Abstract
The Integrated Humanities Course offered by the University of Costa Rica presents unique challenges and opportunities in higher education. This paper aims to analyze these challenges and propose a didactic strategy for teaching philosophical content within the framework of this course. The proposal is grounded in a tripartite approach to philosophy instruction, emphasizing the progressive and sequential development of skills, abilities, and competencies alongside students. Specifically, the approach involves three distinct phases to address thematic units, employing three pedagogical dynamics (lecture, workshop, and café-style discussion) applied across the modules of an introductory philosophy course. While the proposal is designed within the context of the General Studies Program at the University of Costa Rica, the paper also examines the model's potential applicability and limitations in other academic settings. The outcome is a teaching strategy tailored for first-year students taking philosophy courses. In conclusion, the paper reflects on the importance of critically evaluating and discussing pedagogical strategies for first-year university students. It further recommends that any adopted modality undergo rigorous pedagogical scrutiny and analysis to enhance the teaching and learning processes for this group.
References
Aguilar, M. (1997). La formación general y humanística en la Universidad de Costa Rica. Algunas consideraciones. Estudios, (14-15), 143-153. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/26725
Chavarría, G. (2014). La alfabetización visual y los Estudios Generales en la Universidad de Costa Rica. Estudios, (29), 1-24. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/17830
Fonseca, E. (2007). De la imagen al concepto: Cincuentenario de los Estudios Generales en la Universidad de Costa Rica. Revista Reflexiones, 86(2), 51-64. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/reflexiones/article/view/11472
Fonseca, E. (2020). Las Humanidades en la génesis de la regionalización universitaria: los Estudios Generales y el origen del proceso de regionalización de la Universidad de Costa Rica. Estudios, (38), 1-35. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/40925
González, S. y Triviño, M. (2018). Las estrategias didácticas en la práctica docente universitaria. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 371-388. https://digibug.ugr.es/handle/10481/53123
González-Zamar, M. y Abad-Segura, E. (2020). El aula invertida: un desafío para la enseñanza universitaria. Virtualidad, Educación y Ciencia, 11(20), 75-91. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/27449
Monge, J. (2020). El propósito de la formación humanista en la Universidad de Costa Rica del siglo XXI. Estudios, (38), 1-15. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/40924
Ortega, A. (2022). Mediación pedagógica para la enseñanza de filosofía en la escuela de Estudios Generales de la Universidad de Costa Rica, Sede Rodrigo Facio (I Ciclo, 2022). Estudios, (44), 1-22. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/51207
Rangel, G. (2019). Los Estudios Generales en la Educación Superior: Una mirada desde la experiencia del estudiantado de primer ingreso a la Universidad de Costa Rica. Estudios, (36), 1-30. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/36276
Restrepo, B. (2005). Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria. Educación y educadores, (8), 9-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2040741
Roselli, N. (2016). El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria, Propósitos y Representaciones, 4(1), 219-280. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/74730
Valdivia, S. (2014). Retroalimentación efectiva en la enseñanza universitaria. En Blanco y Negro, 5(2), 20-23. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/enblancoynegro/article/view/11388
Zabalza-Beraza, M. A. (2007). La didáctica universitaria. Bordón. Revista de Pedagogía, 59(2-3), 489-510. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36676
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education