Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Portrait, self-portrait and identity in early childhood education
PDF (Español (España))

Keywords

Art
early-childhood
portraiture
identity
education
self-portrait
Arte infantil
retrato
identidad
educación
autorretrato

How to Cite

Moreno Vera, J. R., & Vera Muñoz, M. I. (2016). Portrait, self-portrait and identity in early childhood education. Revista Estudios, (32), 287–304. https://doi.org/10.15517/re.v0i32.25010

Abstract

The research makes a didactic experience during Early-Childhood education where the students work around self and others identity trought the arts, specifically portraiture and self-portraiture. This genre permits to represent the human figure, its attributes, and the emotions or personal relationships that the students identify. The didactic experience was developed in five schools in Alicante province (Spain) in Early-childhood classrooms. The results shows the capacity of the students to recognize the parts of the body, to represent them on their own or on the others, and as well to show the emotions or personal relationship that are present in their lifes.
https://doi.org/10.15517/re.v0i32.25010
PDF (Español (España))

References

Acaso, M., Fernández, M.I. y Ávila, N. (2002). La representación de lo bueno y lo malo en el dibujo infantil: un estudio iconográfico. Arte, individuo y sociedad, Anejo I, pp. 195-203

Bruner, J. (1991). La autobiografía del yo. Madrid: Alianza

Carrasquel, G. y Ugarte, S. (2012). Pequeñas (re)visiones: miradas, trazos y espejos. La plástica infantil como constructora de identidad. Revista Creatividad y Sociedad, 19. Pp. 1-29

Egan, K. (1994). Fantasía e imaginación: su poder en la enseñanza. Madrid: Morata

Eisner, E. (2002): Educar la visión artística. Barcelona: Paidós

García Villegas, M. N. y Miralles Martínez, P. (2009). El arte de Dalí. Proyecto de

Innovación en la etapa de Educación Infantil. En II Jornadas de los Máster en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria. Murcia: Editum

Gardner, H. (1982). Arte, mente y cerebro. Una aproximación cognitiva a la creatividad. Barcelona: Paidós.

Gardner, H. (1994). Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós

Gordon, W. J. J. (1961). Synectics: the development of creative capacity. Nueva York: Harper and Row

Joyce, B., Weil, M. y Calhoun, E. (2006). Modelos de enseñanza. Barcelona: Gedisa

Mockros, C. (1989). Aesthetic judgement: an empirical comparison of two stages developmental theories. Tesis de Máster. Medford (Massachusetts): University Eliot-Pearson, Child Study Center.

Orlich, D. C., Harder, R. J., Callahan, R. C. & Gibson, H. W. (1994). Técnicas de enseñanza. Modernización en el aprendizaje. México D.F.:.Limusa Wiley

Pérez Bermúdez Inglés, C., Rodríguez Guillén, L., Segurado Cortés, B. & Valero

Cuenca, A. (1997). El arte como argumento educativo. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, nº 1, pp.18-21.

Pérez Egea, E., Baeza Verdú, M. C. y Miralles Martínez, P. (2009). El rincón de

los tiempos. Un palacio en el aula de Educación Infantil. Revista Iberoamericana de educación, 48.

Perkins, D. (1995). La escuela inteligente. Barcelona: Gedisa

Read, H. (1966). The redemption of the robot: my encounter with education through art. Nueva York: Trident Press

Comments

Downloads

Download data is not yet available.