Anuario de Estudios Centroamericanos ISSN Impreso: 0377-7316 ISSN electrónico: 2215-4175

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/anuario/oai
“Todas la fotos de casa me miran”: Memory and Intergenerational Trauma in Alejandra Solórzano´s Poetry
PDF (Español (España))

Keywords

memory
intergenerational trauma
internal armed conflict
migration
Guatemalan poetry
memoria
trauma intergeneracional
conflicto armado interno
migración
poesía guatemalteca

How to Cite

Aparicio, Y. . (2024). “Todas la fotos de casa me miran”: Memory and Intergenerational Trauma in Alejandra Solórzano´s Poetry. Anuario De Estudios Centroamericanos, 49(00), 1–20. https://doi.org/10.15517/aeca.v49i00.61765

Abstract

This article focuses on the poetry of Guatemalan-Costa Rican poet, Alejandra Solórzano (1980). Solórzano, whose family members participated as militants and guerrillas in Guatemala´s internal armed conflict, articulates and mediates on questions of impunity and inherited trauma in her poetry. The fragmented images of the past around her demand she unearth the memories of the war that have been silenced in the post-conflict. She has inherited the internal armed conflict and its subsequent trauma and has tasked herself with fighting against impunity and forgetting in Guatemala. Together with a discussion of memory and intergenerational trauma, I consider how the children of the victims and survivors of war contribute to the struggle for the preservation of memory and toward justice.

https://doi.org/10.15517/aeca.v49i00.61765
PDF (Español (España))

References

Acevedo, I. (Dir.). (2016). El buen cristiano [Documental]. Centro de Capacitación Cinematográfica, FOPROCINE.

Cuevas, A. L. (Dir.). (2011). El eco del dolor de mucha gente [Documental]. Armadillo Productions.

Cuevas Molina, R. (2003). ¿Qué es ser guatemalteco? Archipiélago: Revista de nues-tra América, 9(40), 4-7. http://revistas.unam.mx/index.php/archipielago/article/view/19621/18612

Cuevas Molina, R. (2010). 300. Editorial Universidad Nacional.

Cuevas Molina, R. (2016). “El arte y la literatura en la construcción y disputa de la memoria en Guatemala”. Temas de Nuestra América, 32(6), 57-68.

Dalton, R. (1969). “El gran despecho”. Taberna y otros lugares. Casa de las Américas.

Dirección de los Archivos de la Paz, Secretaria de la Paz. (2011). “La autenticidad del Diario Militar”. https://www.myrnamack.org.gt/images/stories/fmm/archivos/diario_militar/publicacio-nes/publicaciones_externas/libros/autenticidad%20diario%20militar%20edicion%202.pdf

Dobles Oropeza, I. (2009). Memorias del dolor: Consideraciones acerca de las Comisiones de la Verdad en América Latina. Editorial Arlekín.

Guzmán Sierra, S. E. (2020).Vista de un acercamiento sensible al estudio de las migraciones en la poesía de Alejandra Solórzano Castillo. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 31(1), 101-119.

Hirsch, M. (1997). Family Frames: Photography, Narrative, and Postmemory. Harvard University Press.

Hirsch, M. (2012). Generation of Postmemory: Writing and Visual Cultura After the Holocaust. Columbia University Press.

Impunity Watch. (2021). Logros y retrocesos de la justicia transicional en Guatemala. Informe de monitoreo 2017-2021. https://www.impunitywatch.nl/docs/Guatemala_Logros_y_retrocesos_de_la_justicia_transicional_2018-2021.pdf

Jelin, E. (2002). El trabajo de la memoria. Siglo XXI.

Lungo, M. y Castillo, M. Á. (1996). Las migraciones en Centroamérica: retos para la integración. Secretaría de la Integración Social Centroamericana.

Morales Gamboa, A. (2007). La diáspora de la posguerra: Regionalismo de los migrantes y dinámicas territoriales en América Central. FLACSO-Costa Rica.

Ola, A. L. (24 noviembre de 2015). Cineasta guatemalteca estrena documental que retrata al General Ríos Montt. La Prensa Libre. https://www.prensalibre.com/vida/escenario/el-cristiano/

Perkowska, M. (2022). Silencios que hieren: La presencia espectral del pasado en la ficción centroamericana de la generación de la post-guerra. En T. Basile y C. González (Eds.), Las posmemorias: Perspectivas latinoamericanas y europeas. Universidad Nacional de la Plata.

Solórzano, A. (2017). Todo esto sucederá siempre. Ediciones Espiral.

Solórzano, A. (2021). El buen cristiano (2016). Ópera prima de cine documental de la directora guatemalteca Izabel Acevedo González. En M. L. Cortés (Ed.), Violencia, marginalidad y memoria en el cine centroamericano (pp. 14-25). Editorial Universidad de Costa Rica.

Swisspeace. (2018). Archivo Histórico de la Policía Nacional de Guatemala, 2005-2017. Prólogos actualizados en 2021. https://www.swisspeace.ch/assets/publications/downloads/El-Archivo-Historico-de-la-Policia-Nacional-de-Guatemala-20052017.pdf

Weld, K. (2014). Paper Cadavers: The Archives of Dictatorship in Guatemala. Duke University Press.

Zamora Sauma, R. (2016). El buen cristiano: Entrevista a la cineasta guatemalteca Izabel Acevedo. Revista Hoja Filosófica, 16(39), 23-29.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Yvette Aparicio

Downloads

Download data is not yet available.