Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Primary, secondary and tertiary teachers of English: their beliefs about their learners
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

beliefs
students
teacher
English
teaching
learning
Creencias
estudiante
personal docente
inglés
enseñanza
aprendizaje

How to Cite

Díaz-Larenas, C., Alarcón-Hernández, P., Martínez-Ilabaca, P., Roa-Ghiselini, I., & Sanhueza-Jara, M. G. (2015). Primary, secondary and tertiary teachers of English: their beliefs about their learners. Revista Educación - Journal of Education, 39(2), 43–62. https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19897

Abstract

As reflective practitioners, teachers build their own pedagogical beliefs about teaching and learning and particularly about the role played by students in language learning. This study aims to identify the pedagogical beliefs held by a group of thirty Chilean primary, secondary and tertiary teachers of English about the role of students in the teaching process. A survey, a semi-structured interview, a journal and five class observation journals were employed to uncover the participants’ beliefs. The data were analyzed through the qualitative data analysis program ATLASTI that led to the construction of three dimensions and ten categories, through the use of the semantic content analysis technique. The results show that the three groups of teachers declare that students who learn a foreign language should possess personal and academic characteristics related to motivation, participation and autonomy, among others; however, at the classroom those students assume a passive and reactive role towards the highly structured teaching environment created by the teacher. In conclusion, teacher beliefs are fed by theory and corroborated or questioned by classroom practice as a bidirectional relationship between theory and practice and vice versa.
https://doi.org/10.15517/revedu.v39i2.19897
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Albert, M. (2007). La investigación educativa. Madrid: Claves teóricas.

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Borg, S. (2003). Teacher cognition in language teaching: a review of research on what language teachers think, know, believe, and do. [La cognición docente en la enseñanza de lenguas: Una revisión de la investigación sobre lo que los profesores, piensan, conocen, creen y hacen] The International Abstracting Journal for Language Teachers and Applied Linguists, 36(3), 81-109. doi: http://dx.doi.org/10.1017/s0261444803001903

Burns, A. y Richards, J. (2009). The Cambridge guide to second language teacher education. [La guía Cambridge sobre la formación de profesores de segundas lenguas] New York: Cambridge University Press.

Brown, D. (2001). Teaching by principles. An interactive approach to language pedagogy. [Enseñar según principios. Un enfoque interactivo para la pedagogía de lenguas] New York: Longman.

Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. Santiago de Chile: Editorial LOM.

Carter, R. y Nunan, D. (2001). Teaching English to speakers of other languages. [La enseñanza del inglés a hablantes de otras lenguas] Cambridge: Cambridge University Press. doi: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511667206

Castellanos, J. (2013). The role of English preservice teachers’ beliefs about teaching in teacher education programs. [El rol de candidatos a profesores de inglés sobre la enseñanza en la formación de profesores] Profile Journal. Issues in Teachers’ Professional Development, 15(1), 195-206. Recuperado de http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/37878/40129

Cerda, H. (2007). La investigación formativa en el aula. La pedagogía como investigación. Bogota: Investigar. Magisterio.

Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw Hill.

Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry and research design. Choosing among five approaches. [Diseños investigativos y aproximación cualitativa. Selección de cinco enfoques] London: Sage.

Crookes, G. (2003). A practicum in Tesol. Professional development through teaching practice. [La práctica Tesol. Desarrollo profesional mediante la práctica docente] Cambridge: Cambridge Language Education.

Díaz, C., Martínez, P., Roa, I. y Sanhueza, M. (2010). Una fotografía de las cogniciones de un grupo de docentes de inglés de secundaria acerca de la enseñanza y aprendizaje del idioma en establecimientos educacionales públicos de Chile. Revista Folios, 45(3), 69-80.

Díaz, C. y Solar, M. (2011). La revelación de las creencias lingüístico-pedagógicas a partir del discurso del profesor de inglés universitario. Revista RLA, 49(2), 57-86. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832011000200004

Farrell, T. (2006). The teacher is an octopus: uncovering preservice English language teachers’ prior beliefs through metaphor analysis. [El profesor es un pulpo. Descubriendo las creencias previas de estudiantes de pedagogía mediante el análisis metafórico] Regional Language Centre Journal, 37(2), 236-248. doi: http://dx.doi.org/10.1177/0033688206067430

González, S., Río, E. y Rosales, S. (2001). El currículum oculto en la escuela. Buenos Aires: Lumen Humanitas.

Goodson, I. y Numan, U. (2002). Teacher’s life worlds, agency and policy contexts. [El mundo, las acciones y los contextos políticos de la vida del profesor] Teachers and Thinking: Theory and Practice, 8(81), 57-69. doi: http://dx.doi.org/10.1080/135406002100000422

Hearn, I. y Garcés, A. (2003). Didáctica del inglés. Madrid: Pearson Practice Hall.

Johnstone, R. (2003). Annual review of research. Language teaching. [Revisión anual de la investigación. Enseñanza de lenguas] The International Abstracting Journal for Language Teachers and Applied Linguists, 36(2), 165-189. doi: http://dx.doi.org/10.1017/s0261444803001976

Kasoutas, M. y Malamitsa, K. (2009). Exploring Greek teachers’ beliefs using metaphors. [La exploración de las creencias de profesores griegos mediante la metáfora] Australian Journal of Teacher Education, 34(2), 64-83.

Kember, D. (2001). Beliefs about knowledge and the process of teaching and learning as a factor in adjusting to study in higher education. [Las creencias acerca del conocimiento y el proceso de enseñanza y aprendizaje como factores de ajuste para el estudio en la educación superior] Studies in Higher Education, 26(1), 205-221. doi: http://dx.doi.org/10.1080/03075070120052116

Kennedy, M. (2002). Knowledge and teaching. [Conocimiento y enseñanza] Teachers and Thinking: Theory and Practice, 8(2), 355-370. doi: http://dx.doi.org/10.1080/135406002100000495

Levin B. y He, Y. (2008). Investigating the content and sources of teacher candidates’ personal practical theories (PPTS). [La investigación del contenido y las fuentes de las teorías personales de los candidatos a profesor] Journal of Teacher Education, 59(1), 55-68. doi: http://dx.doi.org/10.1177/0022487107310749

McBride, K. (2014). Percepciones estudiantiles sobre las técnicas utilizadas en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Revista Universium, 24(2), 129-144. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S071823762009000200006&script=sci_arttext

Milicia, B., Utges, G., Salinas, B. y San José, V. (2004). Creencias, concepciones y enseñanza en la universidad: Un estudio de caso de desarrollo profesional colaborativo centrado en un profesor de física. Revista Española de Pedagogía, 229(2), 377-394.

Montijano, M. (2001). Claves didácticas para la enseñanza de la lengua extranjera. Málaga: Aljibe.

Mora A., Trejo, P. y Roux, R. (2014). English language teachers’ professional development and identities. [Las identidades y el desarrollo profesional de profesores de inglés] Profile Journal. Issues in Teachers’ Professional Development, 16(1), 49-62. doi: http://dx.doi.org/10.15446/profile.v16n1.38153

Northcote, M. (2009). Educational beliefs of higher education teachers and students: implications for teacher education. [Las creencias educacionales de profesores y estudiantes universitarios: Implicancias para la formación de profesores] Australian Journal of Teacher Education, 34(2), 69-81. doi: http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2009v34n3.3

Richards, J. y Rodgers, T. (2001). Approaches and methods in language teaching. [Enfoques y métodos en la enseñanza de lenguas] Cambridge: Cambridge University Press. doi: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511667305

Sandín, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw Hill.

Savignon, S. (2002). Interpreting communicative language teaching. Contexts and concerns in teacher education. [La interpretación de la enseñanza comunicativa de lenguas. Contextos y preocupaciones en la formación de profesores] New Haven and London: Yale University Press.

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. ¿Cómo piensan los profesionales cuando actúan? Barcelona: Editorial Paidós.

Seferoglu, G., Korkmazgil, S. y Ölcü, Z. (2009). Gaining insights into teachers’ ways of thinking via metaphors. [Una introspección de las formas de pensamiento de los profesores mediante la metáfora] Educational Studies, 35(2), 323-335. doi: http://dx.doi.org/10.1080/03055690802648135

Sevillano, M., Pascual, M. y Bartolomé, D. (2007). Investigar para innovar la enseñanza. Madrid: Pearson. Prentice Hall.

Spiro, J. (2013). Changing methodologies in Tesol. [Cambios de la metodología Tesol] Edinburgh: Edinburgh University Press.

Wilkinson, D. y Birmingham, P. (2003). Using research instruments. A guide for researchers. [El uso de instrumentos de investigación. Una guía para los investigadores] New York: Routledge Farmer.

Williams, M. y Burden, R. (1997). Psychology for language teachers. [Psicología para los profesores de lenguas]. Cambridge: Cambridge University Press.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.