Abstract
This article analyzes the advantages, challenges, and didactic opportunities of using ICT in police education at the Rafael Reyes Police School in Santa Rosa de Viterbo, Boyacá, Colombia, where the Technical Professional in Police Service is offered, highlighting the importance of a solid foundation to meet the demands of the service. Upon completion of the training process and approval of the program, students enter the Colombian National Police as Patrol Officers. A qualitative methodology was used, with structured surveys applied to uniformed police instructors, civilian hourly instructors, and police students. The analysis focuses on the teaching staff, while the results from the students will be addressed in a future publication. The research reveals an increasing acceptance of ICT in police training, with a growing interest in their integration into the classroom. The benefits of these technologies include providing up-to-date information, promoting interactive learning, and preparing students for real-life situations. However, the need for intuitive technological solutions for successful adoption is emphasized. Continuous teacher training in the use of ICT is essential, as well as the creation of interactive and multimedia educational content to foster student participation. Implementing feedback and continuous evaluation mechanisms allows measuring the impact of ICT on learning and making necessary adjustments. Personalizing the integration of ICT to meet the specific needs of police training and fostering ongoing research through collaboration between educational institutions, police forces, and technology experts are key recommendations for advancing in this field.
References
Cabero-Almenara, J., Llorente-Cejudo, C., Palacios-Rodríguez, A. y Serrano Hidalgo, M. (2023). Mejorando la enseñanza a través de la innovación educativa. DYKINSON. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=897914
Cárdenas-Peña, O. A. (2021). Diseño y construcción de un ecosistema digital: estrategias para articular la información y la formación policial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 13(3), 71-85. https://doi.org/https://doi.org/10.22335/rlct.v13i3.1417
Chaparro-Alvarado, H. (2022). Estado del arte sobre como la utilización de las TIC ha favorecido la generación de principios, valores y competencias ciudadanas en el sistema educativo policial colombiano [Tesis de especialización, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/51619/hachaparroa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cipagauta-Díaz, M., Gómez-Sánchez, N. y Marulanda-Gómez, A. (2022). Perfil del docente policial colombiano en la educación virtual: competencias tecnológicas y su utilización. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 14(3), 41-58. https://doi.org/https://doi.org/10.22335/rlct.v14i3.1669
Dirección de Educación Policial. (2023). Proyecto Educativo Institucional. La educación policial una posibilidad significativa de humanización. Policía Nacional de Colombia. https://policia.edu.co/proyecto-educativo-institucional/
Garcés, M. E. (2021). Importancia y uso de las TIC en la educación. Blog de Ciencias Sociales y Humanidades. https://www.utb.edu.co/blog/las-nuevas-tecnologias-de-informacion-y-comunicacion-tic-aplicadas-en-contextos-sociales-y-educativos/
Gobierno de Colombia. (2019). Misión de sabios Colombia - 2019. Gobierno de Colombia. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/libro_mision_de_sabios_digital_1_2_0.pdf
Mariño-Barón, U. M. (2022). Las TIC: elemento integrador en la educación policial. Repositorio Institucional de la Universidad de Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/43192
Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación. (2019). ¿Qué es? La Misión Internacional de Sabios. Minciencias. https://minciencias.gov.co/mision-sabios/que-es
Ministerio de Defensa Nacional. (2021). Política de educación para la fuerza pública (PEFuP) 2021-2026: hacia una educación diferencial y de calidad. Ministerio de Defensa Nacional. https://policia.edu.co/wp-content/uploads/2021/09/Pol%C3%ADtica-de-Educaci%C3%B3n-para-la-Fuerza-P%C3%BAblica-2021-2026-Versi%C3%B3n-Final.pdf
Molina-Loyola , C., Ortiz-Vizuete, F., Ávila-Solano, B. y Maldonado-Vélez, Á. (2020). Facebook como herramienta de comunicación en procesos educativos. Signo y Pensamiento, 39(76), 1-12. https://doi.org/https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39-76.fhcp
Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. Naciones Unidas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/
Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. EDICIONES SM.
Santofimio, L. (2024). Casos de innovación en la Policía Nacional de Colombia: una revisión de literatura. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (214), 279-300. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9435248.pdf
Superintendencia de Industria y Comercio. (2020). E-learning, fortaleciendo los procesos de aprendizaje. Superintendecia de Industria y Comercio. https://www.sic.gov.co/sites/default/files/files/2022/Boletin_elearning.pdf
Taquez, H., Rengifo, D. y Mejía, D. (2017). Diseño de un instrumento para evaluar el nivel de uso y apropiación de las TIC en una institución de educación superior. Portal Educativo OEA https://recursos.educoas.org/publicaciones/dise-o-de-un-instrumento-para-evaluar-el-nivel-de-uso-y-apropiaci-n-de-las-tic-en-una
Toala-Zambrano, J. D., Loor-Mendoza, C. E. y Pozo-Camacho, M. J. (2018). Estrategias pedagógicas en el desarrollo cognitivo. En M. R. Tolozano-Beníez y R. Arteaga-Serrano (Coords.), Memorias del cuarto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: La formación y superación del docente: "desafíos para el cambio de la educación en el siglo XXI” (pp. 691-700). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/b077105071416b813c40f447f49dd5b7.pdf
##plugins.facebook.comentarios##
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.
Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education