Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Integration of Information and Communication Technologies in Police Training: An Analysis of Advantages and Challenges
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Information and Communication Technologies
Teacher Training
Police Education
Educational Innovation
Tecnologías de la información y Comunicación
Formación de docentes
Educación policial
Innovación educacional

How to Cite

Avila Niño, F. Y., Rincón Núnez, P. M., & Valdiri Rojas, M. I. (2025). Integration of Information and Communication Technologies in Police Training: An Analysis of Advantages and Challenges. Revista Educación - Journal of Education, 49(1), 1–22. https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61327

Abstract

This article analyzes the advantages, challenges, and didactic opportunities of using ICT in police education at the Rafael Reyes Police School in Santa Rosa de Viterbo, Boyacá, Colombia, where the Technical Professional in Police Service is offered, highlighting the importance of a solid foundation to meet the demands of the service. Upon completion of the training process and approval of the program, students enter the Colombian National Police as Patrol Officers. A qualitative methodology was used, with structured surveys applied to uniformed police instructors, civilian hourly instructors, and police students. The analysis focuses on the teaching staff, while the results from the students will be addressed in a future publication. The research reveals an increasing acceptance of ICT in police training, with a growing interest in their integration into the classroom. The benefits of these technologies include providing up-to-date information, promoting interactive learning, and preparing students for real-life situations. However, the need for intuitive technological solutions for successful adoption is emphasized. Continuous teacher training in the use of ICT is essential, as well as the creation of interactive and multimedia educational content to foster student participation. Implementing feedback and continuous evaluation mechanisms allows measuring the impact of ICT on learning and making necessary adjustments. Personalizing the integration of ICT to meet the specific needs of police training and fostering ongoing research through collaboration between educational institutions, police forces, and technology experts are key recommendations for advancing in this field.

https://doi.org/10.15517/revedu.v49i1.61327
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Cabero-Almenara, J., Llorente-Cejudo, C., Palacios-Rodríguez, A. y Serrano Hidalgo, M. (2023). Mejorando la enseñanza a través de la innovación educativa. DYKINSON. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=897914

Cárdenas-Peña, O. A. (2021). Diseño y construcción de un ecosistema digital: estrategias para articular la información y la formación policial. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 13(3), 71-85. https://doi.org/https://doi.org/10.22335/rlct.v13i3.1417

Chaparro-Alvarado, H. (2022). Estado del arte sobre como la utilización de las TIC ha favorecido la generación de principios, valores y competencias ciudadanas en el sistema educativo policial colombiano [Tesis de especialización, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/51619/hachaparroa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cipagauta-Díaz, M., Gómez-Sánchez, N. y Marulanda-Gómez, A. (2022). Perfil del docente policial colombiano en la educación virtual: competencias tecnológicas y su utilización. Revista Logos Ciencia & Tecnología, 14(3), 41-58. https://doi.org/https://doi.org/10.22335/rlct.v14i3.1669

Dirección de Educación Policial. (2023). Proyecto Educativo Institucional. La educación policial una posibilidad significativa de humanización. Policía Nacional de Colombia. https://policia.edu.co/proyecto-educativo-institucional/

Garcés, M. E. (2021). Importancia y uso de las TIC en la educación. Blog de Ciencias Sociales y Humanidades. https://www.utb.edu.co/blog/las-nuevas-tecnologias-de-informacion-y-comunicacion-tic-aplicadas-en-contextos-sociales-y-educativos/

Gobierno de Colombia. (2019). Misión de sabios Colombia - 2019. Gobierno de Colombia. https://minciencias.gov.co/sites/default/files/libro_mision_de_sabios_digital_1_2_0.pdf

Mariño-Barón, U. M. (2022). Las TIC: elemento integrador en la educación policial. Repositorio Institucional de la Universidad de Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/43192

Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación. (2019). ¿Qué es? La Misión Internacional de Sabios. Minciencias. https://minciencias.gov.co/mision-sabios/que-es

Ministerio de Defensa Nacional. (2021). Política de educación para la fuerza pública (PEFuP) 2021-2026: hacia una educación diferencial y de calidad. Ministerio de Defensa Nacional. https://policia.edu.co/wp-content/uploads/2021/09/Pol%C3%ADtica-de-Educaci%C3%B3n-para-la-Fuerza-P%C3%BAblica-2021-2026-Versi%C3%B3n-Final.pdf

Molina-Loyola , C., Ortiz-Vizuete, F., Ávila-Solano, B. y Maldonado-Vélez, Á. (2020). Facebook como herramienta de comunicación en procesos educativos. Signo y Pensamiento, 39(76), 1-12. https://doi.org/https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39-76.fhcp

Organización de las Naciones Unidas [ONU]. (2015). Objetivos de desarrollo sostenible. Naciones Unidas. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/education/

Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. EDICIONES SM.

Santofimio, L. (2024). Casos de innovación en la Policía Nacional de Colombia: una revisión de literatura. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (214), 279-300. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9435248.pdf

Superintendencia de Industria y Comercio. (2020). E-learning, fortaleciendo los procesos de aprendizaje. Superintendecia de Industria y Comercio. https://www.sic.gov.co/sites/default/files/files/2022/Boletin_elearning.pdf

Taquez, H., Rengifo, D. y Mejía, D. (2017). Diseño de un instrumento para evaluar el nivel de uso y apropiación de las TIC en una institución de educación superior. Portal Educativo OEA https://recursos.educoas.org/publicaciones/dise-o-de-un-instrumento-para-evaluar-el-nivel-de-uso-y-apropiaci-n-de-las-tic-en-una

Toala-Zambrano, J. D., Loor-Mendoza, C. E. y Pozo-Camacho, M. J. (2018). Estrategias pedagógicas en el desarrollo cognitivo. En M. R. Tolozano-Beníez y R. Arteaga-Serrano (Coords.), Memorias del cuarto Congreso Internacional de Ciencias Pedagógicas de Ecuador: La formación y superación del docente: "desafíos para el cambio de la educación en el siglo XXI” (pp. 691-700). Instituto Superior Tecnológico Bolivariano. https://www.pedagogia.edu.ec/public/docs/b077105071416b813c40f447f49dd5b7.pdf

##plugins.facebook.comentarios##

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

Copyright (c) 2025 Revista Educación - Journal of Education

Downloads

Download data is not yet available.