Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Promotion of learning strategies from teaching action: university perceptions of teaching
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

método de enseñanza
estrategias educativas
método de aprendizaje
enseñanza superior
teaching methods
educational strategies
learning methods
higher education

How to Cite

Henríquez Ritchie, P., & Álvarez Mariscal, M. (2018). Promotion of learning strategies from teaching action: university perceptions of teaching. Actualidades Investigativas En Educación, 18(3). https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34099

Abstract

In this article are exposed the results of a research whose objective was to explore the educational strategies used by university teachers, the forms of evaluation of learning and the strategies of learning that promote in their students. Two contexts related to the training of educational agents were chosen: the degree of Science in Education of the Autonomous University of Baja California (UABC) and the Faculty of Education of the Universidad Complutense de Madrid (UCM). A non-representative sample of 24 teachers (19 UCM teachers and 5 UABC teachers) was selected, who were interviewed in a semi-structured depth. This article presents the results related to the dimension of learning strategies: in this respect, a sub-dimension related to the promotion of learning strategies was identified, three categories (student-centered learning, content-centered learning and teacher-centered learning) and four sub-categories of analysis. From the results of the research, it is suggested to deepen the understanding of student-centered learning strategies, which are identified with the constructivist theories of knowledge generation. At the same time, these results are expected to provide theoretical and methodological elements to improve the understanding of the learning strategies currently used by university students in contexts of formation of educational agents and their metacognitive processes.
https://doi.org/10.15517/aie.v18i3.34099
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abdi, Alí, Lael, Soosan y Ahmadyan Hamze. (2013). The Effect of Teaching Strategy Based on Multiple Intelligences on Students’ Academic Achievement in Science Course. Universal Journal of Educational Research, 1(4), 281-284. Recuperado de http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1053949.pdf

Carbajosa, Diana. (2011). Debates desde paradigmas en la evaluación educativa. Revista Perfiles Educativos, 33(128), 183-192.

Coll, César. (2004). Psicología de la educación y prácticas educativas mediadas por las tecnologías de la información y comunicación. Una mirada constructivista. Revista Sinéctica, (25), 1-24. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99815899016

Díaz, Frida y Hernández, Gerardo. (2002). Constructivismo y aprendizaje significativo. En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (pp. 23-62). México: McGraw-Hill.

Donche, Vicent, De Maeyer, Sven y Van Petegem, Peter. (2007). Teachers Conceptions of Learning and Teaching and Their Effect on Student Learning. British Educational Research Association Anual Conference, Institute of Education, University of London, 5-8 September. Recuperado de http://www.leeds.ac.uk/educol/documents/166752

Donche, Vicent, De Maeyer, Sven, Coertjens, Liesje, Van Daal, Tine y Van Petegem, Peter. (2013). Differential use of learning strategies in first-year higher education: The impact of personality, academic motivation, and teaching strategies. British Journal of Educational Psychology, 83, 238-251. Recuperado de https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23692533

Fernández Nistal, María Teresa, Pérez Ibarra, Ricardo Ernesto, Peña Boone, Sergio Humberto y Mercado Ibarra, Santa Magdalena. (2011). Concepciones sobre la enseñanza del profesorado y sus actuaciones en clases de ciencias naturales de educación secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(49), 571-596. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/140/Resumenes/Resumen_14018533011_1.pdf

García Salas, Lilia y Ortega Massé, Juan Carlos. (2012). Influencia de los estilos de aprendizaje y la autorregulación en el rendimiento escolar de los alumnos de Bachillerato a Distancia del Estado de México. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 4(7), 122-131. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/45262

García Cué, José Luis, Sánchez Quintanar, Concepción, Jiménez Velázquez, Mercedes Aurelia y Gutiérrez Tapias, Mariano. (2012). Estilos de aprendizaje y estrategias de aprendizaje: un estudio en discentes de postgrado. Revista Estilos de Aprendizaje, 10(10), 1-17. Recuperado de http://www2.uned.es/revistaestilosdeaprendizaje/numero_10/articulos/Articulo06.pdf

Gardner, Howard. (2008). La educación de la mente y el conocimiento de las disciplinas. Barcelona: Paidos.

Gastón, Alishia, Martínez, James y Martín, Ellice. (2016). Embedding Literacy Strategies in Social Studies for Eighth-Grade Students. Journal of Social Studies Education Research, 7(1), 73-95. Recuperado de http://dergipark.gov.tr/download/article-file/264153

Hernández Rojas, Gerardo. (1998). Paradigmas en psicología de la educación. México D.F.: Paidós.

Kablan, Zeynel y Kaya, Sibel. (2014). Preservice Teacher’s Constructivist Teaching Scores Based on Their Learning Styles. Australian Journal of Teacher Education, 39(12), 66-77. Recuperado de http://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2459&context=ajte

Kamboj, Pooja y Kumar Singh, Sushil. (2015). Effectiveness of Selected Teaching Strategies in Relation to the Learning Styles of Secondary School Students in India. Interchange, 46(3), 289-312. Recuperado de https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs10780-015-9253-7.pdf

León Urquijo, Ana Patricia, Risco del Valle, Eduardo y Alarcón Salvo, Cristina. (2014). Estrategias de aprendizaje en educación superior en un modelo curricular por competencias. Revista de Educación Superior 43(172), 123-144. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista172_S3A6ES.pdf

Monereo, Carles, Castelló, Monserrat, Clariana, Marcè, Palma, Monserrat y Pérez, María. (2007). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. México D.F.: Graó:

Piñuel Raigada, José Luis. (2002). Epistemología, metodología y técnicas de análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística 3(1), 1-42. Recuperado de https://www.ucm.es/data/cont/docs/268-2013-07-29-Pinuel_Raigada_AnalisisContenido_2002_EstudiosSociolinguisticaUVigo.pdf

Robles, Bernardo. (2011). La entrevista en profundidad: una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), 39-49. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/351/35124304004.pdf

Rodríguez Garza, Mayela del Refugio, Sanmiguel Salazar, Francisca y Hernández Vallejo, Claudia. (2012). Los estilos de aprendizaje y la aplicación de estrategias de enseñanza-aprendizaje para favorecer el rendimiento académico en un posgrado de educación mexicano. En Fernando Guerra, Rosa García-Ruiz, Natalia González, Paula Renés y Ana Castro (Coords.), Estilos de aprendizaje: investigaciones y experiencias (pp. 1-9). Congreso Mundial de Estilos de Aprendizaje, Santander, España. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4664795

Rosas, Ricardo y Balmaceda, Christian. (2008). Piaget, Vigotsky y Maturana: constructivismo a tres voces. Buenos Aires: Aique.

Serrano González-Tejero, José Manuel y Pons Parra, Rosa María. (2011). El constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa 13(1). Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/viewFile/268/431

Shukla, Divya y Dungsungnoen, Aj Pattaradanai. (2016). Student’s Perceived Level and Teacher’s Teaching Strategies of Higher Order Thinking Skills; A Study on Higher Educational Institutions in Thailand. Journal of Education and Practice, 7(12), 211-219. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ1099486

Tünnermann Bernheim, Carlos. (2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Universidades, (48), 21-32. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37319199005

Vargas Jiménez, Ileana. (2012). La entrevista en la investogación cualitativa. Nuevas tendencias y retos. Revista Caliad en la Educación Superior, 3(1), 119-139. Recuperado de http://biblioteca.icap.ac.cr/BLIVI/COLECCION_UNPAN/BOL_DICIEMBRE_2013_69/UNED/2012/investigacion_cualitativa.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.