Lenguas modernas; literatura; creación; didáctica

Journal Of Modern Languages ISSN Impreso: 1659-1933 ISSN electrónico: 2215-5643

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/oai
Dominio lingüístico en inglés en estudiantes de secundaria para el año 2019 en Costa Rica
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

How to Cite

Araya Garita, W. (2021). Dominio lingüístico en inglés en estudiantes de secundaria para el año 2019 en Costa Rica. Journal Of Modern Languages, (34), 1–21. https://doi.org/10.15517/rlm.v0i34.43364

Abstract

Standardized evaluation to measure people’s language proficiency is a more common practice in the current socio-educative context. Costa Rica is not the exception. The University of Costa Rica and the Ministry of Education have been working to create and use different instruments to different internal and external populations.  This paper describes the context of the first language proficiency test to high school students to measure reading and listening comprehension through a computer-based exam. Besides, this paper describes the main theoretical concepts to design instruments for standardized evaluation. On the other hand, it shows the most important results of the test taken by 55143 students all over the country  based on the type of the institution in 2019. The results reflect that most of the students are placed in the A2 band of the Common European Framework of References for Languages. However, the tendency of experimental bilingual and private high schools is different from those public and technical ones. It is a must that the Ministry of Education goes on with this practice. Likewise, the two other language skills must be included gradually, and a certification test in the future should be implemented.

https://doi.org/10.15517/rlm.v0i34.43364
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Araya Garita, Walter. (2017). Conceptualización Teórica del Examen de Diagnósitico en Inglés de la Escuela de Lenguas Modernas para estudiantes de primer ingreso a la UCR y sus resultados para los años 2015. 2016 y 2017. Revista de la Escuela de Lenguas Modernas, 28. Recuperado a partir de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/rlm/search/authors/view?firstName=Walter&middleName=&lastName=Araya%20Garita&affiliation=Universidad%20de%20Costa%20Rica&country=CR

Bachman, Lyle y Palmer, A, Adrian. (1996). Language testing in practice. Oxford: Oxford University Press.

Bachman, Lyle. (2005). Building and Supporting a Case for Test Use. Language Assessment Quarterly - LANG ASSESS Q. 2. 1-34. 10.1207/s15434311laq0201_1

Bachman, Lyle. (2009). Prólogo. En L. Cheng & A. Curtis (Eds), English language Assessment and the Chinese learner (pp. x – xii) New York: Routledge

Bolaños Guerrero, Fabricio. (2011). Análisis multivariado de las calificaciones de bachillerato en Costa Rica en el año 2006. InterSedes, 8 (15). Recuperado a partir de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/intersedes/article/view/867

Brown, Douglas. (2019). Language assessment: Principles and classroom practices. White Plains, N. Y.:

Pearson Education.

Chapelle, Caroll. (2012). Validity argument for language assessment: The framework is simple… Language Testing 29(1), 19-27.

Council of Europe. (2002). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge, U.K. Press Syndicate of the University of Cambridge

Council of Europe. (2002). Common European framework of reference for languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. Cambridge, U.K. Press Syndicate of the University of Cambridge

Coombe, Christine; Folse, Keith y Hubbley, Nancy. (2007). A practical guide to assessing English language learners. Michigan: The University of Michigan Press.

Escuela de Lenguas Modernas. (2009). Informe Final de Autoevaluación con Fines de Acreditación del Bachillerato en Inglés. Universidad de Costa Rica

Escuela de Lenguas Modernas. (2020). Análisis estadísticos. Programa de Evaluación y Capacitación en Lenguas Extranjeras. Universidad de Costa Rica.

Harsch, Claudia. (2014) General Language Proficiency Revisited: Current and Future Issues. Language Assessment Quarterly, 11:2, 152-169, DOI: 10.1080/15434303.2014.902059

Hernández Sampieri, Roberto; Fernández Collado, Carlos y Baptista Lucio, Pilar. (2014). Metodología de la Investigación (6º ed.). México: McGraw Hill.

Jamieson, Joan; Eignor, Daniel; Grabe, William. y Kunnan, Antony. (2008). The frameworks for the re-conceptualization of TOEFL. The new TOEFL. 55-95.

McNamara, Tim. (2000). Language Testing. Oxford University Press.

McNamara, T. (2000). Language Testing. Oxford University Press.

Ministerio de Educación Pública. (2016). Programas de Estudio de Inglés Tercer Ciclo de la Educación General Básica y Educación Diversificada. Gobierno de Costa Rica. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/ingles3ciclo_diversificada.pdf

Ministerio de Educación Pública. (05 de noviembre de 2019). MEP aplicará, por primera vez, pruebas de dominio lingüistico en un segundo idioma. Gobierno de Costa Rica.. https://www.mep.go.cr/noticias/mep-aplicara-primera-vez-pruebas-dominio-lingueistico-segundo-idioma

Ministerio de Educación Pública. (2019). DVM-AC-33-2019. Gobierno de Costa Rica. http://www.dgec.mep.go.cr/sites/all/files/dgec_mep_go_cr/adjuntos/dvm-ac-033-2019.pdf

Ministerio de Planificación Nacional y Política Económica. (2019). Plan Nacional de Desarrollo y de Inversión Pública. Gobierno de Costa Rica. https://observatorioplanificacion.cepal.org/sites/default/files/plan/files/Costa%20Rica%20PNDIP%20%202019-2022.pdf

O’Sullivan, Barry. (2016). Adapting Tests to the Local Context. New Directions in Language Assessment, special edition of the JASELE Journal. Tokyo: Japan Society of English Language Education & the British Council, pp145-158

Quero, M. (2010). Confiabilidad y coeficiente Alpha de Cronbach. Telos, 12(2), pp.248-252

R Core Team (2018). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical. https://www.r-project.org

Revelle, W. (2018). Procedures for Psychological, Psychometric, and Personality Research. Recuperado de https://personality-project.org/r/psych-manual.pdf

Comments

Downloads

Download data is not yet available.