Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
“Never left me alone." Accompaniment experiences during final pedagogical practices in Chile
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

formación docente
práctica pedagógica
tutoría
educación superior
enseñanza y formación
teacher training
pedagogical practice
tutoring
higher education
teaching and training

How to Cite

San Martín Cantero, D., & San Martín Aedo, R. . (2023). “Never left me alone." Accompaniment experiences during final pedagogical practices in Chile. Actualidades Investigativas En Educación, 23(1), 1–28. https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.51619

Abstract

Pedagogical accompaniment constitutes a formative and relational space in which higher education institutions and schools participate. However, experiences of accompaniment lacking dialogue and collaboration strain the practice and pedagogical knowledge of students. The purpose of the study is to identify experiences and conditions necessary for pedagogical accompaniment during final internships. The research method is qualitative and based on Grounded Theory. Fifteen students of the Catholic University of Temuco were interviewed in final pedagogical practices during the period 2018 - 2019, in the region of La Araucanía, Chile. The data correspond to student testimonies, analyzed through open coding with the support of ATLAS.ti software version 9. Regarding the ethics of the research, an informed consent with confidentiality and anonymity commitments was elaborated. The results are divided into two dimensions: relevant experiences of accompaniment and conditions necessary for pedagogical accompaniment. Regarding the first dimension, welcoming actions at the beginning of the professional practice, constant support from those who develop tutorials and learning acquired in the observation of their actions are observed. The second dimension shows the support of tutors, collaborative work, support from school teachers and the building of trusting relationships. It is concluded that it is necessary to generate actions such as: teacher induction that stimulates trust between tutors and students, training for evidence-based observation, promoting the participation of other teachers, encouraging diverse accompaniment experiences and developing tutorial training plans.

https://doi.org/10.15517/aie.v23i1.51619
PDF (Español (España))
XML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Alliaud, Andrea. (2017). Los artesanos de la enseñanza. Acerca de la formación de maestros con oficio. Paidós.

Arbizu, Feli., Lobato, Clemente. y Castillo, Laura. (2005). Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de Psicodidáctica, 10(1), 7-22. https://www.redalyc.org/pdf/175/17514745002.pdf

Ariza, Gladis. y Ocampo, Héctor. (2005). El acompañamiento tutorial como estrategia de la formación personal y profesional: un estudio basado en la experiencia de una institución de educación superior. Universitas Psychologica, 4(1), 31-41. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1428889

Ávalos, Beatrice. (2014). La formación inicial docente en Chile: Tensiones entre políticas de apoyo y control. Estudios pedagógicos, 40(1), 11-28. https://www.scielo.cl/pdf/estped/v40nEspecial/art02.pdf

Banister, Peter., Burman, Erika., Parker, Ian., Taylor, Maye. y Tindall, Carol. (2004). Métodos Cualitativos en Psicología. Universidad de Guadalajara.

Benoit, Claudine. (2021). La tutoría entre pares: una estrategia para el fortalecimiento de la vocación pedagógica. Transformación, 17(1), 1-17. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-29552021000100001

Blumer, Herbert. (1986). Symbolic interactionism: Perspective and method. Univ of California Press.

Boerr, Ingrid. y Beca, Carlos. (2022). Inducción de docentes noveles: tensiones y desafíos desde la experiencia chilena. En Carlos Marcelo y Paula Marcelo (Coords.), Empezar con buen pie. Experiencias de programas de inducción y acompañamiento a docentes de nuevo ingreso. Ediciones OCTAEDRO.

Bourdieu, Pierre. (2008). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo veintiuno

Bulmer, Martin. (1984). The Chicago School of Sociology: Institutionalization, Diversity,and the Rise of Sociological Research. University Press.

Bullough, Robert. (2000). Convertirse en profesor: la persona y la localización social de la formación del profesorado. En Bruce Biddle, Thomas Good e Ivor Goodsson (Eds.), La enseñanza y los profesores I. La profesión de enseñar (pp. 99-165). Paidos

Canales, Manuel. (2017). Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. LOM.

Cano, Rufino. (2008). Modelo organizativo para la planificación y desarrollo de la tutoría universitaria en el marco del proceso de convergencia europea en Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(61), 185-204. https://www.redalyc.org/pdf/274/27413170009.pdf

Christians, Clifford. (2011). La ética y la política en la investigación cualitativa. En N.Denzin y Y. Lincoln (Coords.), Manual de investigación cualitativa (pp. 283-331). Gedisa

Cisternas, Tatiana. (2016). Profesores principiantes de Educación Básica: dificultades de la enseñanza en contextos escolares diversos. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 42(4), 31-48. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500003

Cochrane-Smith, Marilyn. y Little, Sussan. (1999). Relationships of Knowledge and Practice: Teacher Learning in Communities. Review of Research in Education, 24, 249-305. https://www.jstor.org/stable/1167272

Correa, Enrique. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: vía de profesionalización. Educar, 51(2), 259-275. https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/295235

Correa, Enrique. y Gervais, Colette. (2011). Se former professionnellement par la pratique : une dynamique individuelle et collective. Revue des sciences de l’éducation, 37(2), 231-236. https://www.erudit.org/en/journals/rse/1900-v1-n1-rse084/1008984ar/

Davini, María. (2015). La formación en la práctica docente. Paidos

Domingo, Jesús. (2005). Las prácticas de asesoramiento a centros educativos: una revisión del modelo de proceso. Revista Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 13(17). https://www.redalyc.org/pdf/2750/275020513017.pdf

Denzin, Norman. y Lincoln, Yvonna. (2015). Las estrategias de investigación cualitativa. Gedisa.

Elbaz, Freema. (1983). Teacher thinking: a study of practical knowledge. Croom Helm.

Ellis, Neville., Alonzo, Dennis. y Nguyen, Hao. (2020). Elements of a quality pre-service teacher mentor: A literature review. Teaching and Teacher Education, 92. https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103072

Flick, Uwe. (2019). Introducción a la investigación cualitativa. Morata

Freire, Pablo. (2016). El maestro sin recetas. El desafío de enseñar en un mundo cambiante. Siglo veintiuno editores.

Freire, Pablo. y Shor, Isa. (2014). Miedo y osadía. La cotidianeidad del docente que se arriesga a practicar una pedagogía transformadora. Siglo veintiuno editores.

Gaete, Alfredo., Gómez, Viviana. y Bascopé, Martín. (2016). ¿Qué le piden los profesores a la formación inicial docente en Chile? Temas de la agenda pública, 11(86), 1-15 https://politicaspublicas.uc.cl/wp-content/uploads/2016/06/Qu%C3%A9-le-piden-los-profesores-a-la-formaci%C3%B3n-inicial-docente-en-Chile.pdf

Galaz, Alberto. (2011). Estrategias reflexivas en la formación de profesores y de formadores de profesores. LOM

Galaz, Alberto. (2018). Las comunidades profesionales como espacio de construcción y resistencia de la identidad del profesor. En I. Cantón y M. Tardif (Coords), Identidad profesional docente (pp. 95-112). Narcea.

García, Benilde., Ponce, Salvador., García, María., Caso, Joaquín., Morales, Cecilia., Martínez, Yessica., Serna, Armandina., Islas, Denisse., Martínez, Selena., Aceves, Yaralin. (2016). Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su definición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfiles Educativos, 38(151), 104-122. https://www.researchgate.net/publication/296333031_Las_competencias_del_tutor_universitario_Una_aproximacion_a_su_definicion_desde_la_perspectiva_teorica_y_de_la_experiencia_de_sus_actores

García, Narciso. (2008). La función tutorial de la universidad en el actual contexto de la educación superior. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 22(1), 21-48. http://trayectoriasinfo.uaem.mx:8080/trayectorias_info/pdf/herramientas_apoyo/LaFuncionTutorial.pdf

Glaser, Barney. y Strauss, Anselm. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Aldine Press.

Gibbs, Graham. (2009). Analyzing Qualitative Data. Sage.

González, Sandra., Mayor, Cristina. y Hernández, Elena. (2022). El mentor principiante: inducción profesional y resolución de problemas en la práctica. En Marcelo, Carlos y Marcelo, Paula (Coords.), Empezar con buen pie. Experiencias de programas de inducción y acompañamiento a docentes de nuevo ingreso. Ediciones OCTAEDRO

Harvard Business School. (2004). Coaching y Mentoring. Ed. Deusto.

Herrera, José. y Martínez, Ángela. (2018). El saber pedagógico como saber práctico. Pedagogía y Saberes, 49, 9-26. https://www.researchgate.net/publication/326077886_El_saber_pedagogico_como_saber_practico

Hock, Michael., Pulvers, Kim., Deshler, Donald. y Shumaker, Jean. (2001). The effects o fan after school tutoring program on the academic performance of at risk student and students with L.D. Remedial and Special Education. PRO-ED Journals, 22(3), 172-186. https://www.semanticscholar.org/paper/The-Effects-of-an-After-School-Tutoring-Program-on-Hock-Pulvers/a0b945bd2a41ee6d81a0528c8e8d29565d20e907

Kaddouri, Mokhtar. (2008). L’alternance comme espace de transitions et de tensions identitaires. En E. Correa Molina y C. Gervais (Dir.), Les stages en formation à l’enseignement : Pratiques et perspectives théoriques. Presses de l’Université du Québec.

Kennedy, Mary. (1999). The Role of Preservice Teacher Education. En L. Darling-Hammond y G. Sykes (Eds.), Teaching as a Learning Profession. Handbook of Policy and Practice, (pp. 54-85). Jossey-Bass.

Marcelo, Carlos. y Vaillant, Denisse. (2018). Hacia una formación disruptiva de docentes.10 claves para el cambio. Narcea

Méndez, Laura. (2012). El conocimiento situado y los sistemas de actividad. Un modelo teórico para repensar el prácticum. Revista de Educación, 359, 629-642. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4015551

Montecinos, Carmen. (2014). Análisis Crítico de las Medidas de Presión Propuestas para Mejorar la Formación Inicial de Docentes en Chile por el Panel de Expertos para una Educación de Calidad. Estudios Pedagógicos, 40(1), 285-301. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052014000200017&script=sci_abstract

MINEDUC. (2012a). Estándares orientadores para egresados de carreras de pedagogía en educación básica estándares pedagógicos y disciplinarios. LOM

MINEDUC. (2012b). Estándares orientadores para egresados de carreras de pedagogía en educación básica. LOM

MINEDUC. (2021). Inducción y mentorías para educadores y docentes principiantes ¡Llénate de experiencia!. https://www.cpeip.cl/mentoria-docente/

Nolan, Andrea. y Molla, Tebeje. (2018). Teacher professional learning as a social practice: an Australian case. International Studies in Sociology of Education, 27(4), 352-374. https://doi.org/10.1080/09620214.2017.1321968

Páez, Ruth. (2015). Práctica y experiencia: claves del saber pedagógico docente. Ediciones Unisalle.

Panel de Expertos para una Educación de Calidad. (2010). Informe Final: Primera Etapa. Propuestas para fortalecer la profesión docente en el sistema escolar chileno. Ministerio de Educación.

Pelletier, France. y Morales-Perlaza, Adriana. (2018) Saber e identidad en la profesión docente. De la identidad de estudiante a la de docente principiante. En Isabel Cantón y Maurice Tardif (Coords.), Identidad profesional docente (pp.19-32). Narcea.

Pino, Mauricio. (2014). Los valores que sustentan el Simce: pensando en un sistema de evaluación más allá de una medición estandarizada. Docencia, 52, 15-29. https://www.researchgate.net/publication/313900068_Los_valores_que_sustentan_el_SIMCE_Pensando_en_un_sistema_de_evaluacion_mas_alla_de_una_medicion_estandarizada

Ruiz, José. (2012). Metodología de investigación cualitativa. Universidad de Deusto.

Sánchez, Gerardo. y Jara, Ximena. (2014). Los espacios de tutoría en práctica profesional y sus necesidades de fortalecimiento. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1-25 https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032014000200012

Sánchez, Juan. (2016). El carácter bipolar del prácticum de magisterio: un reto para la innovación. Opción, Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 32(10). 715-733. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5875190

Sánchez, Tomás. y González, Hamlet. (2016). Saber pedagógico: fundamento del ejercicio docente. Educación y educadores, 19(2), 241-253. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5716383

San Martín, Daniel. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 103-122. http://redie.uabc.mx/vol16no1/contenido-sanmartin.html

San Martín, Daniel. y San Martín, Reina. (2021). Modelo de reflexión para investigar la práctica pedagógica. El caso de profesores en contextos educacionales rurales. En Daniel San Martín (Ed.), Investigación educativa en la escuela. Propuestas y desafíos, (pp. 35-72). Universidad Católica de Temuco-CIED

San Martín, Daniel., San Martín, Reina., Pérez, Sergio. y Bórquez, Jessica. (2021). Prácticas de mejora para el proceso de acompañamiento pedagógico. Actualidades Investigativas en Educación, 21(2), 1-24. https://www.redalyc.org/journal/447/44767330007/html/

Strauss, Anslem. y Corbin, Juliette. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la Teoría Fundamentada. Universidad de Antioquia.

Tardif, Maurice. y Le Vasseur Louise. (2018). Los profesores en Canadá. ¿Una identidad profesional en mutación?. En Isabel Cantón y Maurice Tardif (Coords.), Identidad profesional docente (pp.19-32). Narcea.

Tejada, José. (2006). Elementos de convergencia entre la formación profesional y la universidad: Implicaciones para la calidad de la formación profesional superior. Revista de educación, 340, 1085-1117. https://www.researchgate.net/publication/28158235_Elementos_de_convergencia_entre_la_formacion_profesional_y_la_universidad_implicaciones_para_la_calidad_de_la_formacion_profesional_superior

Trinidad, Antonio., Carrero, Virginia. y Soriano, Rosa. (2006). La construcción de la teoría a través del análisis interpretacional. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Valles, Miguel. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica social. Síntesis.

Vanegas, Carlos. y Fuentealba, Adrián. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva educacional, 58(1), 115-138. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-97292019000100115&script=sci_abstract

Vezub, Lea. y Alliaud, Andrea. (2012). El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles. Aportes conceptuales y operativos para un programa de apoyo a los docentes principiantes de Uruguay. ANEP, CODICEN, CFE,OEI. http://www.ub.edu/obipd/wp-content/uploads/2020/03/Noveles.pdf

Vonk, Hans. (1994). Teacher Induction: The great omission in education. En Maurice Galton y Bob Moon (Eds.), Handbook of Teacher Training in Europe (pp.85-108). David Fulton.

Vries, Ivonne. y Beijaard, Dowe. (1999). Teachers conceptions of education: A practical knowledge perspective on good teaching. Interchange, 30(4). https://link.springer.com/article/10.1023/A:1007653627203

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Daniel San Martín Cantero, Reina San Martín Aedo

Downloads

Download data is not yet available.