Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Single-teacher schools in Costa Rica: strenghts and limitations
PDF (Español (España))

Keywords

Escuela unidocente
escuela multigrado
prácticas pedagógicas
administración educativa
Ministerio de Educación Públic
Costa Rica
single-teacher school
multiple-course school
pedagogical practices
education management
Ministry of Public Education
Costa Rica

How to Cite

Chaves Salas, A. L., & García Fallas, J. (2013). Single-teacher schools in Costa Rica: strenghts and limitations. Revista Educación - Journal of Education, 37(1), 1–27. https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10626

Abstract

This article presents the results of the research work “Las escuelas unidocentes de Costa Rica: fortalezas y limitaciones” (Single-teacher schools in Costa Rica: strenghts and limitations). Research's methodology is based on mixed methods. It has three parts; in the first one, general aspects of those teaching schools are identified using data from the Statistics Department of the Ministry of Education (MEP), such as teaching staff's professional profile, coverage, location, and rates for course completion, exclusion and failure in the second part, a meaningful sample of single-teacher subjects from all over the country is selected, and data on management and organization, infrastructure, teaching and technological material, planning, pedagogical practice, community and family relationships is collected, among other things. In the third instance, an ethnographic study is carried out in four single-teacher institutions graded as successful by the Ministry of Public Education, with the goal of observing and researching how the curriculum is being developed in these teaching schools.

The study concludes by saying that, despite some efforts to improve those educational schools have been made by the Ministry of Education, the State has not considered single-teacher schools a priority.

https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10626
PDF (Español (España))

References

Abarca, J. F., Gómez, O. y Peralta, A. (1987). Factores que afectan la labor de los unidocentes de la Región Chorotega, propuesta de una guía para el trabajo administrativo, algunas orientaciones generales sobre su labor. (Tesis de licenciatura). San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Alvarado, R. (2007). Informe de acciones desarrolladas en el proyecto “Oportunidades digitales en escuelas unidocentes INTEL-FOD” (material policopiado). San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Alvarado, R. (1997). Líneas orientadoras del Programa Nacional de Escuelas Unidocentes (material policopiado). San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Alvarado, R. (s. f.). La Nueva Escuela Rural Unidocente de Costa Rica en Sistematización del Proyecto de Apoyo al SIMED. Un aporte con significancia cualitativa a la Educación Costarricense de I y II Ciclos. MEP. Proyecto SIMED. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación.

Apple, M. (1995). La política del saber oficial: ¿Tiene sentido un curriculum nacional? En Volver a pensar la educación. Vol. I. Madrid, España: Morata

Banco Mundial (2003). Análisis social de la educación rural en Costa Rica. Defensa de la niñez internacional. San José, Costa Rica: Autor.

Bernal, J. (1994). La planificación institucional: un enfoque centrado en la calidad de la educación. San José, Costa Rica: SIMED, Ministerio de Educación Pública.

Chaves, L., García, J. y Alvarado R. (2010). Las escuelas unidocentes en Costa Rica: fortalezas y limitaciones. San José, Costa Rica: Informe Final, Instituto de Investigación en Educación, Universidad de Costa Rica.

Cruz, G. (1999). Propuesta de evaluación flexible para las escuelas unidocentes. Departamento de Evaluación del MEP(material mimeografiado) San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Day, C. (2006). Pasión por enseñar. La identidad personal y profesional del docente y sus valores. Madrid: Narcea.

Giroux, H. (1995). Teoría y resistencia en educación. México: Siglo XXI.

Mata, A. (2009). Entrevista personal. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública. 29 de mayo.

McLaren, P. (1997). Pedagogía crítica y cultura depredadora. Barcelona: Paidós.

Ministerio de Educación Pública. (1987). Guía para el desarrollo del curriculum en escuelas

unidocentes Ministerio de Educación Pública. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública. (1990). Programa de Estudio para el I y II ciclo de la Educación General Básica. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública. (1994). Política educativa hacia el siglo XXI. San José: Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública. (1997). Programa para el mejoramiento integral de la calidad de la educación de las escuelas unidocentes. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública. (2006). Ley fundamental de educación pública. San José, Costa Rica: Autor.

Ministerio de Educación Pública. (2007). Cuadro de escuelas unidocentes y Dirección 1 con grupos heterogéneos de preescolar por región educativa en Costa Rica. San José, Costa Rica: Departamento de Estadística, Ministerio de Educación Pública.

Molina, Z. (1984). Proyecto de Reestructuración de Escuelas Unidocentes: Aplicación Experimental de un “Modelos de Escuela Unidocente sin grados en la Región de Turrialba. San José, Costa Rica: Ministerio de Educación Pública.

Murillo, J. (2006). La formación docente: una clave para la mejora educativa.

En Modelos innovadores en la formación inicial docente. Una apuesta por el cambio. Santiago, Chile: Oficina Regional para América Latina y el Caribe (PRELAC).

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2002). Primer Estado de la Educación. San José, Costa Rica: CONARE.

Programa Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. (2008).Segundo Estado de la Educación. San José, Costa Rica: Consejo Nacional de Rectores (CONARE).

Programa Regional Educativo de América Latina. (2008). Segundo Estudio Regional Comparativo y Explicativo UNESCO-ORELAC. Recuperado de

HTTP://WWW.PREAL.ORG/GRUPO.3ASP?ID_NOTICIA=167&ID_GRUPO=3

PREAL. (2006). “La educación de la primera infancia en la mira del informe Educación para Todos” En Boletín PREAL mayo 2006 Montevideo: Programa de Promoción de la Re-forma Educativa en América Latina y el Caribe.

Sanabria, C. (1981). Problemas más relevantes que afectan la labor educativa de los unidocentes. San José, Costa Rica: Universidad de Costa Rica.

Torres, N. y Zamora, J. C. (2007). Escuelas multigrado y unidocentes en Costa Rica. Semillero de la educación rural. Heredia, Costa Rica: Centro de Investigación y Desarrollo de la Educación Rural. Dirección de Educación Rural, Proyecto PADES. Universidad Nacional.

Universidad de Costa Rica-UNICEF. (2008). VI Informe del Estado de los Derechos de la Niñez y la Adolescencia en Costa Rica. San José, Costa Rica: PRIDENA, Universidad de Costa Rica y UNICEF.

Universidad Nacional. (2008) División de Educación Rural. Recuperado de http://www.una.ac.cr/Division-/principaldivisionrural.htm

Comments

Downloads

Download data is not yet available.