Revista Estudios ISSN Impreso: 1659-1925 ISSN electrónico: 1659-3316

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/oai
Joint and Involve Teaching: The Experience of Participatory Seminars
PDF (Español (España))

Keywords

joint
teaching
humanities
involves
social reality
seminar course
cogestión
enseñanza
humanidades
participación
realidad social
seminarios participativos

Abstract

This article is about work experiences that the authors have had as teachers in participatory seminars a methodological option of humanities courses given by the General Studies at the University of Costa Rica. The paper reviews this teaching method, a conceptualization and methodology that has been used since 1974. Through examples, the authors seek to visualize how course take joint and involve teaching, across of the importance of the application of theory, critical analysis and use of arguments. The work in seminars allows to generate a position in reference to reality, surpassing the routine and the stated desire among students to get a help by the teacher, to encourage reflection and internalization of knowledge. The aim of the authors is to rescue the contribution that this kind of teaching has given to make the students be more than just spectators, but protagonists of addressing political, social and economic reality, the cultural context in which as future professionals they will unfold.

https://doi.org/10.15517/re.v0i0.27583
PDF (Español (España))

References

Chinchilla, Sara. (2011). Estudios Generales en sus Hechos. San José: Editorama.

Contreras, Gerardo. (2009). Reflexionar la Universidad. San José: Ediciones

Estudios Contemporáneos-Cátedra Bicentenario Latinoamericano.

Coordinación de los Seminarios Participativos. (1998). Seminarios Participativos: una práctica integradora. San José: EUCR.

Coordinación de los Seminarios Participativos. (1978). Seminarios Participativos. San José: Mimeógrafo.

Drucker, Peter. (1994). La sociedad postcapitalista. Editorial Suramericana. Buenos Aires.

Escuela de Estudios Generales (1991). Seminarios Participativos. Seminario Taller sobre investigación interdisciplinaria. San José: Oficina de Publicaciones de la Universidad de Costa Rica.

Escuela de Estudios Generales (1975). Seminario de Métodos y Programas de la Escuela de Estudios Generales. San José: Mimeógrafo.

Espinosa, Dina. (2013). La “complejidad” en la humanidades. Una propuesta de actualización desde los Seminarios Participativos. Revista Estudios 26. Disponible en: http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/8846/8328

Hoch, Sofía. (2016). Limón Cultura. Escenarios interculturales desde la narración y la vivencia del espacio urbano de Puerto Limón, Costa Rica. (Tesis de Licenciatura en Arquitectura). Universidad de Costa Rica. Sede Rodrigo Facio.

Karpinsky, Rosemary. (1982). Estudios Generales y Educación General, Concepción teórica y praxis académica. San José: Oficina de Publicaciones de la Universidad de Costa Rica.

Núñez, Jáirol. (2012). Salida de campo. Recorrido por Barrio Amón. [Desplegable]. San José: Autor.

Núñez, Jáirol. (2011). Módulo de Investigación. Material preparado para el Seminario 23-24. [Cuaderno de trabajo para los estudiantes]. San José: Autor.

Ordine, Nuccio. (2013). La utilidad de lo inútil. Barcelona: Acantilado.

Ramírez, Jorge. (2016). Cómo analizar de todo. Heredia: EUNA.

Ramírez, Jorge. (2011). Cómo diseñar una investigación académica. Heredia: Montes de María Editores.

Rodríguez, Luis et al. (2015). La subcultura emo en Costa Rica. Exploración de sus características ideológicas e identitarias. Aposta. Revista de Ciencias Sociales 64, enero-febrero-marzo. Disponible en: http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/rcampetal.pdf

Soto, Gustavo. (2007). 50 aniversario de los Estudios Generales de la Universidad de Costa Rica: Documentos fundamentales. San José: Sección de Impresión del SIEDIN.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.