Abstract
This paper presents partial results of the research project titled Graduate Tracer Studies for the Education Science with Emphasis on Education Administration, which was carried out between 2003 and 2005. A general theoretical framework of this type of studies, relevant aspects about the historical-social development of modern careers, graduate profile, and the career in Education Administration at the University of Costa Rica. Partial results are presented on the opinion about the career of the graduates of the 2002 in Alajuela, in addition to the information analysis obtained through the focal group technique. Some conclusions are highlighted in relation to the advantages and limitations of the tracer studies for change and innovation of the college curriculum in general, and particularly, about the experience in using this tool in the Education Administration.References
Referencias extraídas
Escuela de Administración Educativa. (1981). Fines, objetivos y funciones de la Escuela de Administración Educativa. Escuela de Administración Educativa, Universidad de Costa Rica: Mimeografiado.
Escuela de Administración Educativa. (1993). Planes de Estudio de la Licenciatura con énfasis en Administración Educativa y en Administración de Programas de Educación no Formal. Escuela de Administración Educativa, Universidad de Costa Rica: Mimeografiado.
Glazman, R. (2001). Evaluación y exclu-sión en la enseñanza universitaria.Barcelona: Paidós.
Martínez, J. M. & Gutiérrez, J. (1998). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales.Madrid: Síntesis.
Monereo, C. & Pozo, J. I. (2003). La universidad ante la nueva cultura educativa. Madrid: Síntesis.
Pacheco, T. & Días, A. (1997). La profesión. Su condición social e institucional. México, D.F.: Porrúa.
Pfeiffer, D. (1993). Formación universi-taria y profesión. Chile: Universidad Austral de Chile.
Schomburg, H. (1995). Standard Instrument For Graduate And Employer Surveys.Germany: Eschborn And Kassel.
Schomburg, H. (2003). Manual para estudios de seguimiento de la población graduada. Alemania: Universidad de Kassel.
Tünnermann, C. (1999). Educación superior de cara al siglo XXI. San José, Costa Rica: Mirambell.
Vicenç, Benedicto, Ferrer, Virginia & Ferreres, Vicente. (1995). La formación universitaria a debate. Barcelona: Universitat de Barcelona.
UNESCO. (1998, 5-9 de Octubre). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. Debate temático: Las exigencias del mundo del trabajo. Conferencia presentada en, Conferencia mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y acción. París: UNESCO.