Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Notions and evaluation practices based on the approach for competences implemented in the Professional Technical Colleges of Costa Rica
PDF (Español (España))

Keywords

technical education
professional education
competence approach
educación técnica
educación profesional
enfoque por competencias

How to Cite

Camacho Calvo, S. (2020). Notions and evaluation practices based on the approach for competences implemented in the Professional Technical Colleges of Costa Rica. Actualidades Investigativas En Educación, 20(2), 1–36. https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41650

Abstract

The analysis on the educational modalities by competences creates a research area, the present theoretical - methodological exploration is oriented towards the analysis and reflection around the processes of teaching and learning, notions and evaluative practices in the implementation of the competency-based approach in Professional and Technical High Schools in Costa Rica. The research begins with a brief critical analysis on the notions, the curriculum and the evaluative practices under the competency-based approaches, to then contrast them with those generated in the Costa Rican context under the modality of the Education based on Labor Competency Standards (EBNC), implemented by the Ministry of Public Education of Costa Rica. To answer the research question a narrative was constructed, these includes the critical analysis of the theoretical, teachers and student discourses about the notions of competence and the evaluation practices in the EBNC, the analysis took place between 2015 and 2016. The aim was to put in perspective the need for an education that integrates the different aspects of knowledge and that transcends the emphasis of the labor skills towards an education that allows to develop the knowledge of how to live in the world as an active citizen, and where, in addition, diversity is recognized as a construction of significance of different worldviews, in the sense of interpretation horizons proposed by the hermeneuts, that is, to give meaning as a human being of the daily experiences of the actors in the educational system within the learning processes.

https://doi.org/10.15517/aie.v20i2.41650
PDF (Español (España))

References

Ávila, Gerardo, y López, Xinia. (2001). Educación basada en normas de competencia. San José, Costa Rica: INA.

Cabrerizo, Jesús., Rubio, María Julia., y Castillo, Santiago. (2008). Programación por competencias. Formación y práctica. Madrid, España: Pearson Educación, S.A.

Castillo, Santiago y Cabrerizo, Jesús. (2010). Evaluación educativa de aprendizajes y competencias. Madrid, España: Pearson Educación, S.A.

Camacho, Silvia. (2017). Prácticas evaluativas basadas en el enfoque por competencias de varias especialidades de la educación técnica costarricense (Tesis de maestría). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Chomsky, Noam. (1999). Aspectos de la teoría de la sintaxis. Barcelona, España: Gedisa.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (1996). Educación y conocimiento: eje de la transformación productiva con equidad (versión resumida). Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001502/150253so.pdf

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (marzo de 1996). UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001502/150253so.pdf

Delors, Jaques. (1996). Los cuatro pilares de la educación. Madrid, España: Santillana, S.A.

Díaz-Barriga, Ángel. (2011). Competencias en la educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 2(5), 3-24.

Dirección de Educación Técnica y Capacidades Emprendedoras Ministerio de Educación Pública. (2011). Oferta Educativa de la Educación Técnica Profesocial en las modalidades de Agropecuaria, Industrial, Comercial y Servicios. San José, Costa Rica: MEP.

Escamilla, Amparo. (2009). Las competencias básicas. Claves y propuestas para su desarrollo en los centros. Barcelona, España: GRAÓ, de IRIF, S.L.

Escudero, Juan. (2009). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, (16), 65-82.

Gadamer, Hans-Georg. (2001). Antología. Salamanca, España: Ediciones Sígueme, S.A.

González, Luis Martín, Calvo, Sergio y Pérez, Gonzalo. (2006). Evaluación de los aprendizajes, aplicando la metodología por competencias. San José, Costa Rica: Organización de Estados Americanos.

González, Luis Martín, Venegas, Pedro y Madrigal, Roy. (2006). Proyecto Hemisférico. Desarrollo de competencias en la medicación Pedagógica. San José, Costa Rica: Organización de Estados Americanos.

Ibarra-Sáiz, María Soledad, Rodríguez-Gómez, Gregorio y García-Jiménez, Eduardo. (2013). Catálogo de competencias transversales a la evaluación. DevalSimWeb. Cádiz, España: Alfa III (2011)-10.

Jiménez, Jairo. (2008). Las competencias genéricas en el posgrado de la Universidad de Costa Rica (Tesis de maestría). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Madriz, Luis Paulino. (1998). Análisis de factores que determinan la Oferta de especialidades en Educación Técnica en el Colegio Técnico en el Colegio Técnico Profesional de la Suiza (Tesis de Maestría). Escuela de Admisnitración Educativa, Unversidad de Costa Rica. San José, Costa Rica.

Mainieri, Aida. (2009). La formación de los profesionales de la educación técnica profesional costarricense en especialidades no tradicionales y la correspondencia con los requerimientos de los empleadores, desde la perspectiva de los actores sociales un fundamento para el cambio (Tesis para optar al grado de Doctor en Educación). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Maldonado, Miguel Ángel. (2006). Competencias: método y genealogía. Pedagogía y didáctica del trabajo. Bogota, Colombia: Ecoe Ediciones.

Ministerio de Educación Pública. (2009). Reglamento de Evaluación de los Aprendizajes 2009. San José, Costa Rica: MEP.

Ministerio de Educación Pública, Departamento de Educación Técnica. (2009). Especialidad: Ejecutivo para Centros de Servicios. Diseño curricular bajo el Modelo de Educación basada en Normas de Competencias. San José, Costa Rica: Consejo Superior de Educación.

Muñoz, Luis. (2012). Enfoque por competencias y mercado de trabajo. Nuevas tendencias para la educación universitaria. Actualidades Investigativas en Educación, 12(2), 1-30. Doi 10.15517/aie.v12i2.10283

Muñoz, Luis. (15 de Febreo de 2015). Educación y desarrollo económico en Costa Rica. Apuntes para la discusión. Observatorio de la Educación Nacional y Regional Recuperado de http://observatorio.inie.ucr.ac.cr/

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (27 de noviembre de 2015). Definition and Selection of Competencies (DeSeCo). Recuperado de http://www.deseco.admin.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf

Programa Estado de La Nación. (2010). Decimosexto Informe Estado de la Nación y Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: Programa Estado de la Nación.

Puiggrós, Adriana. y Gagliano, Rafael. (2004). La fábrica del conocimiento. Los saberes socialmente productivos en América Latina. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.

Ricoeur, Paul. (2003). I Tiempo y Narración. Coyoacán, México: Siglo Veintiuno Editores, S.A.

Ricoeur, Paul. (2003). II Tiempo y Narración. Coyoacán, México: Siglo Veintiuno editores, S.A.

Ricoeur, Paul. (2005). Caminos del Reconocimiento. Madrid, España: Editorial Trotta, S.A.

Rifkin, Jeremy. (1996). El fin del trabajo: nuevas tecnologías contra puestos de trabajo: el nacimiento de una nueva era. Barcelona, España: Paidós.

Tobón, Sergio. (2006). Competencias en la Educación Superior. Bogotá, Colombia: 2006.

Tobón, Sergio. (2009). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctico. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.

Tobón, Sergio., Sánchez, Antonio., Carretero, Miguel Ángel. y García, Juan Antonio. (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Organización de las Nacionaes Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2015). Replantear la educación. ¿Hacia un bien común mundial? Paris, Francia: UNESCO.

Zabala, Antoni., y Arnau, Laia. (2009). Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona, España: GRAÓ, de IRIF, S.L.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.