Abstract
In the long history of western music, whose direct antecedent is usually placed in ancient Greece, listener and listening have experienced multiple changes. The law that governs a listening mode is not found outside historical, political or social determinations that overcome the specific musical field. However, musical transformations are inexorable to approach an understanding of changes produced in the listener and the act of hearing a musical work.
How has the music been treated by Freud and Lacan? What is the interest that may arouse to psychoanalysis the sonorous dimensions in their different treatments? How does sound transformations in modernism occur and how they affect listening? What relationships can be established between these transformations and psychoanalysis?
Key Words: consonance, dissonance, music, psychoanalysis.
References
Adorno, Th. (2003). Filosofía de la nueva música. Madrid: Akal.
Adorno, Th. (2006). Escritos musicales I-III. Madrid: Akal.
Buch, E. (2006). Le cas Schönberg. Paris: Gallimard.
Dachet, F. (2008). L'émancipation de la dissonance. A propos du Cas Schönberg d'Esteban Buch. In: Superflux, 2, mars, Paris: Éditions de l’Unebévue.
Danto, A. (1999). Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde con la historia. Barcelona: Paidós.
De Assis, P. (2012), (Coord.). Pierre Boulez. Escritos seletos. Lisboa: Casa da Música, Centro de Estudos de Sociologia y Estética Musical.
Didier-Weill, A. (1999). Invocaciones. Dionisio, Moisés, San Pablo y Freud. Buenos Aires: Nueva Visión.
Fernández Caraballo, A. M. (2015). Relaciones entre música y psicoanálisis: escucha y escritura de casos. En Fermentario, 9(2), diciembre de 2015, pp. 1-13. ISNN 16886151 http://www.fermentario.fhuce.edu.uy
Fernández Caraballo, A. M. (2010). La música al margen o fuera de la representación: entre lo audible y lo legible. En Memorias del 6.to Foro Latinoamericano Memoria e Identidad. Asociación Civil Signo, Unesco, Universidad de la Rioja. Montevideo.
Freud, S. (1914). El Moisés de Miguel Ángel. Tomo XIII. En Sigmund Freud. Obras completas. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 1997.
García Laborda, J. (2004). La música moderna y contemporánea a través de los escritos de sus protagonistas: una antología de textos comentados. Sevilla: Doble J.
Hegel, G.W.F. (1991). Estética II. Barcelona: Península.
Kröpfl, F. (2006). Algunas reflexiones en torno a la música. En Revista de Filosofía, 20, agosto.
Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Lacan, J. (1972-1973). El Seminario, Libro 20: Aun. Buenos Aires: Paidós, 1998.
Levi-Strauss, C. (1976). El hombre desnudo. Mitológicas IV. México: Siglo XXI.
Nietzsche, F. (1973). El nacimiento de la tragedia, o Grecia y el pesimismo. Madrid: Alianza Editorial.
Quignard, P. (1998). El odio a la música. Diez pequeños tratados. Madrid: Andrés Bello.
Villalba, A. y Fernández Caraballo, A. M. (2012). Con-dissonâncias: ato analítico, poesia y música. En Leite, N. y Milán-Ramos, J. G. (Eds.) EntreAto: o poético e o analítico. Campinas: Mercado de Letras, pp. 321-338.