Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Approaches towards building the concept of “school pathways”
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

school pathways
secondary education
compulsory education
school transition
trayectorias escolares
educación secundaria
escolaridad obligatoria
transición escolar
school pathways
secondary education
compulsory education
school transition

How to Cite

Briscioli, B. (2017). Approaches towards building the concept of “school pathways”. Actualidades Investigativas En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30212

Abstract

This article presents a conceptual perspective built on a doctoral dissertation on educational pathways, in a scenario where the compulsory period of secondary schooling has been extended in Argentina. First of all, sociological debates are discussed in an attempt to understand the multiple factors making up the subject’s life experiences. Arguments focus on how each of these factors are weighed, and suggestions are made to analyze the relationships between them. Secondly, educational pathways are referred to, drawing special attention to the institutional conditions that define them as they make up the concepts of what is standard. In turn, an attempt is made to show that subjects make their way through the educational system in a variety of ways. Thirdly, the transition from adolescence into youth is analyzed to add depth to the place secondary education has occupied in light of the population recently entering this level. Then, surveys on school dropout rates are analyzed in order to account for the prevailing ways in which this phenomenon is understood and to highlight the place school has as an institution. It is stated that standard schooling conditions create concrete, specific difficulties during the subjects’ passage through the secondary level. Finally, an outline is given of the issues to be taken into account when undertaking the conceptualization of educational pathways.
https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30212
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Binstock, Georgina y Cerrutti, Marcela. (2005). Carreras truncadas: el abandono escolar en el nivel medio en la Argentina. Buenos Aires: Unicef.

Bourdieu, Pierre. (1979). La distinción. Criterio y bases sociales del gusto (3a. ed.). Madrid: Taurus.

Bourdieu, Pierre. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, Pierre. (1989). La ilusión biográfica. Historia y fuente oral, (2), 27-33.

Briscioli, Bárbara. (2016). La incidencia de las condiciones de escolarización del nivel secundario en la construcción de las trayectorias escolares. Perfiles Educativos, 38(154), 134-153.

Briscioli, Bárbara. (2013). Tendencias y puntos críticos en las trayectorias escolares de estudiantes de Escuelas de Reingreso de la Ciudad de Buenos Aires. Una indagación sobre las condiciones de escolarización en la construcción de las trayectorias escolares (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional de Entre Ríos, Paraná, Argentina.

Casal, Joaquím. (1996). Modos emergentes de transición a la vida adulta en el umbral del siglo XXI. Aproximación sucesiva, precariedad y desestructuración. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (75), 295-316.

Clot, Yves. (1989). La otra ilusión biográfica. Historia y fuente oral, (2), 35-39.

Dubet, Francois. (noviembre, 2004). ¿Mutaciones institucionales y/o neoliberalismo? Conferencia inaugural del Seminario Internacional sobre “Gobernabilidad de los sistemas educativos en América Latina”, IIPE/Unesco, Buenos Aires, Argentina.

Fainsod, Paula (2006). Embarazo y maternidad adolescente en la escuela media. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Frassa, Juliana y Muñiz Terra, Leticia. (agosto, 2004). Trayectorias laborales: origen y desarrollo de un concepto teórico-metodológico. Ponencia presentada en las Cuartas Jornadas de Etnografía y Métodos Cualitativos, Instituto de Desarrollo Económico y Social, Buenos Aires, Argentina.

Frigerio, Graciela. (2010). Curioseando (saberes e ignorancias). En Graciela Frigerio y Gabriela Diker (Comps.), Educar: saberes alterados (pp. 20-44). Buenos Aires: Del estante editorial.

Gimeno Sacristán, José. (1997). La transición a la educación secundaria. Madrid: Morata.

Galland, Olivier. (2002). Les jeunes (6ta ed.). París: La Découverte.

Jacinto, Claudia (Comp.). (2010). La construcción social de las trayectorias laborales de jóvenes. Políticas, instituciones, dispositivos y subjetividades. Buenos Aires: Teseo.

Jacinto, Claudia y Millenaar, Verónica. (2010). La incidencia de los dispositivos en la trayectoria laboral de los jóvenes. Entre la reproducción social y la creación de oportunidades. En Claudia Jacinto (Comp.), La construcción social de las trayectorias laborales de jóvenes. Políticas, instituciones, dispositivos y subjetividades (pp.181-224). Buenos Aires: Teseo.

Kantor, Débora (Coord.). (2001). La escuela secundaria desde la perspectiva de los jóvenes con trayectorias escolares inconclusas. Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires, Secretaría de Educación.

Kaplan, Carina y Fainsod, Paula. (2001). Pobreza urbana, diversidad cultural y escuela media. Notas sobre las trayectorias escolares de las adolescentes embarazadas. Revista del IICE, 10(18), 25-36.

Kessler, Gabriel. (2004). Sociología del delito amateur. Buenos Aires: Paidós.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2009). Abandono escolar y políticas de inclusión en la educación secundaria. Buenos Aires: Unesco-IIPE.

Rancière, Jacques. (2007). Pensar entre disciplinas. En Graciela Frigerio y Gabriela Diker (comps.), Educar (sobre) impresiones estéticas (pp. 283-291). Buenos Aires: Del estante editorial.

Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina, Siteal. (2009). ¿Por qué los adolescentes dejan la escuela? Motivos de la deserción en la transición del primario al secundario. Recuperado de http://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article4850

Sistema de Información de Tendencias Educativas en América Latina, Siteal. (2008). La escuela y los adolescentes. En Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina. (pp. 115-120). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001824/182416s.pdf

Terigi, Flavia. (2004). La enseñanza como problema político. En Graciela Frigerio y Gabriela Diker (comps.), La transmisión en las sociedades, las instituciones y los sujetos (pp. 191-202). Buenos Aires: Novedades Educativas 191-202. Buenos Aires: Novedades.

Terigi, Flavia. (2008a). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. En Jóvenes y docentes en el mundo de hoy (pp. 161-178). Buenos Aires: Santillana.

Terigi, Flavia. (2008b). Los cambios en el formato de la escuela secundaria argentina: por qué son necesarios, por qué son tan difíciles. Propuesta educativa, 17(29), 63-71. Recuperado de http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/dossier_articulo.php?num=29&id=19

Terigi, Flavia. (2010). El saber pedagógico frente a la crisis de la monocronía. En Graciela Frigerio y Gabriela Diker (Comps.), Educar: saberes alterados (pp. 99-110). Buenos Aires: Del estante editorial.

Terigi, Flavia. (2011). En la perspectiva de las trayectorias escolares. En Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación – Unesco (Eds.), Capítulo 3 Atlas de las Desigualdades Educativas en América Latina (pp. 1-13). Recuperado de http://www.atlas.siteal.iipe.unesco.org/sites/default/files/SITEAL_Atlascap3_20110916_Terigi.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.