Abstract
The purpose of this article is to analyze how Hugo Díaz characterizes in his cartoons the actions of actors linked to Costa Rica, USA and the USSR during the events of the Sandinista Revolution. These works capture a specific reading that the artist generates about his context and how he interprets the foreign policies carried out by these actors during the Cold War in relation to the conflict in Nicaragua, between 1974-1994. At the same time, the technical, aesthetic and iconographic aspects of the cartoons and the characters that are represented are analyzed. These works are evidence of the criticism on the alleged position of Costa Rican neutrality.
References
Anglin Fonseca, Lloyd. Corrientes estilísticas del humor gráfico costarricense 1981-2006. Universidad de Costa Rica, 2007. Recuperado de http://www.repositorio.ciicla.ucr.ac.cr:8080/ handle/123456789/2278
Brealey, J. J. La guerra no declarada. EUNED, 2006.
Carazo, R. Carazo: tiempo y marcha. EUNED, 1989.
Chaves, F. El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación. Revista de Ciencias Sociales, 96, 2(2002). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=15309604
Cuban Democracy Act of 1992. Recuperado de https://1997-2001.state.gov/regions/wha/cuba/ democ_act_1992.html
Díaz Arias, D. Enfrentar a Reagan y a La Contra: La opinión pública costarricense y la discusión por la paz en Centroamérica, 1986-1987. Memorias, 30, (2016): 189-218.
Díaz, Hugo. El mundo de Hugo Díaz. Editorial Costa Rica, 1977.
Dowd, Maureen. (8 de diciembre de 1988). The Gorbachev Visit; Soviet Star Is a Smash In Broadway Showing. The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes. com/1988/12/08/world/the-gorbachev-visit-soviet-star-is-a-smash-in-broadwayshowing.html
Flores Valle, Laura. La representación del poder político en tres caricaturistas costarricenses: José María Figueroa Oreamuno, Hugo Díaz Jiménez y Luis Demetrio Calvo. Universidad de
Costa Rica, 2011. Recuperado de http://repositorio.ciicla.ucr.ac.cr:8080/browse?value= Flores+Valle%2C+Laura&type=author
Gantús, F. La caricatura política y sus lectores. Ciudad de México, 1876-1888. Patrimonio y Memoria UNESP, 8, 1(2012): 4-26.
García, Dorde Cuvardic. La construcción de tipos sociales en el costumbrismo latinoamericano. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 34, 1(2008): 37-51. DOI:10.15517/rfl.v34i1.1648
Gatica, M. La discursividad en torno a la lucha armada sandinista a través del testimonio. Estudios, 29, (2014): 230-246.
Gombrich, Ernst Hans. La imagen y el ojo: nuevos estudios sobre la psicología de la representación pictórica. Debate, 2000.
Hobsbawm, E. J. Historia del siglo XX, 1914-1991. Grupo Planeta (GBS), 2000.
Kruijt, Dirk. Revolución y contrarrevolución: el gobierno sandinista y la guerra de la Contra en Nicaragua, 1980-1990. Desafíos, 23, 2(2011): 53-81.
Padilla, Fernando y Ramírez, Laura. Las imágenes de las guerrillas centroamericanas en las
redes de la solidaridad internacional de Suecia. Naveg@mérica, 17, (2016). Recuperado de http://revistas.um.es/navegamerica/article/view/271901
Paraíso Almansa, Isabel. Las voces de Psique: estudios de teoría y crítica literaria. Universidad de Murcia, 2001.
Pérez Yglesias, M. La lucha por la paz en Centroamérica (1987) vista por la prensa y caricatura costarricenses. Anuario de Estudios Centroamericanos, 14, 1-2 (1988): 143-169.
Pérez Yglesias, M. La sociocrítica del sociohumor: La ironía en la risa popular. Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 28, 2(2002): 185-200. DOI: 10.15517/ rfl.v28i2.4497
Pinyol Vidal, J. Imágenes y estereotipos iconográficos de América en las ilustraciones de la prensa peninsular de finales del siglo XIX. Amerika. Mémoires, identités, territoires, 14, (2016). Recuperado de https://amerika.revues.org/7298
Powaski, Ronald E. La guerra fría: Estados Unidos y la Unión Soviética, 1917-1991. Crítica, 2000.
Rocha, José Luis. La década de los años 80: Revolución en Nicaragua, revolución en la caficultura nicaragüense. Anuario de Estudios Centroamericanos, 29, 1(2003): 69-99.
Román, Gabriel. Fisiognomía y fealdad cómica en la caricatura política de Enrique Hine. LETRAS, 59, (2016): 155-182. DOI:10.15359/rl.1-59.7
Rovira, J. Centroamérica: Política y economía en la Posguerra (1944-1979). Diálogos Revista Electrónica, 6, 1(2011). Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/dialogos/ article/view/6205
Sánchez Molina, A. C. (3 de octubre de 2010). La patria en Hugo Díaz. La Nación. Recuperado de http://www.nacion.com/archivo/patria-Hugo-Diaz_0_1150684940.html
Sánchez Molina, A. C. (25 de mayo de 2016). Ese gran maestro don Hugo Díaz. Semanario Universidad. Recuperado de https://semanariouniversidad.com/suplementos/esegran-maestro-don-hugo-diaz/
Shipler, David K. (29 de mayo de 1988). Two Journeys; Reagan’s Evolution: A Change of Heart as Well as Tatics? The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes. com/1988/05/29/weekinreview/two-journeys-reagan-s-evolution-a-change-of-heartas-well-as-tatics.html
Torres-Rivas, E. La piel de Centroamérica: (una visión epidérmica de setenta y cinco años de su historia). FLACSO Guatemala, 2006.
Villafañe, J. y Villafañe Gallego, J. Introducción a la teoría de la imagen. Pirámide, 1985.
Vindas Solano, Sofía. Cerdos que se alimentan con oro: El imperialismo Yankee en las caricaturas costarricenses 1900-1930. ÍSTMICA, 21(2018): 95-148. DOI: doi.org/10.15359/ istmica.21.8
Waldmann, P. La revolución nicaragüense: la antigua y la nueva guerrilla de América Latina. Anuario de Estudios Centroamericanos, 12, 1(1986): 5-24.
Wilsman, A. R. Human Rights in the age of Cold War violence: The Central American example. Vanderbilt University, 2011. Recuperado de http://etd.library.vanderbilt.edu/available/ etd-03102011-094854/unrestricted/WilsmanHumanRights.pdf