Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Characterization of the final graduation projects in Special Education at the University of Costa Rica from 2013 to 2023
PDF (Español (España))

Supplementary Files

Lista de trabajos finales de graduación (Español (España))

Keywords

educación especial
formación universitaria
trabajo final de graduación
investigación en principiantes
special education
university education
graduation thesis
beginner research

How to Cite

Solórzano Salas, J., García Artavia, E. ., Herrera Ulloa, L., & Montero Segura, J. (2024). Characterization of the final graduation projects in Special Education at the University of Costa Rica from 2013 to 2023. Actualidades Investigativas En Educación, 25(1), 1–33. https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60654

Abstract

The bachelor’s degree research training is designed to guide future professionals as they embark on their journey in the field of education and develop the necessary skills to organize curriculum decisions and introduce innovations in interdisciplinary work. At the University of Costa Rica, the Final Graduation Project is integrated into a training process, with the support of an advisory committee, to provide a practical approach to developing research skills. The main objective of this study was to analyze and characterize 45 final graduation projects completed between 2013 and 2023 in the Special Education Degree program, to understand the nature of research training at this academic level. A systematic, descriptive documentary review was conducted using 8 categories of interest during the months of October 2023 to May 2024. Some of the key findings highlighted the importance of promoting interdisciplinary research among students, using various levels of Bloom's taxonomy, consistent with the topics being investigated, promoting the implementation of mixed methodologies in research, as well as incorporating under-analyzed thematic, such as work with families and the autonomy of adults with disabilities and other current topics related to inclusive educational spaces. The degree makes use of academic production, both in the courses and in future research in the Bachelor's Degree in Special Education.

the key findings highlighted the importance of promoting interdisciplinary research among students, using various levels of Bloom's taxonomy, consistent with the topics being investigated, promoting the implementation of mixed methodologies in research, as well as incorporating under-analyzed tematics, such as work with families and the autonomy of adults with disabilities and other current topics related to inclusive educational spaces. The degree makes use of academic production, both in the courses and in future research in the Bachelor's Degree in Special Education.

https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60654
PDF (Español (España))

References

Albert, María José. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw–Hill/ Interamericana de España, S. A. U.

Catalán Cueto, Juan Pablo. (2020). La investigación acción como estrategia de revisión de la práctica pedagógica en la formación inicial de profesores de educación básica. Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, 15(4), 2768-2776. https://doi.org/10.21723/riaee.v15iesp4.14534

Céspedes, Yolanda., y Zambrano Moreno, Luisa. (2018). Tendencias, tensiones y transformaciones en los procesos de investigación en Educación a Distancia. Revista Educación, 43(1), 345-363. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.29042

Consejo Nacional de Rectores. (1976). Convenio para unificar la definición de crédito en la educación superior de Costa Rica. En Compendio: Leyes, decretos y convenios de la Educación Superior universitaria estatal de Costa Rica (pp.85-86). https://biblioteca.conare.ac.cr/images/docs/normativa_legislacion/administrativa/Leyes_decretos_convenios.pdf

Consejo Nacional de Rectores. (2004). Convenio sobre la nomenclatura de grados y títulos de la educación superior universitaria estatal. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/nomenclatura_grados_titulos.pdf

Consejo Universitario. (2020a). Reglamento general de los Trabajos Finales de Graduación en grado para la Universidad de Costa Rica. Reforma Integral aprobada en Sesión N.º 6357, artículo 05 del 05/03/2020. https://www.cu.ucr.ac.cr/uploads/tx_ucruniversitycouncildatabases/normative/trabajos_finales_graduacion.pdf

Consejo Universitario. (2020b). Resolución VI-27-2020. Normas complementarias para la elaboración del trabajo final de graduación de la Licenciatura en Orientación y Educación Especial. https://eoee.ucr.ac.cr/comision-tfg

Davis-Sánchez, Luis Alberto., y Fallas-Rodríguez, Diana Elena. (2023). Experiencia didáctica durante la guía de estudiantes en proceso de sus trabajos finales de graduación. Revista Educación, 47(2), 1-24. http://doi.org/10.15517/revedu.v47i2.52009

Escuela de Orientación y Educación Especial [EOEE]. (2023). Misión, Visión y Valores-EOEE. https://eoee.ucr.ac.cr/

Gallego Ortega, José Luis., y Rodríguez Fuentes, Antonio. (2015). Líneas de investigación sobre Educación Especial en España: un estudio bibliométrico (2006-2010). Revista de Ciencias Sociales, 21(2), 219-233. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28041012002

Gamboa Araya, Ronny. (2017). El papel de la teoría crítica en la investigación educativa y cualitativa. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 11(21), 53-70. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/gestedu/article/download/55610/56625/247544

Herrera-Seda, Constanza. (2018). La Formación Inicial del Profesorado para una Educación Inclusiva: Desafíos, Oportunidades y Transformaciones. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(2), 17-20. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200017

Infante-Malachias, María Elena., y Araya-Crisóstomo, Sandra. (2023). Interdisciplinariedad como desafío para educar en la contemporaneidad. Educar Em Revista, 39, e88371. https://doi.org/10.1590/1984-0411.88371

Levalle, Sebastián. (2022). Investigación e imaginación: incitaciones creativas para la producción de tesis en ciencias sociales y humanidades. Praxis Educativa, 26(3), 1-19. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260317

Martin, Rocío., Melgar, María Fernanda., y Elisondo, Romina. (2020). Compartir: Investigaciones y propuestas en educación. Servicios Académicos Intercontinentales. En Creatividad, Tecnologías y Neurociencias: Teorías y prácticas para repensar los contextos educativos (pp. 8-17). Servicios Académicos Intercontinentales. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/145607

Medina Núñez, Ignacio. (2022). El espíritu científico en la investigación en ciencias sociales. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 26(55), 101-124. https://www.redalyc.org/journal/316/31671726010/html/

Numa-Sanjuan, Nahín., y Márquez Delgado, Rodolfo Alfonso. (2019). The "Incubators" as Research Spaces for the Novice Researcher. Propósitos y Representaciones, 7(1), 230-248. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.289

Pardal-Refoyo, José Luis., y Pardal-Peláez, Beatriz. (2020). Anotaciones para estructurar una revisión sistemática. Revista ORL, 11(2), 155-160. https://dx.doi.org/10.14201/orl.22882

Sección de Educación Especial [SEE]. (2010). Plan de estudios de Licenciatura en Educación Especial con énfasis en Educación de las personas sordas, Educación de las personas con discapacidad visual, Educación de las personas con discapacidad múltiple, Educación de las personas con trastornos emocionales y de conducta y Aprendizaje diverso. Universidad de Costa Rica.

Vásquez Rodríguez, Fernando. (2014). Entre desafíos y esperanzas perfil del docente de las próximas décadas. En Paulo Emilio Oviedo (Ed.), Investigaciones y desafíos para la docencia del siglo XXI (pp.7-12). CLACSO.

Vicerrectoría de Docencia. (2002). Resolución VD-R-7183-2002. Por la cual se establece la aprobación de la Licenciatura en Educación Especial con énfasis en Necesidades Educativas Especiales.

Vicerrectoría de Docencia. (2010). Resolución VD-R-8593-2010. Por la cual se establece la aprobación de la Licenciatura en Educación Especial con los siguientes énfasis: Educación de las personas sordas, Educación de las personas con discapacidad visual, Educación de las personas con discapacidad múltiple, Educación de las personas con trastornos emocionales y de conducta y Aprendizaje diverso.

Zamora Antuñano, Marco Antonio., Zamora Aboytes, Jesús Salvador., y Cano López, José Antonio. (2009). Análisis de las funciones del profesorado universitario y sus limitaciones para realizar investigación. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 9(1), 1-16.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Julieta Solórzano Salas, Eugenia García Artavia, Leonora Herrera Ulloa, Jorge Montero Segura

Downloads

Download data is not yet available.