Káñina ISSN Impreso: 0378-0473 ISSN electrónico: 2215-2636

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/kanina/oai
Dramatic Monologue and Intertextuality: Claribel Alegría and Ovid
PDF (Español (España))

Keywords

Claribel Alegría
Heroídas
Ovidio
intertextualidad
poesía nicaragüense
Claribel Alegría
Heroides
Ovid
intertextuality
Nicaraguan poetry

How to Cite

Chen Sham, J. (2018). Dramatic Monologue and Intertextuality: Claribel Alegría and Ovid. Káñina, 41(3), 75–88. https://doi.org/10.15517/rk.v41i3.31956

Abstract

For the West, the model of Ovid’s Heroides has offered ways to comprehend its female subjects’ passion and alienation when it deals with the spitefulness and the frustration provoked by their male lovers’ abandonment or lack of romantic correspondence. In Ovid’s “fictitious” letters, the historical and mythological characters speak and confess. That model will prove to be the seed for the dramatic monologue in which the poet’s voice is objectified by being projected onto a character other than the author, thanks to poetic expression. This technique serves to camouflage the author behind a poetic mask. In this essay, three instances of dramatic monologue from the poetry of Salvadoran-Nicaraguan writer, Claribel Alegría, are studied. On the one hand, the interpretation reveals the presence of three masks in each dramatic monologue, Ariadna and Medea, and on the other, the intertextual relationship of those monologues with the Heroides of Ovid.
https://doi.org/10.15517/rk.v41i3.31956
PDF (Español (España))

References

Alegría, Claribel. 2003. Una vida en poemas. Managua: Editorial Hispamer.

Bompiani, Valentino Silvio y González Porto. 1999. Diccionario literario de obras y personajes de todos los tiempos y de todos los países. Barcelona: Montaner y Simón.

Bridges, Christine M. 1999. “La primera manifestación de la poesía femenina, la canción de cuna”. En: Letras Femeninas 25 (1-2): 107-113.

Carreño, Antonio. 1982. La dialéctica de la identidad en la poesía contemporánea. La persona, la máscara. Madrid: Editorial Gredos.

Castilla del Pino, Carlos. 2000. Teoría de los sentimientos. Barcelona: Tusquets Editores.

Chen Sham, Jorge. 1985-1986. “Hécuba de Eurípides: Proceso de degradación y pérdadida de identidad”. En: Letras 15-1617: 207-214.

Curtius, Ernst Robert. 2004. Literatura Europea y Edad Media latina. Tomo I. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica, 3ª. reimpresión.

Eurípides. 2000. Tragedias I. Madrid: Editorial Cátedra.

Grimal, Pierre. 1981. Diccionario de mitología griega y romana. Madrid: Ediciones Paidós.

Herra, Rafael Ángel. 2007. Autoengaño: Palabras para todos y sobre cada cual. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Linares, Gabriel. 2011. Un juego con espejos que se desplazan: Jorge Luis Borges y el monólogo dramático. México, D. F.: El Colegio de México.

Martínez Fernández, José Enrique. 2001. La intertextualidad literaria (Base teórica y práctica textual). Madrid: Ediciones Cátedra.

Millares Carlo, Agustín. 1976. Historia de la literatura latina. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica, 4ª. reimpresión.

Ovidio. 1952. Las Heroídas. Madrid: Editorial Espasa-Calpe,

Ovidio. 1994. Carta de las heroínas – Ibis. Madrid: Editorial Gredos.

Riffaterre, Michael. 1980. “La trace de l’inertexte”. En: La Pensée 215: 4-18.

Sucre, Guillermo 1975. La máscara, la transparencia: Ensayos sobre poesía hispanoamericana. Caracas: Monte Ávila Editores.

Trías, Eugenio. 1984. Drama e identidad. Barcelona: Editorial Ariel.

Vallejo Ramírez, Mayela. 2000. “El uso de la parodia como elemento desmitificador en ‘Penélope en sus bodas de plata’”. Nuevos acercamientos a la obra de Rima de Vallbona (Actas del Simposio-homenaje). Jorge Chen Sham (Ed.). San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica/ University of Saint Thomas: 135-146.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.