Revista Educación - Journal of Education ISSN Impreso: 0379-7082 ISSN electrónico: 2215-2644

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/oai
Carmen Lyra, teacher: Following the Footsteps of Pedgagogical Eclecticism
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Pedagogy
Early Childhood Education
Disadvantaged Children
Pre-school Teacher Education
Pedagogía
Educación preescolar
Infancia desfavorecida
Formación docente en preescolar

How to Cite

Rubio Torres, C. (2019). Carmen Lyra, teacher: Following the Footsteps of Pedgagogical Eclecticism. Revista Educación - Journal of Education, 43(2), 326–347. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.36438

Abstract

Costa Rica opened the doors to its first preschool, Escuela Maternal de Costa Rica in 1925 in the city of San José. This article attempts a pedagogical analysis of educational practice as taught by the country´s first teachers and understand the philosophical bases and profile of the that they aspire to educate. The results were obtained according to a methodology of symbolic interaction from collecting and analyzing original manuscripts, scientific and literary writings, historical photographs, and items recovered from the former preschool building, such as puppets and furniture. The preschool promoted organized and free play, as proposed by German pedagogue Friedrich Fröebel. It also established a school canteen, and emphasized manual skills as proposed by the Agazzi sisters. A state-of-the-art gym was also planned based on the principals of Belgian pedagogue Decroly. Other features of this pioneer Costa Rican institution included use of the psychoanalytic method, and healthcare support for families as established by Italian pedagogue Maria Montessori. The end result was an eclectic vision that significantly impacted twentieth century early childhood education.

https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.36438
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Álvarez, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Distrito Federal, México: Paidós.

Arias, C. (18 de diciembre, 1978). Mi primer encuentro con San Nicolás. La Prensa Libre, p. 7.

Botey, A. M. (2012). Infancia, alimentación y filantropía en Costa Rica: La gota de leche (1913). En D. Díaz (Ed.), Historia de la infancia en Costa Rica. Cinco aproximaciones. (pp. 15–61) San José, Costa Rica: Editorial Nuevas Perspectivas. Recuperado de https://bit.ly/2KD0jQ8

Chase, A. (1999). Carmen Lyra en su tiempo. En C. Lyra, Relatos escogidos (pp. 505 – 526). San José, Costa Rica: Editorial Costa Rica.

Colás, M. P. y Buendía, L. (1998). Investigación educativa. Sevilla, España: Ediciones Alfar.

Ducca, I. (s. f.). Carmen Lyra, la educadora. Una pedagogía para la vida. San José, Costa Rica: Asociación Nacional de Educadores, ANDE.

Fernández, A. (2016). Educación preescolar en Costa Rica. Historia y situación actual (1860–1925). Recuperado de https://bit.ly/2XyLemF

González, L. (1925). Historia de la Escuela Maternal. [Manuscrito inédito]. Archivo Nacional de Costa Rica, San José, Costa Rica.

González, L. (1984). A ras del suelo. San José, Costa Rica: Editorial Costa Rica.

González, L. (2006). Escritos. Heredia, Costa Rica: Editorial de la Universidad Nacional.

González, L. y Sáenz, C. L. (1977). Carmen Lyra San José, Costa Rica: Ministerio de Cultura, Juventud y Deportes.

Hernández, G. (2002). Paradigmas en psicología de la educación. Distrito Federal, México: Paidós.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2007). Metodología de la investigación. Distrito Federal, México: McGraw-Hill.

Lemistre, A. (2011). Carmen Lyra, el cuento de su vida. San José, Costa Rica: Editorial Alma Máter.

Lyra, C. (1973). Obras completas. Tomo I. San José, Costa Rica: Editorial Patria Libre.

Lyra, C. (1999). Relatos escogidos. San José, Costa Rica: Editorial Costa Rica.

Montessori, M. (1985). El niño, el secreto de la infancia. Distrito Federal, México: Diana.

Montessori, M. (1986). La educación para el desarrollo humano. Comprendiendo a Montessori. Distrito Federal, México: Diana.

Mucchielli, A. (1996). Diccionario de métodos cualitativos en Ciencias Sociales. Madrid, España: Editorial Síntesis.

Nieto, A. (4 de octubre de 1930). Una sociedad de acciones sostiene el Gimnasio Moderno de Bogotá. Diario de Costa Rica.

Núñez, F. M. (21 de junio de 1928). La Escuela Maternal, orgullo del magisterio nacional. Diario de Costa Rica, p. 10.

Peralta, M. V. (1988). El currículo en el Jardín Infantil. (Un análisis crítico). Santiago, Chile: Alfa.

Peralta, M. V. (2007). En el Centenario de la primera Casa dei Bambini (1907–2007). Investigación histórica sobre: la visita de la Dra. Montessori a Argentina en 1926, el primer jardín infantil Montessori y la primera formación de jardineras montessorianas en Chile (1926). Santiago, Chile: Universidad Central.

Prieto, E. (1925). Inventario de los muebles y enseres de la Escuela Maternal. [Manuscrito inédito]. Archivo Nacional de Costa Rica, San José, Costa Rica.

Rubio, C. (2010). Un prólogo para personas adultas que creen en tía Panchita. En C. Lyra, Cuentos de mi tía Panchita (pp. 9 – 15). San José, Costa Rica: Editorial Costa Rica.

Soto, J. A. y Bernardini, A. (2010). La educación actual en sus fuentes filosóficas. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad Estatal a Distancia.

Standing, E. M. (1973). La revolución Montessori en la educación. Distrito Federal, México: Siglo XXI Editores.

Yaglis, D. (1989). Montessori. Distrito Federal, México: Trillas.

Zúñiga I. M. (1994). Principios y técnicas para la elaboración de materiales didácticos para el niño de 0 a 6 años. San José: Editorial de la Universidad Estatal a Distancia.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.