Actualidades Investigativas en Educación ISSN electrónico: 1409-4703

OAI: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/oai
Analysis of the Final Graduation Projects of the Guidance Career of the University of Costa Rica from 2012 to 2023
PDF (Español (España))

Keywords

educational guidance
counseling
educational sciences
educational research
final degree projects
orientación educativa
ciencias de la educación
investigación educativa
trabajos de fin de grado

How to Cite

Arroyo Quesada, K., Barboza Arrieta, C. ., Salazar Hernández, M., & Ureña Salazar, V. (2024). Analysis of the Final Graduation Projects of the Guidance Career of the University of Costa Rica from 2012 to 2023. Actualidades Investigativas En Educación, 25(1), 1–29. https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60639

Abstract

Within the framework of the 60th anniversary of the Guidance program at the University of Costa Rica, it is especially important to refer to the Final Graduation Projects, as an academic activity that contributes to the research that is being developed. This study was conducted in September 2023 to June 2024, its objective is: To analyze the Final Graduation Projects carried out to obtain a degree in Guidance at the University of Costa Rica in the period 2012-2023, through a documentary review, so that its results are an input for decision making of the people responsible for the academic and administrative management. The research process is based on the positivist paradigm and the approach is quantitative. The unit of analysis are the Final Graduation Projects presented from 2012 to 2023, a period during which the degree is accredited by the Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior [National Higher Education Accreditation System]. The technique used to collect information is documentary analysis, considering the variables: stage of development, geographical location, work context, Final Graduation Projects modality, Guidance area, paradigm, research approach, and design. Among the results, we have that of the 51 Final Graduation Projects, 64.7% were done from the naturalistic paradigm; 54.9% with adult population; the main work context in which they were developed is the Ministry of Public Education with 49%; the personal social area is the one in which the most Final Graduation Projects have been carried out (41%); and the modality is the Graduation Seminar (82%). Among the main conclusions, it was found that the naturalistic paradigm is the most used, participants in the studies are mainly adults, and the most researched area is the personal social area.

https://doi.org/10.15517/aie.v25i1.60639
PDF (Español (España))

References

Bernal Torres, César Augusto. (2010). Metodología de la investigación. Pearson Educación.

Bonilla Gamboa, Flory., y Villarreal Montoya, Cecilia. (1990). Concepto de Orientación: evolución y desarrollo en cursos de Práctica Supervisada. Revista Educación, 14(1), 89-106. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/download/18432/18602

Callejas Torres, Juan Carlos., Morales Angaspilco, Jahaira Eulalia., Cabrera Cabrera, Xiomara., y Villalobos Veliz, Lucía del Carmen. (2020). Estrategia de formación vocacional para la orientación vocacional. Revista Epistemia, 4(3), 1-14. https://revistas.uss.edu.pe/index.php/EPT/article/view/1309/1939

Consejo Nacional de Rectores. (2023). Convenio para crear una nomenclatura de grados y títulos de la educación superior universitaria estatal. CONARE-OPES. https://hdl.handle.net/20.500.12337/8628

Creswell, John. (2007). Diseño de investigación. Enfoques cualitativos, cuantitativo y con métodos mixtos. Sage Publications, Inc.

Escuela de Orientación y Educación Especial (EOEE). (2020, 18 de noviembre). Acta 26-2020 de la Sesión Ordinaria Ampliada Virtual 26-2020. Punto 3. Análisis de la Propuesta que se adjuntaría al Reglamento General de los Trabajos Finales de Graduación en Grado. Asamblea de la Escuela de Orientación y Educación Especial de la Universidad de Costa Rica.

Frías Quesada, Carmen. (2015). La Orientación como disciplina y Profesión. En Alejandrina Mata Segreda (Ed.), El Desarrollo Teórico de la Orientación: Un aporte de la Universidad de Costa Rica. Universidad de Costa Rica.

García López, María Lourdes. (2016). El desarrollo de la orientación educativa en el aprendizaje-servicio. Un estudio de caso en un instituto de educación secundaria de la Comunidad de Madrid [Tesis doctoral, Universidad de Autónoma de Madrid]. http://hdl.handle.net/10486/674897

Hernández-Sampieri, Roberto., y Mendoza Torres, Christian Paulina. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill México.

Mata Segreda, Alejandrina. (2015). La Orientación como disciplina y Profesión. En Alejandrina Mata Segreda (Ed.), El Desarrollo Teórico de la Orientación: Un aporte de la Universidad de Costa Rica. Universidad de Costa Rica.

Mata Segreda, Alejandrina., y Abarca Molina, Angelina. (1990). Desarrollo de la Carrera de Orientación en la Universidad de Costa Rica:1964-1989. Revista Educación, 14(1), 77-88. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/18431

Ministerio de Educación Pública. (2016). Lineamientos técnicos y administrativos para Asesorías Regionales de Orientación de las Direcciones Regionales de Educación. https://www.cpocr.org/wp-content/uploads/2013/07/Lineamientos-para-el-servicio-nacional-de-orientaci%C3%B3n-2016.pdf

Ñaupas Paitán, Humberto., Valdivia Dueñas, Marcelino Raúl., Palacios Vilela, Jesús Josefa., y Romero Delgado, Hugo Eusebio. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.

Papalia, Dianne., y Martorell, Gabriela. (2017). Desarrollo Humano. McGraw Hill Interamericana Editores S. A.

Pérez Juste, Ramón., Galán González, Arturo., y Quintanal Díaz, José. (2012). Métodos y diseños de investigación en educación. UNED.

Sandoval Casilimas, Carlos. (1996). Investigación cualitativa. Instituto colombiano para el fomento de la Educación Superior (ICFES).

Universidad de Costa Rica. (1964). Plan de Estudios para la Licenciatura en Ciencias de la Educación Especialidad en Orientación. Universidad de Costa Rica.

Universidad de Costa Rica. (1980). Reglamento general de los trabajos finales de graduación en grado para la Universidad de Costa Rica. https://derecho.ucr.ac.cr/sites/default/files/documents/investigacion/REGLAMENTO_TFG.pdf

Universidad de Costa Rica. (2019). Plan de Estudios Bachillerato y Licenciatura en Ciencias de la Educación con énfasis en Orientación. Universidad de Costa Rica.

Universidad de Costa Rica. (2020a). Resolución VI-27-2020 de 2020. Normas complementarias para la elaboración del trabajo final de graduación de la Licenciatura en Orientación y Educación Especial. https://eoee.ucr.ac.cr/sites/default/files/2022-05/Resolucio%CC%81n%20VI-27-2020.pdf

Universidad de Costa Rica. (2020b). Reglamento general de los trabajos finales de graduación en grado para la Universidad de Costa Rica. https://www.cu.ucr.ac.cr/normativ/trabajos_finales_graduacion.pdf

Universidad de Costa Rica. (2024). Guía para estudiantes de primer ingreso a la Universidad de Costa Rica. Oficina de Orientación, CASE, COVO, CASED, CIU.

Ureña Salazar, Viria., y Alvarado Cordero, Silvia. (2018). Características del estudiantado de la carrera de orientación de la Universidad de Costa Rica, estudio de cohortes 2002-2015. Revista de orientación educacional, 32(62), 3-20. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6737515

Vargas Cordero, Zoila Rosa. (1997). La Orientación en los grupos: Dos modalidades a utilizar. Revista Educación, 21(1), 91-98. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/7291

Villarreal Montoya, Cecilia. (2020). La Orientación es educación social. EdiNexo.

Comments

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Karla Arroyo Quesada, Carmen Barboza Arrieta, Mary Salazar Hernández, Viria Ureña Salazar

Downloads

Download data is not yet available.