Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Mathematical errors of students who enter to university
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

mathematical errors; university students; mathematics education; university education
errores matemáticos; persona estudiante universitaria; enseñanza de las matemáticas; educación superior

How to Cite

Gamboa Araya, R., Castillo Sánchez, M., & Hidalgo Mora, R. (2019). Mathematical errors of students who enter to university. Actualidades Investigativas En Educación, 19(1), 31. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35278

Abstract

Many students, who enter the university, have mathematical errors that are shown during the process of construction of new content, and impact their academic performance in the discipline. Many authors have recognized the importance of the study and analysis of errors, as a means for learning and an input for improvement. This article presents the results obtained by analyzing the errors committed by first-year students in the mathematics diagnostic test at the National University, Costa Rica, in the year 2017. The research is qualitative, explanatory and descriptive. The test had 60 unique selection exercises. The students had to write down in the exam brochure all the procedures performed. A random sample of 100 tests was selected. For each item, a choice of tests was made where the students had performed some procedure and the errors were classified according to their origin: mathematical language, spatial information, incorrect inferences or associations, recovery of a previous scheme, incorrect or accidental calculations, and deficiencies in the construction or absence of prior knowledge. The students, in addition to presenting errors in the mentioned categories, presented errors in mathematical contents such as identification of the priority of operations, use of parentheses, concept of absolute value, operations with polynomials, notable formulas, and factorization, among others. The results show that the students present diverse errors and deficiencies in mathematics; therefore, it is necessary to propose strategies, at the university level, to correct this situation and ensure that students have the necessary bases to successfully face the courses of the discipline.

https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35278
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Abrate, Raquel, Pochulu, Marcel y Vargas, José. (2006). Errores y dificultades en Matemática: Análisis de causas y sugerencias de trabajo [versión digital pdf]. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de Villa María. Recuperado de http://unvm.galeon.com/Libro1.pdf

Barrón López, José, Ruiz Chávez, Oscar, Luna González, Juan, Estrada Cabral, Jesús y Loera Ochoa, Eduardo. (2013). Errores matemáticos más comunes de los alumnos de nuevo ingreso en las clases de física y matemática de las carreras de ingeniería de la UACJ. CULCyT, 10(50), 108-123. Recuperado de http://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/culcyt/article/view/933

Cadenas, Reinaldo. (2007). Carencias, dificultades y errores en los conocimientos matemáticos en alumnos del primer semestre de la Escuela de Educación de la Universidad de los Andes. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 2(6), 68-84. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/709/70920605.pdf

Carrión Miranda, Vicente. (2007). Análisis de errores de estudiantes y profesores en expresiones combinadas con números naturales. Unión Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (11), 19-57. Recuperado de http://www.fisem.org/www/union/revistas/2007/11/Union_011_007.pdf

Cervantes Campo, Guillermo y Martínez Solano, Rafael. (2007). Sobre algunos errores comunes en desarrollos algebraicos. Zona Próxima, (8), 34-41. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/853/85300804.pdf

Del Puerto, Silvia, Minnaard, Claudia y Seminara, Silvia. (2006). Análisis de los errores: una valiosa fuente de información acerca del aprendizaje de las Matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 38(4). Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1704266

Dodera, Graciela, Bender, Gustavo, Burroni, Ester y Lázaro, María. (2014). Errores, actitud y desempeño matemático del ingresante universitario. Unión Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (38), 69-84. Recuperado de http://www.fisem.org/www/union/revistas/2014/38/archivo8.pdf

Engler, Adriana, Gregorini, María Inés, Müller, Daniela, Vrancken, Silvia, y Hecklein, Marcela. (2004). Los errores en el aprendizaje de matemática. Revista Premisa, 6(23), 23-32.

Franchi, Lissette y Hernández de Rincón, Ana I. (2004). Tipología de errores en el área de la geometría plana. Educere, 8(24), 63-71. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/19840/1/articulo10.pdf

Gandulfo, María, Benitez, Irma, Ramírez, Roxana, Brandolín, Jorge, Gemignani, María, De Zan, Maricel, Musto, Diana y Gimenez, Liliana. (setiembre, 2013). El aprendizaje de la matemática a partir de los errores. Ponencia presentada en VII Congreso Iberoamericano de Educación Matemática. Recuperado de https://semur.edu.uy/cibem.org/7/actas/pdfs/982.pdf

Godino, Juan, Batanero, Carmen y Font, Vicenç. (2004). Fundamentos de la enseñanza y aprendizaje de la Matemática para maestros. En Juan Godino (Ed.), Didáctica de la Matemática para Maestros (pp. 5-154). España: Universidad de Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/9_didactica_maestros.pdf

Gómez, Kelly, Wilches, Liney, Ruiz, Rodolfo y Corrales, Zuly. (2012). Dificultades en el aprendizaje de las matemáticas en los estudiantes del 6º grado de educación básica secundaria en la institución educativa Almirante Colón (Tesis de Licenciatura). Universidad Francisco de Paula Santander, Santander, Colombia. Recuperada de http://190.242.62.234:8080/jspui/bitstream/11227/226/1/proyecto_unicartagena.pdf

Lucchini, Graciela, Cuadrado, Blanca y Tapia, Lucila. (2006). Errar no es siempre un error. Fundación Educacional Arauco (Fundar). Santiago, Chile. [versión digital pdf]. Recuperado de http://www.fundacionarauco.cl/_file/file_3878_errar%20no%20es%20siempre%20un%20error.pdf

Mancera Martínez, Eduardo. (2015). Errar es un placer: El uso de los errores para el desarrollo del pensamiento matemático (2a. ed.). México: 3D Editorial.

McMillan, James y Schumacher, Sally. (2005). Investigación educativa una introducción conceptual (5a. ed.). Madrid, España: Pearson Educación, S.A.

Morales Niño, Sandra. (2017). Errores que presentan estudiantes de undécimo, en el uso del lenguaje algebraico. (Tesis de Licenciatura). Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia. Recuperada de http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/2242/TE-20561.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Olmedo, Nora, Galíndez, Marcela, Peralta, Javier y Di Bárbaro, Miryam. (mayo, 2015). Errores y concepciones de los alumnos en álgebra. Ponencia presentada en la XIV Conferencia Interamericana de Educación Matemática, Chiapas, México. Recuperado de http://xiv.ciaem-redumate.org/index.php/xiv_ciaem/xiv_ciaem/paper/viewFile/877/367

Rico, Luis. (1998). Errores en el aprendizaje de las matemáticas. En Jeremy Kilpatrick, Pedro Gómez y Luis Rico (Eds.), Educación Matemática. Errores y dificultades de los estudiantes. Resolución de problemas. Evaluación. Historia (pp. 69-108). Bogotá, Colombia: una empresa docente.

Universidad Nacional. Escuela de Matemática. (2015). Informe de resultados examen de diagnóstico de matemática: Estudiantes de primer ingreso del año 2015. [Documento no publicado].

Universidad Nacional. Escuela de Matemática. (2016). Informe de resultados examen de diagnóstico de matemática: Estudiantes de primer ingreso del año 2016. [Documento no publicado].

Universidad Nacional. Escuela de Matemática. (2017). Informe de resultados examen de diagnóstico de matemática: Estudiantes de primer ingreso del año 2017. Documento no publicado.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2018 Actualidades Investigativas en Educación

Downloads

Download data is not yet available.