Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
How do they train teachers in Secondary Education in Germany?
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

Germany
teacher training
secondary education
university education
educational systems
Alemania
formación de docentes
educación secundaria
educación universitaria
sistema educativo
Germany
teacher training
secondary education
university education
educational systems

How to Cite

Chaves Salas, A. L., Kunze, I., Müller-Using, S., & Nakamura, Y. (2017). How do they train teachers in Secondary Education in Germany?. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30106

Abstract

This bibliographical research shows the model of teacher education for secondary education in Germany, especially at Osnabrück University located in the region of Lower Saxony. This information has been obtained as a product of investigation in the project: Models of Teacher Education in Secondary Education: analysis and proposal, registered at the Institute of Education at the Faculty of Education of the University of Costa Rica, analyzing the curricula for teacher training in different countries, among them the one which is represented in this article. Moreover the article describes the form and levels of the German education system including dual vocational education. Highlighted is the importance of the definition of standards for the formation of teachers that takes place in that country, at the federal level, that contributes to establish a basic professional profile of the teacher, which should be taken care of by the universities that form these professionals, as well as the relevance of the concurrent training model, among other subjects. As a conclusion some aspects of teacher training in Germany are highlighted that could serve as reference to improve the teacher training in Universities in our country.
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30106
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Alemania: Economía y demografía. (2017). Expansión, Sección Datos macro. Recuperado de www.datosmacro.com/paises/alemania

Berengueras, Ma. Mercé. (2011) El Sistema Educativo de Alemania. Avances en Supervisión Educativa. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España, (15). Recuperado de https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/493/333

Chaverri, Diego y Sanabria, Marcela. (2010) Estudio comparativo entre los programas que ofrecen tres universidades públicas y siete universidades privadas en la carrera de I y II ciclo dela educación general básica en Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 10(3), 1-33. Doi http://dx.doi.org/10.15517/aie.v10i3.10145

European Commission/EACEA/Eurydice. (2015) The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

González, Grisell. (2007). La educación por competencias en la formación docente. https://www.google.com/search?q=Educaci%C3%B3n+por+competencias+en+la+formacion+docente

Müller, Ingrid. (1995) La formación docente en Alemania, una mirada histórica. Revista Educación y Pedagogía, (14 y 15), 170-177.

Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). (2013). Índice de desarrollo humano. Recuperado http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr2013_es_complete.pdf

Pogré, Paula y Krichesky, Graciela. (2005). Formar docentes una alternativa multidisciplinaria. Argentina: Papers Editores.

Robalino, Magaly. (2009). Políticas educativas, políticas docentes y formación docente. Quito: Oficina UNESCO.

Schulte, Barbara. (2005). El sistema educativo alemán. Recuperado http://www.quadernsdigitals.net/datos_web/biblioteca/l_7171/enLinea/9.pdf

Secretaría de la Conferencia Permanente de Ministros de Educación y Cultura de los Länder en la República Federal de Alemania (KMK). (2017): Basic Structure of the Education System in the Federal Republic of Germany, p 1. Recuperado https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Dokumentation/en_2017.pdf

UNESCO. (2006). La formación docente: Una clave para la mejora educativa. En Modelos innovadores de formación inicial docente. Una apuesta por el cambio. Santiago de Chile: UNESCO-PRELAC Unesco.

UNESCO-OREALC. (2014). Temas críticos para formular nuevas políticas docentes en América Latina y el Caribe: El debate actual. Santiago, Chile: Centro de Estudios de Políticas Educativas. Universidad Católica.

Universität Osnabrück (2014a). Studium zum Lehramt an Haupt- und Realschulen. Recuperado https://www.uni-osnabrueck.de/studieninteressierte/erste_orientierung/abschluesse/lehramt/lehramt_an_haupt_und_realschulen.html

Universität Osnabrück (2014b). Studium zum Lehramt an Gymnasien. Recuperado https://www.uni-osnabrueck.de/studieninteressierte/erste_orientierung/abschluesse/lehramt/lehramt_an_gymnasien.html

Universität Osnabrück (2014c). Studium zum Lehramt an berufsbildenden Schulen. Recuperado https://www.uni-osnabrueck.de/studieninteressierte/erste_orientierung/abschluesse/lehramt/lehramt_an_berufsbildenden_schulen.html

Comments

Downloads

Download data is not yet available.