Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Discipline Between The Legal Requirements and Educational stakeholders
PDF (Español (España))

Keywords

Conflicto disciplinario
disciplina escolar
normas
actores escolares.
Disciplinary conflict
school discipline
rules
school actors.

How to Cite

Palacios Mena, N., & Herrera, J. D. (2013). Discipline Between The Legal Requirements and Educational stakeholders. Revista Educación - Journal of Education, 37(1), 89–117. https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10633

Abstract

This article describes how school discipline works in a secondary educational institution in Colombia. The aim is to explain the origin of the disciplinary conflict, the situations that generate it, the way the institution tries to achieve and keep discipline, stakeholders’ explanations to the disciplinary conflict and how they live them. 

The methodology focused on a mixed approach, which combined three techniques, survey (quantitative) interview and document analysis (qualitative).Data analysis is done in light of sociological approaches which recognize the huge importance social structures have on the way individuals think and act, and which highlight the great capacity of social actors to adapt themselves to these structures and to give their own dynamics to individuals’ relationships Through their ideas and actions.

It was concluded that on school discipline there is no unity of criterion among teachers, managers and students either in its definition, importance, or way to obtain it; these differences cause tensions and disagreements between members of the educational community.

https://doi.org/10.15517/revedu.v37i1.10633
PDF (Español (España))

References

Referencias extraídas

Álvarez, A.; Arcila, G.; Monedero, J. y Pereira, A. (2002). Los Manuales de Convivencia en Establecimientos Educativos De Santiago de Cali: ¿Un nuevo orden regulatorio para las instituciones escolares? Informe de Investigación: COLCIECIAS Universidad del Valle.

Antúnez, S.; Diez, A.; Funes, J. y Rigor, A. (2000). Disciplina y Convivencia en la Institución Escolar. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo.

Castillo, E. (2002). Democracia y ciudadanía en la escuela: Desarrollo institucional y procesos de socialización política. Informe de Investigación. Santa Fe de Bogotá: Universidad de los Andes. COLCIENCIAS. Mimeo.

Dubet, F. (2004). ¿Mutaciones Institucionales y/o Neoliberalismo? En:

Gobernabilidad de los Sistemas Educativos en América Latina. Buenos Aires Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación. UNESCO, 25-39.

Dubet, F. y Martuccelli, D. (1997). En la Escuela. Sociología de la Experiencia Escolar. Buenos Aires: Editorial Losada.

Durkheim, E. (1992). La Educación Moral. Buenos Aires: Editorial Shapire.

Cajiao, F. y Parra, R. (1995). Proyecto Atlántida: Santa fe de Bogotá. Fundación FES y COLCIENCIAS.

Calero, A. (2005). Escenas de la Vida Escolar. La Cotidianidad, sus Dramas y Comedias. Serie Convivencia y Democratización de la Vida Escolar: Universidad del valle. Alcaldía de Santiago de Cali.

Mejía, L. y Valencia, W. (1992). La Escuela Reforzadora de la Violencia. Memorias III. Congreso Colombiano de Orientación Educativa. Armenia: Universidad del Quindío. FES.

Ortega, R. (1994). Violencia Interpersonal en los Centros Educativos de Enseñanza Secundaria. Un estudio sobre maltrato e intimidación entre compañeros. Madrid.

Passarotto, A. y Molaro, M. (2008). ¿Cómo revertir el síndrome de la apatía adolescente a la escuela? Cultura Juvenil y Educación: Universidad de San Andrés Argentina.

Paz, A. L. (2005). Conflicto en la escuela, configuración de espacios de mediación. Alcaldía de Cali y Universidad del Valle.

Quiceno, H. (2004). Crónicas Históricas de la Educación en Colombia de 1880 a 1930. Santa Fe de Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Rodríguez, A. (2002). La Educación después de la Constitución del 91. De la reforma a la contrarreforma. Santa Fe de Bogotá: Editorial Magisterio. Corporación Tercer Milenio.

Tenti Fanfani, E. (2000). Culturas Juveniles y Cultura Escolar. Seminario, sobre escuela y juventud. Brasilia: Ministerio de Educación de Brasil.

Tedesco, J.C. (1987). El desafío educativo: calidad y democracia. Buenos Aires: Editorial Gel.

Tourine, A. (1987). El Regreso del Actor. Editorial Universitaria de Buenos Aires: Colección problemas del desarrollo.

Watkins C. y Wagner, P. (1991). Disciplina Escolar. Barcelona: Editorial Paidós

Comments

Downloads

Download data is not yet available.