Wimb Lu ISSN Impreso: 1659-2107 ISSN electrónico: 2215-6712

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/wimblu/oai
Gender interactions in the academic activity of students of psychology: revelations from the systems - RED 'theory
Pintura de Ebenezer Leiva González
PDF (Español (España))

Keywords

Academic activity
students
gender
interactions
social network
system
Actividad académica
estudiantes
género
interacciones
red social
sistema

How to Cite

Dillon Pérez, F. X., Freire Muñoz, I. A., & Espinosa Fuentes, D. E. (2019). Gender interactions in the academic activity of students of psychology: revelations from the systems - RED ’theory. Wimb Lu, 14(2), 7–25. https://doi.org/10.15517/wl.v14i2.38238

Abstract

The present investigation corresponds to a quantitative approach, of transversal cut and exploratory - descriptive scope. The methodological category of Niklas Luhman's social system and the descriptive tool of network theory are used. Participants correspond to 34 students, 25 women and 9 men aged between 17 and 22 years. The instrument used is INTRED1, validated in two phases. GEPHI software was used for data processing. The objective of the study is to determine the forms of interaction of gender in academic activity, taking as reference the academic performance of the subject of Language and Communication in the Psychology career at a private university in the city of Quito. Among the most important results is that in the network, interactions in academic activity are significantly marked by women.

https://doi.org/10.15517/wl.v14i2.38238
PDF (Español (España))

References

Aguilar, N. Manual introductorio al análisis de redes sociales. Revista Redes, 29 1 (2005): 16-43.

Alda, F., y Fries, L. Feminismo, género y patriarcado. Revista sobre enseñanza del derecho en Buenos Aires, 3 6 (2005): 259-294.

Augé, M. Sobremodernidad. Del mundo de hoy al mundo de mañana, 1995. Recuperado de https://asodea.files.wordpress.com/2009/09/auge-marc-sobremodernidad.pdf

Barozet, E. “La teoría de Redes y sus Apliaciones en Ciencia Política: Una herramienta Heurística”. Revista de Ciencia Política, 22(1) (2002):17-38.

Cestero, E. Data Science y Redes Complejas - Métodos y Aplicaciones. Madrid: Editorial Universitaria Ramon Areces, 2018.

D Blondel, V. “Fast unfolding of communities in large networks”. Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment (2008). https://doi:10.1088/1742- 5468/2008/10/P10008

Del Valle, M. Modelos emergentes en los sistemas y las relaciones de género. Madrid: NARCEA S.A, 2002.

Ecuaonline. Ecuaonline (2016). Recuperado de http://ecuaonline.com/ecuador/carreras- estudian-las-mujeres-ecuatorianas/

Estrada, C., Pino, E., y Oyarzún, M. “Habilidades Sociales y Rendimiento Académico: Una mirada desde el Género”. Colombia: Acta Colombiana de Psicología (2012): 21 - 28.

George, D. Spss for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update. Boston: Allyn & Bacon, 2003.

GEPHI. Graph Visualization and Manipulation software (2008-2017).

Henao, D. “La teoría de redes: aspectos claves para el análisis de la “fuga de cerebros””. Trans-Pasando Fronteras, 2 (2012): 97-109. https://doi.org/10.18046/retf.i2.1325

Hernández, Y. “Acerca del Género como categoría analítica”. Nómadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas 13 1 (2006): 1 - 10.

Hérnandez, R. Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mexico: Mc Graw Hill, 2018.

IAEN. Ecuador en Cifras lll, 2014. Recuperado de

http://respositorio.iaen.edu.ec/bitstream/24000/4470/1/MUJER_HOMBRE_lllweb.pdf

Lerner, Gerda. La creación del patriarcado. Barcelona: NOVAGRÁFIK, 1990.

Luhman, N. Sistemas Sociales. Lineamientos para una teoría general. México: Alianza Editorial, 1984.

Ortiz, A. (2016). Nueva Teoría General de Sistemas. Bogotá: Distribooks Editores, 2016.

Padua, J. Técnicas de Investigación aplicadas a las ciencias sociales. México: Fondo de cultura económica, 2018.

Page, S. The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine. Proceedings of the seventh International Conference on the World Wide Web., (págs. 107-117), 1998.

Requena, F. “Género, redes de amistad y rendimiento académico”. Papers, 56 1, (1998): 233-242.

Ribnikov, K. Análisis Combinatorio. Moscú: Mir Moscú, 1988.

Rizo, M. Interacción y comunicación en entornos educativos: Reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas. Revista Compós, (2007): 2-16.

SENESCYT. EducarPlus.com, 2018. Recuperado de https://educarplus.com/2018/08/carreras-mas-demandadas-segun-la-senescyt- segundo-semestre-2018.html

Urteaga, E. La teoría de sistemas de Niklas Luhmann. Contrastes. Revista Internacional de Filosofía, 15 1, (2010): 301-317.

Vise, D. The Google Story (2018 Updated Edition): Inside the Hottest Business, Media, and Technology Success of Our Time. New York: Delta Book, 2018.

Comments

Downloads

Download data is not yet available.