A las puertas de un nuevo orden mundial. En G. Agamben, S. Zizek, Ñ.N. Nancy, F. Berardi, S. López, J. Butler, A. Badiou, D. Harvey, B-C. Han, R. Zibechi, M. Galindo, M. Gabriel, G. Yañez, P. Manrique, P.B. Preciado (Coords.), Sopa de Wuhan. (pp. 113-118). ASPO. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10038
Zizek, S. (2020). El coronavirus es un golpe al capitalismo a lo Kill Bill. En G. Agamben, S. Zizek, Ñ.N. Nancy, F. Berardi, S. López, J. Butler, A. Badiou, D. Harvey, B-C. Han, R. Zibechi, M. Galindo, M. Gabriel, G. Yañez, P. Manrique, P.B. Preciado (Coords.), Sopa de Wuhan. (pp. 21-28). ASPO. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/10038